Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes!

Vi är två grabbar på 22 respektive 19 år som har tänkt att vandra sträckan Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Unna Allakas - Riksgränsen.
Vi åker från Stockholm torsdagen den 16e oktober.

Vi har inte mycket erfarenhet av vandring, den enda erfarenheten vi har är att den ena av oss gjorde lumpen som beriden högvakt på LIvgardet och den andra rycker in i Januari som Stadsskytesoldat på gardet.

Vad ska vi tänka på under vandringen, dvs vilken utrustning är lämplig i mitten av oktober?
Hur lång tid borde vi klara av sträckan på så vi vet när vi ska boka tågresan hem?
Hur är klimatet (temperatur morgon/middag/kväll), soluppgång/solnedgång?

Är det någon som har gått den aktuella sträckan och i så fall vilken tid på året?
Hur hårt är det att klara denna sträcka i jämförelse med t ex en vanlig marsch i lumpen och baskerprovet?

Rekommenderar ni att tälta eller att sova i fjällstugor (inte så roligt om man ärhelt genomdränkt på morgonen t ex)?

Alla tips och råd uppskattas!!

// Erik & Fredrik
 
Senast ändrad:
5 dagar... om det nu inte blir för mycket snö.
Vill ni att det ska bli hårdare kan ni ju satsa på att gå den på 3 dagar.
Normalt sett går man inte i fjällen för att det ska vara hårt utan för att njuta av det.

Vadet vid Valffojåkka kan vara besvärligt, inte alltför märkvärdigt dock.
Jävlig terräng mellan Valffojåkka och Stuor Kärpel.

Räkna med en hel del snö på högre höjder.
Men det är ju vintermarkerad led.

Lycka till.

/Ulf
 
Jag funderar själv på att dra upp till Keb nästa helg men bestämmer mig nog i sista hand. Vädret får avgöra. Räkna med att det är bistert i fjällvärlden nu och att det kommer snö som ligger kvar på rätt låg höjd så var ödmjuka inför era planer. Det kan mycket väl vara så att vandringen inte alls går att genomföra utan skidor.. När det gäller utrustning så var jag i Keb/Tarfalaområdet för två veckor sen, då med fantastiskt väder men min -1 säck kändes på gränsen och drar jag ut nästa helg blir det en varmare säck. Solen går upp rätt tidigt men ner strax efter sju. Det hinner väl bli vintertid innan också. Egentligen skulle jag inte alls rekommendera någon att vandra den tiden utan tidigare vana; det kan mycket väl bli vinterlika förhållanden. I helgen som var så stormade det rejält i fjällen och det var orkanbyar i Tarfala. Överväg om ni inte ska skjuta på vandrandet till nästa säsong är nog mitt råd i alla fall.
 
Jag, gumman+hund var i Kebne området v37-38 med mycket bra väder. Det var dock riktigt kallt natten 20/21-9(Vistas dalen). Glömde en Ortlieb vattenbehållare med tre liter vatten utanför tältet när vi gick och sov. Den var genomfryst på morgonen!!!
 
Vadet vid Valffojåkka kan vara besvärligt, inte alltför märkvärdigt dock.
Jävlig terräng mellan Valffojåkka och Stuor Kärpel.

Håller helt med, gick där i sommras, beroende på hur mycket vatten det är så kan det upplevas som otäckt. jag gick nära forsen som djupast gick det strax över knäet, men det var strömt så stavar eller käpp är nästan ett måste. Några gick längre ut mot sjön med vatten till midjan, detta för de inte ville gå i så strömt vatten.

Sedan finns det finns det den smala hyllan efter Katterjokk som kan upplevas ruggig, går man från ert håll så börjar det med ett vad, när jag gick hamnade jag ner till midjan i vatten. Det finns en väg runt det här men den är mycket upp och ner och inte utmärkt på kartan jag hade, men rejält rösad.

DSCF2140.jpg

DSCF2139.jpg

DSCF2138.jpg
 
Senast ändrad:
...Sedan finns det finns det den smala hyllan efter Katterjokk som kan upplevas ruggig, går man från ert håll så börjar det med ett vad, när jag gick hamnade jag ner till midjan i vatten. Det finns en väg runt det här men den är mycket upp och ner och inte utmärkt på kartan jag hade, men rejält rösad.
...

Man ska inte gå där, leden är numera dragen över berget.

I övrigt är jag emot idén att två nybörjare ger sej ut på den sträckan så sent på året.

1. De bemannade stugorna är stängda
2. Det är hög höjd = Kallt, snö och stor risk för dålig sikt. Vi hade -5 utanför Abisko redan för tre veckor sedan.
3. Besvärliga vad
4. Ingen bra "nu skiter vi i det här och går hem" väg finns när man väl kommit förbi Sjangeli.

Åk till Abisko eller Björkliden och gör dagsturer istället.

/M
 
Man ska inte gå där, leden är numera dragen över berget.
/M

Skulle gissa att det är en bättre väg, då jag gick ensam så tog jag det jäkligt lungt. Hade den senaste fjällkartan, men vägen över fjället var inte utmärkt. Jag gick från Katterjokk, det var så jäkla dimmigt att man inte såg till nästa kryssmärke. Fick övernatta där leden grenar sig, en upp på fjället och en till hyllan. Går jag där igen så tar jag vägen över fjället ivarje fall, så roligt är det inte att vada...

Bilderna som jag lade in tidigare är från stugan vid Valfojokka, fanns både ved och kamin där.
 
skönt att se att det finns en ung och ambitiös generation som vill mäta sina krafter med höstfjällen. Det får mina egna ideer i samma ålder att te sig lite mer förklarliga....:)

Klart att ni skall testa!
Men ett tips jag vill komma med är att skippa biten Unna Allakats-stuor kärpel.
Rätt knepig terräng om det kommer så pass mycket snö att det blir svårt att gå men för lite för skido vadet på bilden kan gott och väl vara midjedjupt och bottnen såphal. det fostar!

Lycka till och lova att skriva om era intryck!

Kör hårt


Själv ångrara jag bara sådant som jag INTE gjort ännu i fjällen:)
 

avslutad210712

Gäst
Vada nedanför stugan i Valfojåkka dvs innan sjön så är det inte speciellt djupt.

Har gått gamla leden vid Katterjokk men har aldrig behövt vada. Däremot är klättrandet i stenarna inte alls speciellt skoj och om det regnar så är det överjävligt trist med stenar som glider undan, kord och grus på stenarna och halkigt i största allmänhet. Sista gången gick vi en "medelväg" mellan den gamla och den nya sträckningen. Klart trevligare än den gamla sträckningen men vi gick aldrig över berget utan på sidan av den. Inte riktigt bra heller eftersom man får passera ett område med stora rasblock som är lite småjävligt.

Vi gick över ungefär en fjärdel från höger på fotot här

http://album.baskeri.net/Vandring/20060902.Abisko/slides/D5003340.html

Finns en del till bilder av just den passagen
 
Om man nu har bestämt sig för att vandra i fjällen under Oktobermånad med noll fjäll erfarenhet ..

Vilken/vilka leder skulle ni rekommendera då ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Erik.Josefson Vandring Nikkaluokta - Abisko i augusti. Fjällvandring 6
Mackan99 Tidpunkt för vandring i Abisko Fjällvandring 7
Mackan99 Vandring från Abisko Fjällvandring 3
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
OBD Nikkaluokta-Abisko, en annorlunda vandring Fjällvandring 12
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
Tilds Vandring i Narvik-Abisko-Kebområdet? Fjällvandring 4
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Vandring, Abisko-Nikkalauokta Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.