Meindl Makalu

Funderar på att köpa ett par Meindl Makalu för att använda i norra Skottland och senare också på vandringar i Sverige och runt Lofoten. Har någon något (bra eller dåligt) att säga om dessa skor? Är de för hårda för att vandra i? Kommer väl inte i första taget att använda dem med stegjärn på.
 
De mera alpina modellerna har ju hårdare och styvare sula, sedan är det mycket personligt hur stort "problem" det är när man inte befinner sig i alpin miljö. Makalu är ju också liter tyngre. Man bör också tänka på att kängor blir mera vridstyva och stela i mindre storlekar. Sedan är alla Meindl modeller 45% dyrare i Sverige av någon anledning.
 
Grovt indelat finns det tvâ grupper av människor: de som föredrar mjukare kängor med mycket flex och de som föredrar styvare kángor med lite eller ingen flex. Ska man lulla omkring lite i skogen med kängorna eller ha dem till mer fritidsbetonad verksamhet i allmänhet kan det nog vara smidigare och bekvämare med ett par mjukare, mer flexibla kängor.

Däremot är det mer effektivt och bekvämare i längden med ett par styva kángor om man ska gà lángre marcher med packning. För mycket flexande i foten tar bara pâ krafterna. Det ár dáremot MYCKET viktigt att sulan är utformad sà att man fâr ett bra "rull" i steget. Annars blir det mer ankliknande gâng.

Tillyttermera visso finns det de som "föredrar styvare kángor för att bättre kunna använda sina stegjärn.

(OBS: Ovan har i princip inget med vridstyvhet att göra. En känga kan ha en bra vridstyvhet men vara flexibel i steget pà samma gâng).

Har du bestämt dig för en styvare variant (vilket jag rekomenderar för de verksamheter du nämner) sà är är det bara att válja känga inom den gruppen. Om sedan Meindl Makalu ár det bästa alternativet för dig, din fot, dina behov och din plànbok, det fàr du nog avgöra sjálv genom att prova och jämföra med andra. Jag kunde nog tánka mig àtskilliga modeller med ungefár samma prestanda som skulle passa, men en bra bit under de nármare 3.000 SEK som jag tror den kostar (?).

Men som sagt, prova dig fram!

Mvh / Mats


[Ändrat av malindo 2003-05-01 kl 22:34]
 
Makalu är en ganska hård känga och passar främst för vandring där det är stenigt och brant. Kängor i mindre stl brukar vara (ingen regel) styvare än motsvarande exemplar i större stl.

Passar kängorna dig? Prova och fundera över vart du ska vandra. Jag gissar att du klarar dig fint med en mjukare variant. Ur Meindels sortiment är Island Lady ett bra alternativ.

Mvh Tomas
 
Tusen tack för alla inlägg om Meindl Makalu. Med anledning av att ni kommenterar priset på Meindl vill jag bara berätta att jag för tillfället bor i Liverpool, England och här tycks i princip ALL friluftsutrustning vara mycket billigare än hemma. Har lyckats hitta mina Meindl Makalu för motsvarande 1.700 SEK här!
 
Lina_Nilsson; sa:
Tusen tack för alla inlägg om Meindl Makalu. Med anledning av att ni kommenterar priset på Meindl vill jag bara berätta att jag för tillfället bor i Liverpool, England och här tycks i princip ALL friluftsutrustning vara mycket billigare än hemma. Har lyckats hitta mina Meindl Makalu för motsvarande 1.700 SEK här!

Drygt 1000 kr dyrare i Sverige (addnature tar 2895 kr). England är nog ändå inte billigast i Europa när det gäller friluftsartiklar. Men det ät ju mycket lätt att jämföra priser runt om i världen nu. Och ännu lättare blir det när det kommer 10 nya länder med € som valuta. Polen, Tjeckien, Slovakien och Slovenien är alla stora i friluftsbranchen. De har inhemsk produktion och nu kan de börja exportera på mera rimliga vilkor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.