Meindl sparkar rumpa

Av de kängor jag provat är Meindl överlägset bäst för förflyttning i tempererade klimat. Jag är inne på tredje paret Army Pro och har varit lika nöjd från början till slut.

M90 kängan håller jag med om att den lätt ger upphov till hälseneproblem. Kängor av av ickevadderat material har större benägenhet att ge skavsår och fotproblem. En benägenhet som märks vid långa förflyttningar.

Därtill är t ex Army Pro extremt stabil enligt min erfarenhet och skyddar därför mot t ex stukningar och dylikt som kan vara ett problem vid förflyttning i mörker eller dåliga siktförhållanden och t ex vid vandring i bäckar och andra ställen där underlaget är skymt.

Några nackdelar med den här modellen av Meindl är att den inte låter sig fästas på skida på något smidigt sätt samt att den är väl sval att nyttja under längre tid vid temperaturer under -10 C. Därför kan man fråga sig om det är någon större vits med att vridstyvheten tillåter infästning av stegjärn. Samtidigt är det ett faktum att om man vill ha en smidig känga med god vattentäthet får man göra avkall på temperaturspektret i vilket kängan är gångbar. Till Meindls fördel är att kängan är lätt att snöra på även om den är frusen.

För den som av någon anledning bestämt sig för att hata Meindl så kan även sägas att Meindl tillverkar en klassisk modell i rent läder som i stort sett liknar Lundhags känga. Denna modell ser ut som en klassisk klätterkänga av 50-talssnitt och är troligen mindre bekväm än de flottare modellerna som finns i svenska butiker. Det finns även en mer stövelliknande modell som också den är i "rent" läder.

För den som ska förflytta sig över långa sträckor med tung packning finns det ingen bättre känga än Meindl Army Pro (el motsv). Jag har provat andra modeller själv och jämfört med andra personers fotåkommor och står helt fast vid denna övertygelse. Visst kan man gå långt i de flesta kängor som nämns i debatten, men vill man behålla fötterna så hela som möjligt så är valet självklart för min del - åtminstånde vid den givna miljön svenskt sommarfjäll.

Möjligen kan man argumentera att Meindl är dyra - men å andra sidan kan det vara värt någon slant om dagen att ha hela fötter.
 
"Jag är inne på tredje paret Army Pro" Nåja de kanske var bra så länge de varade, och det är ju många andra som ha samma erfarenhet att de inte håller så länge.
 
kanske bättre under "kläder"?

Egentligen hör diskussionen hemma i annat möte, men
ändå.

Trots att kängor är en mycket viktig utrustningsdetalj har jag
aldrig
utvecklat några preferenser för den eller den modellen.
Jag har köpt praktiskt taget alla mina skor i Schweiz,
Frankrike eller Italien och det har fått bli vad som finns,
från ofta ett mycket stort sortiment. Jag har då aldrig varit
med om att en modell överlevt så länge att jag kunnat förälska
mig i den. Dock var mina båda första par av märket
Lowa och det andra av dem, inköpt 1989, har jag fortfarande
kvar!

Bottennappen genom åren är lätta att peka ut, även
om jag inte inser att jag kunnat lista ut det. Det ena är ett
par Technica som sjönk in framtill så att det tillsist gjorde ont
att ta dem av och på (jag har hammartår). Jag kom dock
på att klämma dem hårt från sidan, vilket lindrade
en smula. Det andra är ett par Raichle som helt enkelt
var alldeles för mjuka.

Favoriten i alpin terräng heter Kayland, inköpta i Modane
1999,
anpassade till snabba stegjärn. Bäst av alla jag haft mot väta.
Jag lär aldrig hitta ett likadant par igen. Jag tror de
är italienska.

Härnäst, i Norge, blir det nog ett par Hanwag (1995) med omlottplös.
Egentligen är sulan lite avprofilerad, men dessa skor
sitter otroligt bra och är relativt lätta.

F ö är det så gott som alltid sulan som avgör om ett par skor
ska kasseras. Den tar slut först. Annat kan repareras.

il C.
 
Hanwag vs Meindl

Är inte vissa av Hanwags kängor väldigt lik Meindl ??

Har jag sett iallafall.

MVH Mats
 
Jo

Jo, visst är några av modellerna lika. Det som jag upptäckt skiljer är att Hanwag är lite mjukare i skaftavslutningen. Något som jag uppskattar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.