Råd om kängor

Behöver råd om känginköp.
Det finns ju några att välja på på marknaden.Jag ska ha dem att vandra i,även tuff terräng och lättare alpint.Ska användas både sommar som vinter.De ska helst vara förstärkta framtill.Har kollat på meindl Island o den satt som smäck på foten men vill ju fråga experterna innan inköp:)
Och är goretex bra eller inte att ha i kängorna?
Har hört att det slits sönder snabbt o att det är bättre att vaxa in....
Hoppas på kloka råd.
 
jag är ingen expert

Det är ju ganska individuellt men jag har ett par lundhags fjell dom är ofodrade, lite där av mitt val känns som man har större valmöjligheter då kan tänka mig att fodrade kängor lätt blir varma på sommaren. Med en ofodrad känga kan man anpassa med olika strumpor. detta är dock min högst personliga åsikt.

David.
 
Hejsan!

Ingen expert men en frekvent käng(miss)brukare.

Har själv haft en del funderingar över de olika koncept som erbjuds på kängmarknaden. Ska man satsa på en helhetslösning som tex Meindl med skal, membran och foder i ett och där man bara kompletterar med en tunnare strumpa närmast foten eller är det lämpligare med en skalkänga (läs Lundhags) som kräver god skötsel i rengöring och vaxning och där man fodrar själv efter behov, lämpligen med en något tjockare ullsocka utanpå den tunna.

Vidare finns ju de minimalistiska alternativen som förespråkas av bl.a UL-folket då man använder en vattentät strumpa typ sealskin, och ett par lätta lågskor. Givetvis med avsaknad av kängans stabilitet.

Membrankängan har enligt min mening sina största fördelar i den (ofta) omedelbara komforten samt att de är lättskötta. Den uppenbara nackdelen vid framförallt längre vandringar är (i min mening) att dom är stört omöjliga att få torra eftersom fodret (eller snarare innanmätet) i kängan inte går att ta ut. I just detta avseende har isället skalkängan sin största fördel: "Skalet" (läder och gummi) absorberar ytterst lite vatten, "fodret" (dina vandringssockor) tar du ut och torkar. Se till att ha dubbel uppsättning sockor (och ev sulor) så kan du alltid påbörja var dags vandring torrskodd. Dessutom är det mycket mer hygieniskt på detta vis. Skalkängan tar något längre tid att gå in och tenderar att krympa något efter en tids användning så därför är det VIKTIGT att vi inköpet få hjälp att mäta sina fötter så att man få exakt rätt storlek.

Ok, det kanske lyser igenom vilket alternativ jag själv föredrar, men jag bör väl understryka att det finns lika många åsikter som det finns fötter (minst). Sök på forumet så hittar du trådar värdiga en mindre valdebatt om för/nackdelar med skal/membran kängor.

Lycka till

/Björn
 
Myter finns det gott om i alla brancher. I kängvärlden är vriststabilitet den mest spridda myten. Vriststyva känger åker vi utförsskidor med och alla vet hur det känns att gå till backen och liften i dem....
Starka vrister får man genom att träna dem.
Känger i mindre storlekar som flickor brukar, får inte ha för styva sulor, då orkar du inte gå i dem. Det är bra om kängorna är lätta, för på foten motsvaras vikten på ryggen x4,7, benet är ju en viss hävarm. Det är bra om kängornas snörning är sådan att du snöra över vristen, ha lösare högre upp, samtidigt som du måste ha plats till tårna och tummen bakom hälen utan att det känns trångt därframme. Annars kan du inte gå i nedförsbackar.
Om du väljer kängor med inbyggt G-tex eller liknande så kan du bara glädja dig åt vattentätheten innan du böjt sönder membramet, det gör du förr eller senare. Men byter du känger regelbundet fungerar det.
I stenig och bergig terrän rekommenderas kängor med kronan innåt. Dvs råsidan utåt.
Moderna kängor är lätta, bekväma, då de är stoppade och torkar därför extra långsamt.
Skalkängor som vi är förtjusta i här i norden är enkla, ostoppade ofta gummivulkade över foten, stoppas med sockor, sula och torkar var för sig snabbt. Kängorna är lätta.
Du skall bära kängorna över stock, sten och pass. Vad du trivs med och tror på är rätt för dig.
Lättast är barfota, det rekommenderar jag inte.
Jag tror att alla som skriver här på utsidan har minst två par kängor, en del har fler. Men att de som bär lätt, går långre och snabbare har en större andel som går i walkingskor av olika modeller.
Glöm inte att för friluftsliv i hemmaskogaran behövs även gummistövlarna.

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-11 kl 22:44]
 
Meindel Borneo

har jag, utan Goretex, smörjer in dom med fett. Lite lägre skaft än Meindel Island, det är en smak/trivselfråga. Jag gillar inte för höga skaft, det blir så stelt när man går.
På sommaren har jag haft tunn socka i. På vintern en tunn och så en liten kraftigare.
Priset skiljer inte så mycket mellan Meindel Borneo eller M.Island. Det viktigaste är att kängan känns bra för dig.
 
zhine; sa:
Behöver råd om känginköp.
Det finns ju några att välja på på marknaden.Jag ska ha dem att vandra i,även tuff terräng och lättare alpint.Ska användas både sommar som vinter.De ska helst vara förstärkta framtill.Har kollat på meindl Island o den satt som smäck på foten men vill ju fråga experterna innan inköp:)
Och är goretex bra eller inte att ha i kängorna?
Har hört att det slits sönder snabbt o att det är bättre att vaxa in....
Hoppas på kloka råd.

Sök gärna på forumet det finns lådevis med info på dina frågor.

/mattias
 
Jag är ingen expert heller..

..men kan dela med mig av min erfarenhet av mina Meindl Island som jag haft i många år. De är supersköna och man behöver inte gå in dem, utan det är bara ut och vandra. De har även behållit storlek och form utomordentligt. Jag är lite vinglig på foten och uppskattar att de har både bra fäste (ej på vintern) och är stabila. Det stora minuset är att om de blir blötta tar det otroligt lång tid att få dem torra. Räkna med dagar.

Jo en sak till. Du fråga om de "slits sönder snabbt". Jag har haft mina under bland annat en vandring i spanska bergen, där är stenarna otroligt vassa och går hårt åt skorna. De fick några rispor men slets absolut inte sönder eller mer än vad min sambos Lundhags professional high kängor gjorde.

/Jenni
[Ändrat av Papukaija 2007-01-12 kl 10:41]
 
zhine; sa:
Behöver råd om känginköp.
...Jag ska ha dem att vandra i,även tuff terräng och lättare alpint.Ska användas både sommar som vinter

Du kommer nog få svårt att hitta ETT par kängor som du blir riktigt nöjd med under så skiftande förhållanden. Antagligen bättre att sikta på fler par redan från början, och köp de du behöver mest först.
För rent vinterbruk har jag ett par M90-kängor, lite ostadiga ibland men bekväma och varma med de sulor & sockar jag får plats med. Sen har jag ett par Meindl Army Pro också. De är rätt gamla nu, men jag har ännu inte märkt något tecken på att membranet skulle blivit dåligt. De är favoriterna på hårda underlag, men kan vara mer än önskvärt styva i skaftet emellanåt. Jag har inget emot stabiliteten i sida (särskilt trevlig om man går på skrå), men fram/bak kan vara lite besvärande.

Jag har även provat ett par öken/tropikkängor med tygskaft, men de är sådär. Plösen är ofodrad, så när man dragit på sig tillräckligt med sockar för att kunna snöra dem bekvämt är kängan plötsligt så varm att man lika gärna kunnat använda en mycket tjockare sko.
 
Allroundvarianter som passar i alla sammanhang är sällan bra på något, men halvdåliga på mycket.

För stadsbruk och utflykter i hemmaterrängen med termos en söndagseftermiddag så gillar jag mina Goretexkängor. Men jag skulle aldrig ge mig ut på en flerdagarsvandring med dem. Tunga, läcker förr eller senare, torkar långsamt.

På övernattningstur/långtur är lätta, snabbtorkande gympadojor av typen Salomon Tech Amphib favoriten. Man blir blöt om fötterna, men det är inget större problem så länge man inte fryser. Om detta är fallet så tar man på Sealskinz. Och det går alldeles utmärkt att vandra i stenskravel eller bestiga Kebnekaise med de här skorna. Fråga bergslöpare som springer i sådan terräng med sådana dojor.

För söndagsturerna, när man inte är så fysiskt aktiv kanske, är det däremot skönare att inte inte bli blöt. Är det riktigt blött så är det gummistövlar som är bäst.

Så mitt råd är: Fundera på i vilka sammanhang du skall använda skorna och köp två eller tre par skodon. Det brukar man ha råd till om man står över Meindl & Co :)

Jörgen

PS. Är du intresserad så sök på Sealskinz här på Utsidan så får du mycket pros and cons angående lätta och tunga skodon.
 
Vill tacka för råden!Så många svar:)
Alla har verkligen olika åsikter om vad som är bäst.Det blir nog meindl ändå.De var sköna på och de har det jag behöver.Men har även hört att boreal fuji ska vara bra för mitt ändamål.
Men har en fråga till ..
vad betyder ul folket?
M.v.h Karin
[Ändrat av zhine 2007-01-12 kl 20:39]
 
UL...och kängor

UL= Ultra Lätta, beteckning här på dom(jag) som vill minimera sin packning och utrustning och gå så lätt som möjligt!



Om kängor: Jag skulle starkt rekomendera en skalkänga och en hög sådan med tanke på vad du skriver...

Har haft Gore-tex kängor med nackdelen med dom är:
1. att Om du går ner dig och kängan blir blöt så förblir den blöt i ett par dagar och det är ingen hit!
2. Dels så blir dom fuktiga efter en dags användning i värme och den fukten är svår att få bort under en natt.
3. Efter två års användande så luktar mina kängor unket/kattpiss, trots att jag tvättat dom med diverse special tvättmedel!

Dom har oxå fördelar, oftast bättre passform, sitter som gjutna direkt, behöver mindre vård ute i fält!

Själv använder jag Lundhags Professional High just för att jag vill ha en stabil, hög känga för att gå i dålig/stenig terräng. Använder mina oxå vintertid utan några problem. Och dom är förstärkta längst fram.

Lycka till..
//A
 
En KÄNGTRÅD!

JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN JÖRNKÄNGAN

JÖRNKÄNGAN men den går inte att få tag på för orderböckerna är tydligen fyllda 20 år framåt. Vad vet jag och ingen svarar.

Att ha på sig kängor i stan och gympadojor i fjällen är inget jag rekommenderar. Gör tvärtom!

Jag har rådfrågat en som gått några steg, det är en galen Norrman som heter Lars Monsen. I sin bok "Stora Vilmarksboken" skriver han under kap 6 Kläder och Skodon sid 128 "Vandrarkängor kan vara bra även om det är Gore-Tex i dem".

Han sjunger läderkängans lov, utan cellgummi nertill som i Jörnkängan. Lovordar Hangwang Hunter Top GTX trots att det är GoreTex i dom. Innerfoder är skönt skriver han men går sönder efter en tid.

"LaSportiva, Hangwang, Meindl och Jörnkängarn är fabrikat som jag gärna rekomenderar när jag blir tillrågad. Men få saker är så individuella som just fötter och man måste prova kängorna själv!"

Ja, vem annars kan prova och bestämma. Det finns även ett lite udda Spanskt kängmärke ... nu kommer jag inte ihåg alla småfabrikat ... strunt samma.

Sammanfattning av Hr Monsens åsikter och om jag håller med (JA) eller inte (NEJ) Vad det nu har för betydelse.

- Läder är bäst. (JA)
- GTX membranet går sönder (JA)
- Cellgummai nertill ger en känga som inte formar sig efter foten (JA. men bra ändå)
- Foder är skönt men går sönder.(JA)
- Styvare sula ju hårdare underlag. (NEJ, beror på dina fötter och fotleder. Jag föredrar soft sula överallt.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.