Nikkaluokta till Tarfalla

Någon som kan säga hur många timmar det tar att vandra Nikkaluokta till Tarfalla? Känns som 7-8h är minimum?

Hur långt är ett snöre ?

Kommer du ta båten eller gå hela vägen ?
Bär du mycket packning ?
Hur snabbt brukar du gå, jämför sen med distans på kartan.

Min gissning är runt 7-9h men har du bråttom kan du klara det snabbare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sant, lite odetaljerad info från mig.

Kommer vandra sträckan med ca 20kg packning, kanske lite mer då klätterutrustningen väger lite extra.
Brukar vandra ca 3 km/h så delade sträckan på det. 8 timmar.
Men är ju lite höjdskillnad, ivf sista biten så att bara dela sträckan med sitt tempo blir ju missvisande.

Bokade fel tåg så har max 6,5 timmar på mig så hoppas att tåg/buss inte är försenade.

Har läst inlägg av dig tidigare och märkt att du verkar ha bra koll.
Tror du sträckan är görbar på 6 timmar?
Gillar inte att stressa i fjällen men nu vart det ett litet missöde med bokningen.

Är fina stigar och lättgånget. Men sen tillkommer backen på slutet.

Thure

Har läst inlägg av dig tidigare och märkt att du verkar ha bra koll.
Tror du sträckan är görbar på 6 timmar?
Gillar inte att stressa i fjällen men nu vart det ett litet missöde med bokningen.

Ett alternativ kan ju vara att kolla helikoptertaxi till fjällstationen och sen vandra från stationen till Tarfala. Sträckan från Nikka mot fjällstationen är ju ändå inte så kul.

Gick förra veckan Nikka-Kebne fjällstation med en kabinväska på 10 kg och en väska på ryggen 5 kg, tog 5 timmar och 18 minuter. Hade ett medeltempo på 3,5 km/h, tog flera pauser och pratade med många efter vägen, så det borde du väl kunna hålla som ett absolut minimum?

Vad är det till Tarfala 23 km? Då borde du klara det på 6,5 timmar utan några större problem.

Bilagor

• IMG_20190703_081554957_HDR.jpg
    IMG_20190703_081554957_HDR.jpg
    98 KB · Visningar: 410
Hej!

Snedda över Cievvralahku, kortast väg. Sväng höger direkt efter första bron och följ stigen uppåt. Väl uppe kan du hålla lite höjd mot ravinen i öster så slipper du skråa så mycket. Ibland är det dålig sikt och få landmärken att gå efter, så det är bra om du hittar m h a karta och kompass. Nergång till Tarfala via sadeln söder om Tarfalapakte.

Mvh F

Ett alternativ kan ju vara att kolla helikoptertaxi till fjällstationen och sen vandra från stationen till Tarfala. Sträckan från Nikka mot fjällstationen är ju ändå inte så kul.

Har kollat det och de går 8.30 och 17, bussen är framme 11.35. Måste vara vid Tarfala kl 18 så det spricker. Har bara skidat sträckan i vintras och kan hålla med om att den inte är jättespännande. Men jag tackar för förslaget!

Gick förra veckan Nikka-Kebne fjällstation med en kabinväska på 10 kg och en väska på ryggen 5 kg, tog 5 timmar och 18 minuter. Hade ett medeltempo på 3,5 km/h, tog flera pauser och pratade med många efter vägen, så det borde du väl kunna hålla som ett absolut minimum?

Vad är det till Tarfala 23 km? Då borde du klara det på 6,5 timmar utan några större problem.

Haha, vilken skön packning du hade! :)
24 km till Tarfala tror jag det är för att vara löjligt exakt. Från Nikkaluokta till Keb-fjällstation borde jag kunna spurta på i rätt bra tempo. Men har aldrig gått till Tarfala så vet inte hur det är. Har googlat lite och det står 3-4 timmar från fjällstationen. Men alternativen är privat helikopter upp till Tarfala vilket både är dyrt och inte speciellt miljövänligt eller dra på en spurtvandring... Med din information känns det sista alternativet nu som möjligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips