Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk

Hej!

Jag och mina bröder ska börja gå Nikkaluokta - Kvikkjokk den 1:a augusti vilket ska bli härligt. Jag har försökt ta reda på så mycket användbar information om turen jag kan men jag har fortfarande några olösta frågor. Jag skulle behöva veta vart det finns bra gratis tältplatser längs turen (här hittar ni fjällkartan med rutten utritad) och vad som är nödvändigt gällande transport. Jag uppskattar även allmäna tips. Från vilket håll rekommenderar ni att man börjar ifrån, Nikkaluokta eller Kvikkjokk? Verkar som det är vanligare att börja från Nikkaluokta.

Transport från vad jag kan förstå är gällande:

Transport med båt från Teusajaure – Vakkotavare kostar 100 kr annars kan man ta roddbåt gratis. Sträckan är 1km med båt.​

Därefter tar man en buss linje 93 från Vakkotavare till Kebnats vilket kostar 224 kr därefter över till Saltoluokta Fjällstation med båt båttransport vilket kostar 140 kr och det finns ingen roddbåt att tillgå.​

Vidare Svijnne - Sitojaure finns roddbåt men sägs vara i väldigt dåligt skick och saknar årtullar. Sträckan är 5 km och svårmanövrerad. Båttransport kostar 300 kr.​

Mellan Aktse - Laitaure finns länsstyrelsens roddbåtar att tillgå, men det finns också möjlighet att få transport över sjön vilket kostar 200 kr. Med motorbåt tar färden ungefär 15 minuter.​

Är det någon av dessa transportsträckorna där roddbåt är tillgänglig ni finner som en onödig kostnad? Tänker framförallt på Teusajaure – Vakkotavare, och Aktse – Laitaure.

Dessutom är jag lite förvirrad över stora prisskillnader när det kommer till samma båttransport. En medlem skrev att någon betalade 500 kr för Aktse - Laitaure sommaren 2018 medan STF anger 200 kr. Förekommer prisavvikelser eller kan man lita på STF:s prislista?

Gratis tältplatser och bra rastplatser

Här behöver jag mest rådgivning då jag inte lyckats hitta så mycket. Hittade ett inlägg från 2012 som gav råd för tältplatser mellan Saltoluokta - Kvikkjokk men vet inte hur mycket av det som gäller idag. Skulle uppskatta om någon kunde flika in med lite uppdaterad information.

Vid Sitojaurestugorna ska det finnas en skapligt stor tältplats nere vid vattnet 70m öster om stugan.

Vid Aktse ska det finnas en eller två tältgläntor halvvägs nerför backen mot stugan, samt en alldeles vid backens början. Vid stugan får man inte tälta alls om man inte betalar. Finns även en "bra" plats längs leden (ca 300m) som går österut nedanför stugan.

Mellan Aktse och Pårte ska det finnas en sänka med fjällbjörkskog och en finns liten raststuga med kamin och utedass. Lämplig vindskyddad tältplats om man stöter på dåligt väder och måste stanna.

Vid Pårte är sägs det vara ont om gratis tältplatser. 3-4km mot Kvikkjokk finns några fläckar alldeles vid en jokk.​

All hjälp uppskattas verkligen!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Instämmer om Teusajaure. I backen på södra stranden, öster om leden på ca 600 m höjd, finns fina tältplatser i björkskogen. Fin tältplats finns och några kilometer norr om Kaitumjaurestugorna, strax söder om bron över Tjäktjajåkka, precis vid ravinens kant.

Instämmer om Teusajaure. I backen på södra stranden, öster om leden på ca 600 m höjd, finns fina tältplatser i björkskogen. Fin tältplats finns och några kilometer norr om Kaitumjaurestugorna, strax söder om bron över Tjäktjajåkka, precis vid ravinens kant.

Tack så mycket! Osäker var södra stranden vid Teusajaure ligger på kartan. Jag har placerat ut tältplatserna för Teausjaure och andra norr om Kaitumjaurestugorna med en pil på kartan. Stämmer det någorlunda?

Inget fel i att planera ordentligt, det är ju halva nöjet med en fjälltur! Men tältplatser finns det lite överallt om man inte är alltför kräsen. Närhet till dricksvatten vill man förstås ha och ett någorlunda jämnt underlag. Och allt är ju gratis utom i nära anslutning till STF-stugorna, där man å andra sidan får komma in och torka upp och laga maten på en gasolspis.

Lite svårare kan det dock vara att hitta tältplats i skogen, kanske särskilt i barrskogen, om det är stenigt och småkulligt. Ett tips i det läget är att följa någon jokk en bit upp eller ner från stigen. Strax före Pårte passerar ni t. ex. Sjábttjakjågåsj där ni kan hitta tältplats på västra sidan strax uppstöms bron på en liten ås.

Priset för bussen mellan Vakko och Kebnats bör ligga kring 50-75 kr gissar jag. Det är ca 3 mil med ett uppehåll i Vietas.

Trevlig tur önskar Pelle

Inget fel i att planera ordentligt, det är ju halva nöjet med en fjälltur! Men tältplatser finns det lite överallt om man inte är alltför kräsen. Närhet till dricksvatten vill man förstås ha och ett någorlunda jämnt underlag. Och allt är ju gratis utom i nära anslutning till STF-stugorna, där man å andra sidan får komma in och torka upp och laga maten på en gasolspis.

Lite svårare kan det dock vara att hitta tältplats i skogen, kanske särskilt i barrskogen, om det är stenigt och småkulligt. Ett tips i det läget är att följa någon jokk en bit upp eller ner från stigen. Strax före Pårte passerar ni t. ex. Sjábttjakjågåsj där ni kan hitta tältplats på västra sidan strax uppstöms bron på en liten ås.

Priset för bussen mellan Vakko och Kebnats bör ligga kring 50-75 kr gissar jag. Det är ca 3 mil med ett uppehåll i Vietas.

Trevlig tur önskar Pelle

Tack för tipset! Jag är lite av en planerare som person men jag förstår vad du menar. Det är framförallt för att få en aning om vart det det ska finnas tältplatser så jag slipper gissa längre fram. Insåg att jag tittade fel på prislistan för bussen från Vakkotavare till Kebnats. Av någon anledning verkar det inte som de skrivit ut priset men antar att det kostar runt 100 kr då Ritsem Fjällstation till Kebnats kostar 70 kr.

avslutad210712

Gäst
Nu har jag inte läst genom tråden för jag vet att du har fått riktigt bra råd redan.från fjällrävarna

MEN

Innan du går ner till Teusajaure tälta däruppe. En liten jokk precis öster om leden. Underbar utsikt.

MEN

Innan du går ner till Vakkotavare har du en tälplats precis öster om leden . Underbar utsikt in mot Sarek. Och en liten jokk precis där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips