• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Råd kring tur i Sarek

Hej!

Jag och min sambo tänkte vandra från Ritsem, ruotesvagge, Pastavagge till Saltaloukta. Är detta görbart på 5 dagar plus två halvdagar? eller är det för snålt tilltaget?

Mvh
Fredrik

Låter tight, det finns åtminstone ett vad i Pastavagge som jag fått vänta in en av gångerna jag gått där. Vill också minnas att ett av vaden mellan Mikkastugan och Pielaslätten också haft höga vattenflöden.

Jag tycker det låter som ok tid. Om ni vadar alep bastajåhkkå nere vid bierikjavvre istället för så som stigen är utritad, och sen ansluter till stigen vid vattendelaren igen. Så är det ganska låg sannolikhet för fördröjning där. Sista biten på kungsleden går ju å gå rätt fort om ni får behov av det

Det är görbart, men kanske inte njutbart. (Beroende på hur uthålliga ni är och hur mycket packning ni har etc... )

Jag antar att ni tänker korsa sjnjuvtjudisjåhkå på bron vid leden och inte gå mellan sjnjuvtjutis och ahkka? Där kan ni annars behöva vänta ut ev högt vattenflöde.
I så fall bör ni inte ha några andra hinder än er egen ork förrän alep bastajåhkkå.

Det kan vara något klurigt vad i bastavaggi, beroende på vattenflöden och ev snöbroar. Problemet är att ni inte lär veta förhållandena där innan ni kommer dit. Sedan gäller det ju att tajma båtskjuts på sitojaure.

Efter det är det ledat och snabbt.

All in all... om ni är inställda på att gå hyfsat långa distanser och packar därefter är det absolut görbart. Om inga jokkpassager ställer till problem så ska det inte bli stressigt.

Men eftersom de stora osäkerhetsmomenten ligger framåt dag tre-fyra (dvs svårt att "gå ikapp") så skulle jag personligen vilja ha någon dag till i marginal. Spendera den i saltoloukta om den inte behövs, det gör nog inte ont :)

Det är teoretiskt möjligt under mycket gynnsamma omständigheter, men kanske inte praktiskt eller att rekommendera.
Vi gick från Biellevallda till Änonjalme via Routesvagge och Gisuris (bron över Sjnjuvtjudisjåhkå) på tre dagar och en morgon i början av Augusti 2017, men då kände vi vägen sedan tidigare och även Tjåggnårisjåhkkå som kan vara ett utmanade vad kunde vi lätt passera på en snöbrygga (pga den kalla sommaren det året). Dessutom var vi jagade av miljarder myggor som inte precis lockade till några längre raster eller sköna kvällar utanför tältet, utan det var konstant vandring till sen kväll.

Jag skulle råda er att planera minst 7 heldagar + en eller två reservdagar. Behöver ni inte reservdagarna för själva vandringen är det inte dumt att ha lite extra tid för en topptur, vila eller se sig om när man är mitt inne i det vackra Sarek.

Eller kan vi passera i sjö-deltat som bilden visar och hålla norr om alep bastajåhkkå ändå tills mitten av dalen där den verkar ta slut och gå i mellan och fortsätta mot Rinim, är det en görbar färdväg? Det är ett gäng vattendrag på den sidan men de kanske är mindre?

När det skrivs vattendelaren är det förgreningen vid sjön eller vid glaciären? Jag har tolkat det som att det är vid sjön där det fögrenar sig.

Bifogar en till bild. Är det en bra rutt eller bättre att ta den rutt som stigen går?

Bilagor

När det skrivs vattendelaren är det förgreningen vid sjön eller vid glaciären?
Vattendelaren är högsta punkten i en passövergång, dvs därifrån som vattnet ändrar riktning och rinner åt olika håll. I Basstavágge ligger vatendelaren på ca 1050m (i kröken syd om Ruopsokbákte

Bifogar en till bild. Är det en bra rutt eller bättre att ta den rutt som stigen går?
Gick den vägen förra året och skulle vilja påstå att stigen vet var den går. Jag har lärt mig den hårda vägen också att speciellt i fjällen då går stigen där den går av en orsak.

Minns jag rätt vadade vi inte Alep Basstajåhkå utan istället jokken från Soabbevágge precis innan de flyter ihop.

Jag har bara gått Pastavagge/Basstavagge en gång.
Då var Alep Basstajåhka utmanande att vada. Vi var ända upp till Skårkiglaciären och vände.

Om jag skulle gå Pastavagge idag skulle jag testa att korsa Alep Basstajåhka tidigt i deltat. Men som tidigare skrivits i tråden stigen finns där av en anledning.

Jag vill också avråda från ev. idéer om att gå över Skårki. Vandrare har förolyckats då de trillat ned i glaciärsprickor där.

Tack för alla svar!

Jag är inte riktigt med på hur man skall ta sig över alep bastajåhkkå, är det något som den bifogade bilden som är bäst? Passerar man inte alep bastajåhkkå två ggr då?
På bilden här har jag ringat in ungefär där vi vadade. Det var ett enklare vad än de tre längre upp i Bastavagge. Det finns många fina förgreningar och vi tog oss bitvis mellan varje liten ö. Tror det blev 3 fåror vi passerade.

