Behöver tips, 7 dagars fjällvandring

Hej!
Jag och en kompis samt ev min hund vill göra en veckas fjällvandring i mitten på juni. Vi skulle helst vilja övernatta i stugor (men helst inte behöva betala 300-500/natt), det behöver egentligen inte finnas så mycket mer än plats att sova och möjlighet att få lite värme.

Är det någon som har något tips på en tur så vore jag väldigt tacksam!
/Annica

Det är ju tyvärr de priserna som STF tar i sina stugor, och då du tänker att vandra med hund bör du vara uppmärksam på reglerna i vissa nationalparker som förbjuder hundar.

Ett tips är att titta på Norge, då du som STF medlem även har rabatt i DNT's stugor. Övernattning i stugor, speciellt obemannade i Norge (kräver DNT nyckel) är ofta billigare än i Sverige.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitten av juni är det nog få stugor som har öppnat än, det är ju på gränsen till riktigt tidigt på säsongen...

Ska ni vandra i norr-västerbotten så kan det vara bra att kolla om broarna har lyfts på ännu...

...inget svar på stugproblemet egentligen, men värt att tänka på.

//J

Juni, litet tidigt

Det kan vara i tidigaste laget för "riktiga fjällen".
Fulufjället är ett skapligt alternativ den årstiden eftersom det ligger långt söderut. Lättgånget om man går upp via Brottbäckstugan - inga branta stigningar- Obemannad stugor med britsar men man får ta med liggunderlag och sovgrejor. Ved finns på plats. Kostnad 100 kr/person-natt.
Perfekt för nybörjare - men det kanske ni inte är.

Om ni åker till Norge kom ihåg att kolla om hund är tillåten i hytterna, det är inte alls säkert. Men annars är det sant att det brukar vara billigare.

Tack för alla tips!
Jo vi har känt att det är i tidigaste laget för fjällen, tyvärr enda veckan vi båda kan samtidigt. Så vi kanske gå ta det en annan gång.
Ska kolla upp fulufjället, det kanske kan vara ett alternativ. Jag vandrar mycket, min kompis är ovan vandrare men vältränad så lite utmaning för ju inget 😉

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips