Behöver tips och råd - friluftsyxa

Hej
Vet inte om tråden hamnade rätt men tyckte att det här var det ända stället där den hörde in.
Har på sistone funderat över att köpa mig en yxa att ha med mig under diverse skogsnära turer. Då jag oftast vandrar högt (både möh och upp i norr) så har jag ingen aning om vad man bör kolla på hos en yxa, inte heller vad en yxa bör ha för egenskaper.

Efter en tid på internet har jag funnit en yxa jag gillar, en gränsfors.
Är den passande om man ska ha med den i kajaken eller släpa med den ut på en weeked tur/eller längre? finns det bättre och mer passande yxor från gränsfors eller andra stora tillverkare.

Fastnat lite för gränsfors då Ray Mears använder sig av dem och har dessutom en egen yxa i märket. (Eftersom att jag är ny på yxfronten så kändes det rätt att kolla runt vad kända aktörer använder)

kom med tips och idéer, synpunkter och länkar, dumförklaring och geniala lösningar!
öppen för alla förslag, både bra, och mindre bra :)
 
Den yxan du visar på är en mycket bra yxa för skogen – men den väger 1 kilo… lite för tungt för mig.

Jag använder en yxa på lite drygt halva den vikten – och ibland en ännu mindra yxa.

Normalt använder jag mig av en större kniv, en huggare, istället för yxa. Ca 20-22 cm långt blad är praktiskt och användbart både till fjälls och i skogen.

Stromengs huggare är bra, fann denna länk: http://www.trapperprodukter.se/knivar/sromeng-knivar/old-fashion-7stromeng.html

Till fjälls, eller i skogen, finns inga vedträn att klyva – om du inte har en såg med dig. Det du skall kapa är grenar – och då fungerar huggaren perfekt. Den väger mindre, den är enklare att bära med sig än en yxa – och i min erfarenhet bättre än en yxa.

Vintertid tar jag med yxan också eftersom då kan yxan vara effektivare när allt är fruset och hårt.
Allt detta är naturligtvis en smaksak och en vanesak. Gullar du tanken på en yxa – köp dig en!

Thomas
 
Tack för synpunkten i yx-frågan :)
Ska ta mig en funderare på storleken, kanske gå ned till en 25-35cm yxa. kollade lite med tumstocken och som du sa kanske yxan jag länkade blir aningen stor.

edit: hittade denna tror du att den är i passande storlek? självklart en smaksak men lika bra att fråga någon med erfarenhet innan man beställer :) har för tillfället en Fällkniven F1 och en Leatherman juice S2, därför letar jag enbart efter en yxa för att ha i de lite mer bevuxna områdena eller när man är ute med båten/paddlar kajak.
(har ett litet, ett mellan och letar efter sista kategorins verktyg (störst)
 
Ja, det är en, i min smak, mer användbar yxa när man är ute i skog och mark.

Den rundade yxnacken är praktisk när man flår (om du nu skulle skrämma ihjäl en älg eller två).

F1 är en mycket bra och praktisk kniv så den kommer du att ha mycket nytta av.
Leatherman med alla dess verktyg är praktiskt att ha med sig, själv har jag använt Victorinox Champ för samma ändamål, jag är inne på min fjärde numera. Funderar på en Leatherman nästa gång…

Thomas
 
Tack för att du delade med dig av erfarenhet, gav mig lite kött på benen. Tror nog att det blir en liten beställning inom kort.

Victor
 
Har aldrig behövt yxa i skogen för kaffebrasan. Men tycker att en rejälare är bra vid rensning då man avverkar samt att klyva veden till hemmabrasan.
Buren medförd vikt kan brukas till mycket klokare än yxa till ca 2,5kr/g.
Jo avverkar och samlar ved gör väl fritidsmänniskor bara i egen skog.
Torra pinnar på marken behöver ju bara samlas till bränne.

Knivar diskuteras i oändlighet i andra trådar. Envar får ha sin egen smak. Somliga brukar sin F1 och andra liksom ego har lagt den till sidan.

go tur
 
Vikt, balans och skärpa är viktiga egenskaper för en vandringsyxa. Gränsfors hör väl till de mest namnkunniga, men finnes sannolikt en mångfald av smeder i Sverige som gör liknande modeller. Yxor är ju inte precis rocket science. Själv har jag en Hults bruk, i princip identisk med en Gränsfors yxa. Tar man ved från tjärstubbar är yxa ett måste. På vintern vill jag inte vara utan en i djupsnön.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för lilla skogsyxan, har haft min i över 10 år och den är en favorit i yxsamlingen. Tillräckligt liten för att slöjda med men samtidigt tillräckligt stor för fällning, kapning och klyvning.

Sen beror det på varför man ska ha med yxa, en såg är oftare lättare att både bära med sig och att använda och är perfekt för att skapa en fin vedhög till matelden.
 
Jag blir lika lycklig varje gång jag får anledning att packa ned min lilla skogsyxa men den har dom senaste åren fått stanna hemma ibland då min lilla äventyrsyxa från wetterlings fått följa med.

Wetterlings yxor håller samma superba kvalitet som gränsfors till ett vettigt pris och dessutom mera lättillgängliga då företag som jula säljer dom. Det man får se upp med när det gäller wetterlings är att dom ibland inte är raka. när du ska köpa en wetterlings yxa så kolla längs eggen och se om den är i linje med skaftet. om du hittar en som är rak så har du en vän för livet där.

http://www.jula.se/aventyrsyxa-106-550-g-100724
Vettigt pris för en yxa av absolut världsklass.

Ray Mears är återförsäljare av Gränsfors i Storbritannien och har en hel del intressanta yxvideor på youtube, bland annat ett par om hur man sköter om sin yxa. Väl värt att kolla upp.

Annars så säljer Jula superba yxskaft och tradera är fullt av gamla handsmidda yxor. jag har mängder av fruktansvärt välgjorda handsmidda yxor som jag ropat in för ett par tior och skaftat om efter konstens alla regler. Det är en fröjd att hugga kaffeveden med en 150 år gammal Banko Bit-yxa från Säters bruk eller att klyva nattveden med en Sheffield No:3 från slutet av 1800talet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
klot Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån? Fjällvandring 1
camilla 33 Behöver tips om skavsårsprevention Fjällvandring 15
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
plösen Behöver tips! Vandring med 8 mån barn Fjällvandring 2
liten_puh Behöver tips om vandring i maj Fjällvandring 10
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Fisklalzer Nybörjar behöver skavsårshjälp! Fjällvandring 15
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hallen Behöver eran hjälp... Fjällvandring 2
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Nybörjarper Behöver hjälp med fjällvandring Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
hokusai Behöver skotips Fjällvandring 3
Roddan B Behöver all hjälp man kan få Fjällvandring 9
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
ismo Vad behöver man veta om vad i Sarek? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Salmo Salar Fjällvärldsrookie behöver hjälp Fjällvandring 17
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.