Nikkaluokta-Kvikkjokk

Så, har nu suttit och funderat och läst på lite kring nästa vandring. Jag bestämde mig för att jag fortsätter längs Kungsleden söderut från Nikkaluokta till Kvikkjokk. Är ca 140 km och borde ta ca 9 dagar. Jag vill dock vara ute lite längre och hade tänkt mig följande upplägg/dag:

Nikka-Keb
Keb: Dagstur till Tarfaladalen
Keb-Singi
Singi-Kaitumjaure
Kaitumjaure: Topptur till Sanjarchokka
Kaitumjaure-Teusajaure
Teusajaure-Vakkotavare
Buss från Vakkotavare till Saltoluokta
Saltoluokta-Sitojaure
Sitojaure: Topptur till Tjiraksnjurtje
Sitojaure-Aktse
Aktse: Topptur till Skiertte
Aktse-Pårtestugorna
Pårtestugorna: Dagstur till någon urskog med brandskador på träden
Pårtestugorna-Kvikkjokk

Har räknat med ca 200 km och 14 dagar. Det jag undrar lite över är hur det ser ut på topparna jag tänkt gå upp på. Är det lämpligt att gå upp där med hund, eller är det stenigt och jävligt? Och är det förbjudet med hund längs någon av dessa sträckor (har försökt att hitta info, men som jag kan läsa så är det inte det)? Reflektioner över upplägget i övrigt? Tänkte försöka komma iväg i slutet på juli/början på augusti, går det att få något hum om väderförhållanden under denna tid? Hur mycket folk vandrar då?

Och hur håller jag vikten nere? Sist drog jag på mig ca 25 kg, vilket funkade även om det stundvis var ganska jobbigt. Med varmare säck (se min tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72515) behöver jag mindre kläder att ha på natten och därmed mindre att bära. Men fler dagar=mer hundmat. Det jag kan tänka på är maten till mig själv. Hur provianterar jag på bästa sätt? Är vegetarian så det kan bli lite knepigt att köpa torrfoder i stugorna... Behöver även tips på energirika, men lätta matvaror att ta med.

I övrigt är jag tacksam för alla tips och erfarenheter som har med sträckan att göra =)
 
Jag tror inte du får ha hunden med upp på Skierfe, då den vanliga vägen från Aktse upp på toppen går genom Sareks nationalpark (och inte tillhör Kungsleden).
Vad gäller proviantering har både Keb och Saltloukta som fjällstationer större sortiment. Finns även viss proviant i några av de andra stugorna. Tror även att du kan skicka ett paket till dig själv med proviant etc till ex Saltoloukta med bussen som väntar på dig när du kommer fram.
 
Jag tror inte du får ha hunden med upp på Skierfe, då den vanliga vägen från Aktse upp på toppen går genom Sareks nationalpark (och inte tillhör Kungsleden).
Vad gäller proviantering har både Keb och Saltloukta som fjällstationer större sortiment. Finns även viss proviant i några av de andra stugorna. Tror även att du kan skicka ett paket till dig själv med proviant etc till ex Saltoloukta med bussen som väntar på dig när du kommer fram.

Synd om vi missar skiertte, hade ju varit grymt av få gå upp, utsikted är ju helt enorm. Nåja, jag får kolla upp det närmare. Att kunna skicka saker med bussen hade ju varit perfekt! Då kunde jag skicka dit hälften av hundmaten bla, vilket betyder nästan fyra kilo mindre att bära och en del av maten till mig själv. Kanontips! Tack :)
 
Större delen av Aktse - Pårtestugorna går genom Sarek, så där måste du väl hålla dig på leden med hunden (om jag inte är helt fel ute).

Gick Salto - Kvikkjokk 10-15 juli förra året.
Sträckan är överlag kuperad, i och med att du går ner i dalgångarna. Ska du tälta kan det vara bra att tänka på detta, så att man kan göra bort stigningen direkt på morgonen =)
På kalfjället fanns bra vatten med några kilometers mellanrum.

Vid Sitojaurestugorna finns en skapligt stor tältplats nere vid vattnet 70m öster om stugan. Här fick våran granne en morgongäst, då en vattensork åt sig in genom golvet =)

Vid Aktse finns en eller två tältgläntor halvvägs nerför backen mot stugan, samt en alldeles vid backens början. Vid stugan får man inte tälta alls, om man inte betalar 200kr/person. Finns även en "bra" plats längs leden (ca 300m) som går österut nedanför stugan. Här var det dock fruktansvärt mycket mygg, så stanna gärna innan eller mitt i backen ner mot stugan. Finns även en kallkälla där.

Mellan Aktse och Pårte (ca 2km innan Rittak) finns en sänka med fjällbjörkskog och en finns liten raststuga med kamin och utedass. Lämplig vindskyddad tältplats om du stöter på dåligt väder och måste stanna.

Vid Pårte är det ont om gratis tältplatser. 3-4km mot Kvikkjokk finns några fläckar alldeles vid en jokk. Fuktigt, men här kan man passa på att bada litet. Jokken kom nog från en myr, för vattnet var tämligen vältempererat.

Överlag en trevlig och varierande sträcka, men var beredd på långa stigningar och långa sänkningar. Från Rittak ner till Pårte ska man ta det lugnt om man har knäproblem.

Vi stötte inte på så många andra. Jag minns tre av dem:
Tanten som fick hål i tältet av vattensorken, gubben som hade gått 50 mil i sandaler, samt australiensaren som halvsprungit från nordkap, rökte olagliga saker och åt suspekta piller. Fort gick det, men jag tror inte han tog in så mycket av omgivningen =)


Sist ett vegetariskt mattips.
 

Bilagor

  • 2012-11-18 17.17.51_liten.jpg
    2012-11-18 17.17.51_liten.jpg
    91.9 KB · Visningar: 1,762
Tack för fina svar =)

Har nu fått mina kartor över leden och vad gäller bestigningen av Skiertte, undrar jag hur noga det är med att inte gå in i nationalparken med hund. Jag vet att man inte får ta med sig hund, men det blir ju bara lite i kanten... =P Och vad jag kan läsa ut av kartan så finns en trampad stig upp på toppen, är det fortfarande blankt förbjudet att gå upp? Och vad händer om någon skulle "komma på" mig om jag struntar i förbudet och ändå tar med mig vovven upp på toppen? Känner mig som en trotsig treåring som ifrågasätter detta, men jag skulle verkligen vilja gå upp...
 
Finns väl alltid nån viktigpetter som skulle bry sej,men chansen är nog stor att ingen med "myndighets-auktoritet" råkar befinna sej där.Det är dock stenigt och trots allt skulle jag känna obehag att ha min hund invid stupet.
 
Parkbestämmelserna skrevs för nästan 100 år sedan, på den tiden var hundhållningen inte densamma som idag och ett hundförbud var säkert motiverat med tanke på renskötseln. I dag är det löjeväckande. Det går ju bra att ha hund i norska parker, varför ska det då inte gå bra i svenska?
Förutsatt att ni har hunden i koppel tror jag ingen tar anstöt om ni har med hunden sista biten till Aktseklippan. Jag har gjort det med min hund. Jag tycker att det i detta fall är bra med lite civil olydnad. Kanske kan det så småningom bli ändring i svenska parkbestämmelser. Man kan ju i alla fall hoppas att det någonstans i svensk naturvårdsbyråkrati finns lite sunt förnuft kvar.
 
jo, det är ju definitivt sant...

för jag har ofta undrat vilken skada en hund i koppel egentligen kan orsaka i en nationalpark. Ingen, skulle jag säga. För jaga kan dom ju inte och inte heller trampar dom upp mark och förstör så som en fyrhjuling tex...
Men tack för synpunkter gällande detta =)
 
Hej,

Läste precis din artikel om vandring med hund. Jag beundrar dig som lyckades gå med så mycket packning. Jag ska själv gå söderut från Nikka nästa Augusti och hade gärna tagit med mig min hund, men tyvärr är hon gammal (fyller strax 10år) och tycker promenader i sig är urtråkiga. Klövjeväskan som jag köpte för flera år sedan har inte används till annat än att bära returpapper till återvinningsstationen ett par gånger :)
Angående att ta med mat till hunden. Som du säger så klarar en hund att bära ganska mycket och om du fortsätter att träna henne under våren så borde hon klara 10 kilo.

Lycka till med planeringen, kanske ses vi i augusti :)
 
Hej,

Läste precis din artikel om vandring med hund. Jag beundrar dig som lyckades gå med så mycket packning. Jag ska själv gå söderut från Nikka nästa Augusti och hade gärna tagit med mig min hund, men tyvärr är hon gammal (fyller strax 10år) och tycker promenader i sig är urtråkiga. Klövjeväskan som jag köpte för flera år sedan har inte används till annat än att bära returpapper till återvinningsstationen ett par gånger :)
Angående att ta med mat till hunden. Som du säger så klarar en hund att bära ganska mycket och om du fortsätter att träna henne under våren så borde hon klara 10 kilo.

Lycka till med planeringen, kanske ses vi i augusti :)

Hej! Ja, det är helt otroligt att jag faktiskt orkade, trodde jag inte när jag/vi lämnade Abisko. Men med envishet och trevligt sällskap (hunden) kommer man långt. Ja, denna gång ska jag börja i mars med klövjeväskaträningen tänkte jag, öka på 0,5 kg/vecka.
Jepp, vi kanske ses i augusti! Mvh/annika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
hansjr Nikkaluokta i Juni Fjällvandring 0
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.