Trånga Meindl-kängor

Hej!

Jag köpte ett par Meindl-kängor (Island Pro) för ett tag sedan. Det jag inte upptäckte när jag provade skon i affären var att den vänstra skon var väldigt smal i lästen. Alternativt är min vänstra fot bredare. Resultatet blir en komprimerad fot som efter bara en timmes lätt promenad gjorde mycket ont. Högerskon var inga problem.

Mina frågor är nu följande till alla er kunniga där ute: Finns det något sätt att göra skon bredare? Tror ni att det räcker med att smörja och gå i skorna för att dom ska töja sig? Hur mycket töjer sig ovanstående känga?

Jag är väldigt tacksam för tips, då min planerade vandring i sommar annars riskerar att "klämmas åt".

/Tor
 
Skor

jag har haft samma problen med mina island, med då var vänster skon lite kortare på längden, samt att den oxå var trångare. Det stod 7½ på bägge skorna. jag tycker att ni lämnar tillbaka skorna och begär ett par nya...
 
Meindlkängor efter vad jag erfarit går inte ut i storlek. Som dom är vid köp förblir dom. Försök sälja dom du har och köp dig ett par nya (välprovade) skor. Det är ofta så att ena foten är större än den andra så det är viktigt att prova båda skorna.
 
Men vad gör man åt "problemet" om fötterna är olika stora? Köper man handtillverkade kängor så kan man säkert få dem gjorda i olika storlek men att behöva köpa två par och dumpa ena låter ju inte så rimligt.
 
Hejsan!
Jag råkade ut för precis samma sak med mina Meindl-kängor när jag köpte dem för tre år sedan. Efter många smärtsamma turer gick jag tillslut till en skomakare som mycket försiktigt (för att inte skada gore-tex lagret) tryckte ut skon lite precis där jag tyckte att trycket mot foten var som värst.

Efter detta har jag inte haft några som helst problem med kängorna, varken ont i foten eller vattenläckage!

Mitt tips är alltså att ta med kängorna till en riktig skomakare, men gör honom uppmärksam på att vara försiktig.

Hoppas att det ordnar sig för jag lovar dig att när kängorna väl sitter skönt på foten kommer det att kännas som en av de bästa investeringar du gjort!
 
jag försökte få en riktig skomakare att sätta på en förstärkning fram på tån då mina Performance har blivit väldigt slitna där. Han vägrade dock göra något med dem med hänvisning till att membranet kunde skadas av limmet man använder som visst är väldigt starkt.

Jag har en bekant som fått ett par hårdare Meindl (ett par Nepal tror jag det var) lite expanderade längst fram i ena skon med följd att de ganska snart började ta in vatten där.

Är skorna relativt nya ska du definitivt gå tillbaks med dem och försöka få till ett byte. Man bör nog hålla alla membranskor borta från herr Skomakare så länge membranet är helt, risken är annars stor att man sabbar det och vem vill då ha dina skor???

/Björn
 
Bra skomakare

Jag lämnade in ett par gore-tex skor (inte vandringskängor) till en RIKTIG skomakare. Han blev överlycklig över att få fixa till dem, eftersom han just varit på en 4-dagars konferens om goretexmembran för just skomakare. Skorna fick jag tillbaka en vecka senare i topptrim och de läcker inte alls.

Mitt tips om du inte kan byta skor är hitta någon som verkligen vet vad han sysslar med, inte någon lokal klackbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Stegjärn till Meindl? Fjällvandring 5
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
fnöskticko Meindl skosnören original Fjällvandring 25
monstergeddan Byte av greppsulan på Meindl Island Pro Fjällvandring 24
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
Lina_Nilsson Meindl Makalu Fjällvandring 5
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
Coolsson Meindl Army Pro - Täta? Oh,ja! Fjällvandring 5
Martin Gidlund Meindl Perfekt! Fjällvandring 1
hulken Meindl sparkar rumpa Fjällvandring 4
Tovetjarn ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT! Fjällvandring 39
roos207 Meindl på nätet? Fjällvandring 3
heino kängor ,meindl Fjällvandring 0
XAdamX Meindl meindl...detta ständiga märke... Fjällvandring 13
Skötselråd för Meindl? Fjällvandring 4
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.