Vandra med M59 kängor

Jag vet inte om det var mig du vände dig till, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Är väl dum idag, kanske (jag, inte du).

Jag har 44 eller 45 i storlek, men problemet med sulans hårdhet (om det är vad du syftar på) är snarast att de blir lite stumma (noll stötdämpning) och hala. Inte att de är stela, vilket säkert kan vara besvärligt om man har kängorna i storlek 38 eller så. Jag misstänker att det åtminstone delvis beror på att gummit är 25 år gammalt eller något i den stilen.

Vad nya kängor du har gemfört emot mina som är ifrån 1967.

M59 kängorna blir jätte sköna när man gått in.

Jag tror att de är från 82, precis som trådskaparens. Finns att köpa på bbfab.se för nästan ingenting. Nya. Nåja, oanvända kanske är ett bättre ord.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
för tunga

Läste för länge sedan en artikel om att 100g tyngre skor motsvarade 500g i ryggsäckens vikt (tror det var en faktor 5) så att inte ha onödigt tunga skor kan vara värt lite annat i ryggsäcken...

Jag hade skaffat lättare kängor och gått in dem väl.

/Patrik, som gått knappt ett år i 59-kängor innan känga 90 kom

Smörja fötterna!

Jag tycker som många redan har sagt att du kan mycket väl använda dina M59-kängor. Du har väl faktiskt redan gått in dem har jag förstått.
Det pratas mycket om hur viktigt det är att smörja in kängorna ordentligt. Jag håller med om det också, men det är minst lika viktigt att smörja in sina fötter om man vill förebygga skavsår! Jag kan rekommendera Apotekets CCS Fotvårdssalva, för ändamålet.

God tur!

m59-kängor skulle jag personligen helt klart undvika, ffa på en vandring längs kungsleden. Jag tycker de är tunga, klumpiga och har hård sula. Jag minns när jag ryckte in och vi fick ut dom; det var ingen som använde dem senare i fält och på fjällmarscherna.

För en vandring på kungsleden skulle jag personligen välja en lite lägre trekkingsko eller en lägre lätt känga och hellre en gympasko än m59-kängor.

OM du ändå väljer de kängorna bör du ha gått med dom rätt mycket innan. Inte bara för att gå in kängorna, utan för att s a s gå in dina fötter och lära dig hur de reagerar på att gå i de kängorna; var skavsår uppstår, om du får ont i fotsulan pga för hårda kängsulor, vilka strumpor som passar bäst etc.

Det viktigaste är egentligen inte vad man har på fötterna utan att man trivs med vad man går i för mår fötterna dåligt så blir vandringen en pina.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips