Kängor/stövlar

Hej!

Jag och min flickvän ska vandra Kebnekaise-Saltoluokta i slutet av Juli. Det är första gången vi ska ge oss ut på vandring! Är tyvärr mycket utrustning som kostar en hel del...ryggsäckar lånar vi, men vi vill ha ett litet tält som går på ett par tusenlappar osv osv...! Sen det viktigaste av allt...skorna!

Vi kan ju köpa skor som kostar mer än hela resan! Men
är det så "livsviktigt" med jätteavancerade skor om man ska gå efter kungsleden? Givetvis ska de vara bra för fötterna å så...men kanske räcker ett par kängor för 800-1000 istället för 2-3000?

Har ni några tips på bra/vettiga kängor till bra priser! Har blivit tipsad om stövlar istället...men kan inte rå för det = stövlar låter mkt obekvämt!

Tips å råd tas emot med tacksamhet!

Alexander
 
Tillägg

Tillägg: Vad jag försöker säga är att det kanske räcker med lägre, stabila kängor + dammask? Ev. ett par sandaler i väskan också...

Ska vandra Vakkotavare - Kebnekaise i slutet av juli!
Tvekar över om det blir tält eller stugvandring! Tält kostar en del det också...
 
Jag har vandrat en hel del i Garmont Syncro. Dessa är lite lägre och inte lämpade för jättetuff vandring, men funkar kalasbra på lättare turer efter leder. Använder dem också som vinterkängor och har bara positiva erfarenheter av det. De finns ofta att köpa för 1200-1500 kronor på diverse sportaffärer.
 
Det fungerar säkert. Jag vet inte hur Kungsleden förbi Kebnekaise ser ut, men jag har gått oledat i Sarek och Arjeplogsfjällen med kängor som är minst lika låga som Garmont Expedition utan att ha några problem alls.
 
Stövlar fukar fint!

Hej,
Om du är det allra minsta ekonomiskt brydd tycker jag tveklöst du ska satsa på stövlar. Många vill hävda att det är omöjligt att ta sig fram ens en meter i fjällen med stövlar utan att bryta fotlederna och få fötter som ser ut som köttfärs. Det är skitprat. Jag har vistats i svenska och utländska bergsområden årligen de senaste 25 åren, varav de sista 10 ofta under längre perioder i samband med olika jobb (är biolog). Kör så gott som alltid i stövlar, och har aldrig haft problem med varken brutna ben eller trasiga fötter!

Kängor av stabilare sort kan nog vara bra om man har känsliga fotleder och/eller kommer att vandra mycket i stenig o blockrik terräng. Likaså om man kan vara säker på att vädret (och underlaget) kommer att vara torrt och varmt under hela vandringen. Men för de allra flesta som rör sig i Svenska fjäll gäller inget av ovanstående.

Det är blött i fjällen! Blötan kommer från alla håll, och man förvånas lätt hur pass ofta den där sista decimetern på stövelskaften gör att man inte trampar ner sig i ett blöthål, eller måste mecka med att byta skodon för ett vad (och om det är 20 sådana vad under en dags vandring kan jag lova att det är rätt gôtt att bara klafsa på).

Men det gäller naturlitgvis att ha lite självdiciplin, och se till att byta sockar ofta eftersom fötterna blir svettiga. Två par på fötterna, och två par på ryggsäcken på tork (eller innanför byxlinningen vid oväder) - skiftas vid varje rast. Samma sak gäller iofs även om man kör kängor, men det vill de som propagerar för kängor sällan kännas vid..

Det finns mycket bra kängor på marknaden, men som sagt, om man bryr sig det minsta om kostnaden tycker jag stövlar är ett givet val för de flesta. Men naturligtvis ska det vara bra stövlar, som är gjorda för vandring. Och bara för att stövlar inte behöver 'gås in', så ska man inte knalla iväg utan att ha testat dem ordentligt (med packning!) på hemmaplan först.

/Per
 
Hej!
Efter vad jag fattat är Garmont Expedition GTX stela, mer eller mindre stegjärnsanpassade kängor, som därför kan vara mindre bekväma för vandring. Kollade själv på ett par såna innan jag slog till på ett par Meindl Island Pro MFS.
Vad gäller Kungsleden är den ju generellt rätt snäll mot sina besökare, utan besvärliga vad och skråvandringar i blockig terräng, så ni behöver säkerligen inte satsa alla era pengar på värstingkängor. :) Höga eller låga kängor är mer en smaksak under reguljär vandring, när man inte behöver ta hänsyn till vad och/eller längre vandring på skrå.
När det gäller mindre dyra märken kan jag personligen varmt rekommendera Salomon. Stadium har rea på halvhöga Authentic 7 GTX just nu, för både damer och herrar. 1395 kronor vill de ha. De har också en Everest-känga - Kamajokk Adv. Sr - för 899, som säkerligen funkar alldeles utmärkt.
Lycka till på turen!

/ Knut

Korrigering:
Tog fel på Garmont-känga. Den jag kikade på var Pinnacle GTX, men enligt Addnature är även Expedition i stelaste laget.
[Ändrat av Netclown 2006-04-08 kl 21:25]
 
Ju bättre fötter du har, desto enklare skor kan du ha.
Har man svaga otränade fötter och lätt får skavsår är nog inte stövlar nån höjdare.
Har man däremot starka vältränade fötter som sällan får skav så kan man gå i vad som helst :)

Vi är ju ganska många som har fjällvandrat i försvarets 90-känga utan problem. Och det är en ganska sladdrig sak i jämförelse med "riktiga" fjällvandrarkängor.
Samtidigt finns det många som har pajat sina fötter ganska snabbt i samma kängor.

Så om du känner dina fötter och provar innan det är dags så kan du nog hitta det bästa alternativet.
 
Jag gick sträckan häromåret. Om man inte har en massa extrautrustning för foto, klättring etc så finns det ingen anledning att välja annat än vanliga joggingskor. Det är två dagsmarscher med stugor hela vägen.

Jörgen
 
Joggingskor kan kanske bli lite blött om det regnar hela veckan, men annars fungerar nog det mesta. Det är nog viktigare att man trivs i skorna och har gått några (ganska många) mil i dem innan än att man köper de bästa vandringskängor man kan hitta. Leden ser sällan värre ut än nedre högra hörnet på bilden nedan som är tagen strax söder om Kaitumjaurestugan, oftast är den betydligt mer lättgången. Döm själv...

http://www.paerl.homeip.net/p7070176.jpg
[Ändrat av paerl 2006-04-09 kl 21:27]
 
...

Blev ett par Garmontkängor till tjejen! De passade henne perfekt och skulle vara bra enligt personalen i naturbutiken! Men tyvärr hittade jag inget för mig! Får leta vidare!

Tack för hjälpen så länge!
 
Du kanske kan få tag på begagnade kängor?

Se till att skaffa ordentliga strumpor och testa och träna med kängorna/stövlarna ordentligt innan ni ska vandra för då slipper ni en överraskning som skavsår m.m.

Joggarskor skulle jag aldrig ta på mig för vandring, det är inte trevligt att bli blöt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
EAndersson Kängor eller stövlar? Fjällvandring 12
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.