Bilagor

Vaden i Basstavágge

Vägvalet du har i bilden (inlägg #9) fungerar bra och innebär en fördel om man som ni kommer från Ruohtesvágge och Bielavallda. Alep Basstajåhkå bör i princip alltid vara vadbar vid deltat före sjön. Jag har ritat ut vägen på Sarekkartan 100 000 med grönt. Denna gröna väg är lättvandrad och trevlig. Det röda krysset visar var man vanligtvis brukar korsa jokken om man istället följer fjällkartans stig. Stigen är säkert kortare men vid det röda krysset är jokken smal och kan ibland vara strid.

Tänk på att när du kommit över och förbi Alep Basstajåhkå så finns ett par jokkar till som vid höga vattennivåer kan vara svåra att korsa: jokken från Lulep Basstajiegna och (framför allt) jokken från Skájdásjvágge. Men ibland vållar de inga problem alls, det beror på väder mm. Som redan nämnts: undvik glaciärerna, gå för säkerhets skull inte ens i närheten av dem.

Ni ska förstås vara optimistiska och planera för att färden i Basstavágge blir okomplicerad. Skulle det visa sig att det just då är väldigt mycket vatten i Sarek så kan en reservplan vara att gå över bron i Guhkesvágge, sedan mellan bergen Sluggá och Vuovres och nå Saltoluokta därifrån.

/Hans

Bilagor

Röda krysset på fowwes karta är där vi vadade förra året ungefär, om än från andra hållet. Minns jag rätt hade jokken fin och slät botten medan de nästkommande två längre in i Bastavagge hade större stenar och bumlingar. Men sånt kan väl ändra sig.

En taktik för att klara alla dessa tre vad om ni går på södra sidan Alep Basstajåhkå under lite enklare förhållanden är att komma lagom till krysset när ni slutar knata för dagen. Gå till sängs tidigt och kliv upp i ottan (04 eller liknande) och riv av samtliga 3 innan 9-kaffet :)

Jag och min fru tog de två öster ut under halvsen eftermiddag. Var ganska läskigt med tanke på att dessa var våra första riktiga vad någonsin :p men vi överlevde utan problem. Efter oss kom en far och son som hade tagit längre lunchrast och sovit en stund. De fick vänta in ottan då solen stekt på hela dagen och gjort vaden för strida innan de skulle passera det första. De kom gående när vi just ätit frukost ca kilometern öster om krysset i höjd med passet där vi slog läger kvällen innan.

Låter tight, det finns åtminstone ett vad i Pastavagge som jag fått vänta in en av gångerna jag gått där.
En liten historia från när vi fick vänta in detta vadet:

Vi kom fram till vadet sen eftermiddag, det var höga flöden med rullande stenar, och efter någon timmes letande efter lämpligt vad så hittade vi två potentiella ställen utmed jokken, de var dock fortfarande för strida och djupa så vi beslutade vi att övernatta och göra ett nytt försök tidigt dagen efter. Strax efter vårt beslut kom en flock med renar från andra hållet. De påbörjade samma process med att leta lämpligt vad som vi gjort tidigare. De kom fram till exakt samma slutsats som vi, de två ställen som var bäst, men att de just nu hade för höga och strida flöden.

De gjorde helt enkelt som vi, hela flocken på andra sidan la sig ner och vilade.

Tidigt dagen efter så gick jag upp för att kolla vattenflödena, efter en stund så började några renar i flocken att testa de två utvalda vadställena som både vi och de valt ut dagen innan. Till slut så valdes ett av vadställena och hela flocken gick över. Det var bra att se för på så sätt fick jag en ganska exakt uppfattning av djupet.

Vi packade snabbt ihop våra två tält och gick över på samma ställe som renarna valt åt sig, och oss.

Thomas

Trevlig berättelse och anekdot, vlket visar att vi har mycket att lära av renarna, inte minst viltstigarna där renarna tar sig fram är mycket effektiva att följa. De har en fantastisk förmåga att läsa terrängen och var det är bäst att ta sig fram.

Trevlig berättelse och anekdot, vlket visar att vi har mycket att lära av renarna, inte minst viltstigarna där renarna tar sig fram är mycket effektiva att följa. De har en fantastisk förmåga att läsa terrängen och var det är bäst att ta sig fram.
Ja, händelsen är ett minne för livet. Magiskt att sitta en tidig morgon i Sarek, sippandes på nybryggt kaffe, och betrakta renarnas metodiska val av en lösning på ett gemensamt problem.

När det skrivs vattendelaren är det förgreningen vid sjön eller vid glaciären? Jag har tolkat det som att det är vid sjön där det fögrenar sig.

Minst två gånger har jag gått typ som du ritat, i regn, och då har det stått tält och flera sällskap som väntat på bättre tider på vadet där stigen gått, på båda sidor av vadet. Men vadet vid deltat har varit mycket enkelt. Så jag var mycket nöjd med vägval de gångerna.

Jag tror inte att det finns någon bra grund till varför stigen går över ett klurigare vad än vad som är nödvändigt.