Vandra med M59 kängor

Hej hopp,

Här kommer en tjej som har en nybörjarfråga om det här med vandring.

Jag har ett par M59 kängor här hemma dvs. den gamla kängan som är lite fyrkantig framtill och som har rätt stel sula. Kan man med dessa på fötterna, göra en 4 dygnsvandring med 12-14 kg packning på Kungsleden i sommar, tror ni? Eller är jag helt galen som ens tänker tanken?

Tänkte att det kanske kan gå bra om jag lägger i mina formgjutna skosulor i och har ett par goa ullsockar...eller?

Tacksam för åsikter/synpunkter/tips och idéer... =)
 
Om dom är väl ingångna så är det inga problem annars blir det skavsår.
Jag rekommenderar att du skaffar ett par moderna skor/kängor istället, provgå dessa med packning innan avfärd (då vet du om du måste tejpa i förebyggande syfte eller ej).
Tycker du att det kostar mycket så testa att provgå M59orna med packning hemma först, har själv gått en 40 mil i sådana skor (ej fjäll) på fjället har jag avstått till förmån till bekvämare skor.

/Leif
 
jag älskar mina m59 kängor, men sen har jag ju använt dom i 2 år samt har nu "Pimp-my-sula" till dom med.. men som föregående talare säger.. gå in dom ordentligt.. gärna med tjocka sockor, samt med packning.
 
Ta en funderare på hur du hanterar att vada samt långvarigt regn.
Vadning barfota är INTE att rekommendera. Vattnet är ofta så kallt att man inte känner om man skär sig i fötterna på vassa stenar!

Jag har vandrat i för ändamålet lämpliga gummistövlar och i Lundhags Alaska. Det senare är klart att föredra, men då hade jag med ett par tunna (lätta) gympadojjor att vada i. Tevasandaler borde också gå utmärkt att vada i.

Var rädd om fötterna! De är de enda du har att ta dig hem med!

M59-kängan är onödig tung, är min spontana reaktion, men om de passar bra och är ordentligt ingångna så kan det funka. Låt en skomakare se över dem så att du inte får en tråkig överraskning av att sömmarna som håller ovanlädret spricker! 59-kängan är ju inte direkt ny och bommulstråden i sömmarna kan murkna... Sköna skor är värda lite omsorg!

Kan vara knepigt att hitta en skomakare i fjällvärlden, och det är inte skönt att vandra hem barfota!

/Mikael
 
Jag har en märklig hatkärlek till de där kängorna. De väger alldeles för mycket, men när man väl gått in dem är de sköna. Vattentäta är de också, om man smörjer dem ordentligt. Fast de läcker nog om man klafsar genom en myr ett par timmar. Jag har inte provat.

Kostar gör de knappt alls, ett par hundra plus frakt nya. De är i det närmaste outslitliga också kan man åka skidor i dem.

Tyvärr är de väl hårda i sulan, så på hårt underlag blir de lite jobbiga att gå i. Har funderat på att låta skomakarn sätta Vibram-sulor på dem. Kanske blir de lättare då också.

Allt som allt: Inte den bästa kängan i världen, men duger gott att gå till fjälls med om man har starka ben. Annars får man väl starka ben efter ett tag. Filtsula i, gärna dubbla, rekommenderas.
 
Då du inte skrivit om dina kängors storlek

vilket är högst väsentligt, du sul och lästdimensioneringen var gjord för 75 +26 kg i storlek 43.....
Små storlekar tenderar att bli som dykarskor. Men är dina ingångna, trivs du med dem trots skodonsvikten x5 i ryggsäcken så använd dem.
Bekväma ingångna kängor blir som gamla vänner tills man upptäcker att det går att gå med annat oxså...
 
klart att du kan ha m59 på kungsleden. Rätt många soldatfötter som har trampat i dessa marschkängor, även om jag antar att en bra bit över 90% anser att dom är kassa. Men lite infettning gör som vanligt susen.
Det vanligaste sättet i förvaret för att få sina vpl fötter att anpassa sig till kängan...( inte tvärtom:) )är att fyla dom med vatten och halvsula fötterna. I med tassarna i dojjorna och ut och knata en mil. När du känner att dom börjar ge med sig är det bara att torka dom med tidningspapper i. Byt sula och dom är riktigt sköna...i alla fall i torrt skick.
 
vilket är högst väsentligt, du sul och lästdimensioneringen var gjord för 75 +26 kg i storlek 43.....
Små storlekar tenderar att bli som dykarskor. Men är dina ingångna, trivs du med dem trots skodonsvikten x5 i ryggsäcken så använd dem.
Bekväma ingångna kängor blir som gamla vänner tills man upptäcker att det går att gå med annat oxså...

Jag vet inte om det var mig du vände dig till, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Är väl dum idag, kanske (jag, inte du).

Jag har 44 eller 45 i storlek, men problemet med sulans hårdhet (om det är vad du syftar på) är snarast att de blir lite stumma (noll stötdämpning) och hala. Inte att de är stela, vilket säkert kan vara besvärligt om man har kängorna i storlek 38 eller så. Jag misstänker att det åtminstone delvis beror på att gummit är 25 år gammalt eller något i den stilen.
 
klart att du kan ha m59 på kungsleden. Rätt många soldatfötter som har trampat i dessa marschkängor, även om jag antar att en bra bit över 90% anser att dom är kassa. Men lite infettning gör som vanligt susen.
Det vanligaste sättet i förvaret för att få sina vpl fötter att anpassa sig till kängan...( inte tvärtom:) )är att fyla dom med vatten och halvsula fötterna. I med tassarna i dojjorna och ut och knata en mil. När du känner att dom börjar ge med sig är det bara att torka dom med tidningspapper i. Byt sula och dom är riktigt sköna...i alla fall i torrt skick.

Tilläggas bär att detta är ett bra tillfälle att ge dem en ordentlig grundinfettning (fett inte vax!). Ha med dig en burk när du tar den där milen med klafsvåta skor ( innifrån och ut är; sko-socka-plastpåse-strumpa att rekomendera) och smorsla dem ordentligt varannan kilometer. I dtta läge är porerna öppna och fettet (som du aplicerar med fingrarna, inte borste eller duk, för att det ska vara varmt och mjukt) sjunker in mycket bra!

Efter denna grundinsmörjning (och en avtorkning av överflödsfett efter något dygn) ska du nästan uteslutande använda vax för att får de vattenavstötande.

För att göra det kort:
Fett - Sällan (1-2 gånger/år) för att vårda och göra dem "Lagom" mjuka.
Vax - Vid behov (ibland flera gånger på en dag) för att skapa en skyddande hinna Utanpå lädret som gör dem vattenavstötande och hindrar smågrus/sand/dam att krypa in i sömmarna och äta upp trådarna innifrån.
 
Ojj, vad många bra svar. Tack för kloka åsikter och tips.. =)

Jag blev helt enkelt tvungen att ta å testa kängorna idag efter jobbet. Grävde fram dem i förrådet och la i mina avgjutna sulor och tog en promenad i trädgården.....ja, det känns ju kanonbra!! Hade två sulor i dem sedan tidigare men tog bort den ena - här finns ju utrymme för att laborera med utrymmet i kängorna, vilket är bra.

Fattar inte så mycket av inlägget med dimensioneringen med vikt och vad...?? De är iaf i storlek 38 och jag väger kring 70+ (utan rygga).

Under skon ser jag att det står Tretorn och årtal 1982. Möjligen var de lätt begagande när jag kvitterade ut dem för ca 20 år sedan och jag har gått in dem ordentligt under åren jag haft dem. Jag gillar verkligen de hära kängorna MEN....herregud, de väger ju bly och de behöver verkligen smörjas in så jag får nog ge dem en rejäl omgång.

Någon skriver om hur jag tänker i en ev. situation då jag behöver vada i vatten. Jag tänker nog ta med mina löparskor att variera med och varför inte vada med dem? Å sen skriver någon något om hur jag kan tackla regn dvs. att de blir blöta. Tja, det blir väl alla kängor om det regnar kraftigt eller är blött och jäkligt där man går, eller? Jag har tänkt använda ullsockor dvs. jag får blöta fötter men varma.

Kan säga att anledningen till att jag funderar på att använda just dessa kängor är att jag har ett par och att jag aldrig vandrat så här i fjällen tidigare och vill (om möjligt) inte lägga ut en förmögenhet på utrustning innan jag ens provat vad jag tycker om att vandra. Klokt eller dumdristigt - jag vet inte. Vem som helst kan räkna ut att det bästa måste vara att köpa värstingkängor och gå in dem under ett antal vandringar innan man ger sig iväg på strapatser med tungh packning i flera dagar mitt ute i i ingenstans....typ...

Återstår att provgå några svängar med dem och se hur skönt det känns....
 
Tycker absolut du kan köra med dina m59.
Kungsleden är inte värst avancerad och vada lär du nog slippa, det finns massor av spångar och broar.
Dock är det stenigt nått så förb..... på dessa upptrampade leder.

Mitt tips är att med så god marginal som möjligt innan vandringen, göra en redig provtur på iallafall 2 timmar+ eller 1 mil+ med tänkta sulor och strumpor.

Funkar det fint så fortsätt att "marschträna" lite fram till vandringen.

Får du skavis eller annat så hinner fötterna hela samt att du hinner analysera orsaken och fixa till den, tex fler eller tjockare sulor/strumpor.
Jag tejpar tidigast vid första känningen av skav, förebygger aldrig.

Samt syna kängorna ordentligt så de är reko, och givetvis vårda (fett först, vax sen).

Lycka till
 
Håller med övriga svar...

Fetta in kängorna ordentligt, sedan vax vid behov. Var noga med sömmarna.

En tunn strumpa (syntet) närmast foten, sedan en tjock socka (t.ex ylle). M59 är kända att skada hälsenan om man bara kör med en tunn strumpa.

Du bör provvandra, gärna med packning, kanske 10km på elljusspåret?

Tejpa utsatta ställen, själv drar jag en 30cm bit Leukoplast från mitt undet foten över hälen upp på vaden. Jag drar inte lös den under vandringen utan låter den sitta till jag kommer hem. Vissa behöver tejpa tårna.

Compeed är bra att ha om man får skav/blåsor.

Gillar du att vandra kan du sedan köpa nya skor.
Då gäller det att vara kritisk och att inte snåla.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.