snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk

Hejsan!
Jag ska gå Nikkaluokta/Kvikkjokk med start nu på torsdag. Väderprognosen ser ju lysande ut...eller inte... hur som, så undrar jag om ngn vet ngt om snöläget där uppe? Är det snöfritt längs vägen? Att det är mycket snö kvar på fjällen vet jag, men själva leden? Finns det lika "snö-sobbiga" ställen som tjäkjtapasset på den delen? Tror ni vi behöver snöskor?
Ngt positivt av sena våren är väl att det inte finns mygg än? :)

Tack för svar!

Jens
 
Hejsan!
Jag ska gå Nikkaluokta/Kvikkjokk med start nu på torsdag. Väderprognosen ser ju lysande ut...eller inte... hur som, så undrar jag om ngn vet ngt om snöläget där uppe? Är det snöfritt längs vägen? Att det är mycket snö kvar på fjällen vet jag, men själva leden? Finns det lika "snö-sobbiga" ställen som tjäkjtapasset på den delen? Tror ni vi behöver snöskor?
Ngt positivt av sena våren är väl att det inte finns mygg än? :)

Tack för svar!

Jens

Vilken led..? Om du menar Kungsleden så går den på fjället där det är, som du skriver, mycket snö...

//J
 
Kolla med STF

En del av STF stugvärdar har ju åkt nu och öpnnar denna vecka. Ring STF i Abisko eller Keb och kolla om de vet hur det är efter K-leden.
Skall själv ut som stugvärd nästa vecka och öppna Vistas, är dock lite orolig att broarna inte blir utlyfftade i tid eftersom den riktiga vårfloden ännu inte gått. Lyftar de broarna för tidigt kommer de att ev spolas bort OM det blir ev haftig snösmältning pga värmen.
I fjol var det ju problem mellan Kebne och Singi veckan före midsommar. Hörde att vandrare blivit fast mellan broarna och fick hjälp av hkp.
 
ja, kungsleden är väl tanken...

Skulle gissa att du kan hamna mitt i snösmältningen. Snödjupskartan från förra veckan visar på skidföre...det innebär ofta meterdjup snö som är rutten och inte bär, när värmen kommer. Men visst, det är svårt att avgöra bara med snödjupskartan och SMHI till hjälp...Som nämnts, kontakta STF...

De broar som inte är fasta läggs ut av Länstyrelsen. De brukar inte läggas ut före midsommar pga risken att de spolas bort. Ofta har de info på hemsidan om broarna lagts ut eller inte. De vet också (oftast) om någon av de fasta broarna skadats på ngt sätt.

...tillägg...Nikka-Kvikkjokk är en lång tur. Möjligen kan du vända på steken och börja i Kvikkjokk..? Där bör ju snön vara nästan borta. Och för varje dag förbättras ju läget längre norr ut...

//J
 
Senast ändrad:
Hej!
Tack för svaren. STF vet ingenting egentligen men jag fick en kontakt som sköter stugvärden och som jag fick skicka mejl till.
Jag ringde till länsstyrelsen och fick prata med en mycket hjälpsam kvinna som hänvisade till stugvärden (som vet bäst). Just på den sträckan finns en bro som inte är lagd ut än söder om Teusajaure som ska läggas ut "snart". Samma gäller roddbåtar på Sitojaure och vid Aktse som ska ut "under nästa vecka"... vi får väl se om vi har båtar och broar eller inte och kanske planerar om lite spontat då :)
Nu har jag i alla fall fixat snöskor, kan vara värd det :)
 
Ska oxå ut med en grupp...

Ser att jag inte är ensam om mina funderingar. Ska själv ut med en grupp från Abisko - Nikkaluokta. Snön är jobbig att gå i och snö lär det finnas. Vad jag grubblar på mest är ifalll det blir svåra vad. Är ju några ställen som kan strula lite. Får väl hoppas på att det finns snöbryggor kvar.

Jag kan återkomma med rapport då jag kommer hem.
/ Matti
 
var försiktigt med dessa snöbroar, när jag gick Abisko-Nikkaluokta för tre år sedan träffade jag två tjejer som gick dryga 30 min "före" mig och de tyckte det var ju hur kul som helst att gå över "denna snöbron" där (strax söder om Tjäktjapasset). Själv hade jag och farsan tänkt: "oj, den där måste precis ha rasat" när vi fick vada igenom jokken alldeles intill den just rasade bron... inte så kul när den rasar just när man gå på den...
 
Broarna

Pratade precis med ansv på länsstyrelsen och fick veta att det skall flyga den 20:e och titta vilka broar de kan lägga ut. Enl lst så ligger en del broar i snön ännu....Deras plan är att broarna skall vara ute innan medsiommar men....

jag är tveksam till att de hinner, eller vågar lägga ut broarna innan midsommar...
 
nu har jag fått svar från STF och hon skriver så här:

..."Broar och båtar börjar inte sättas i förrän den 18/6 och framåt under midsommarveckan med undantag av bron mellan Teusa och vakkotavare som sätts i den 15. På fredag får jag information om hur det ser ut för då kommer Tobbe tillbaks från Teusa (ingen telefontäckning) där han ska ha försökt att lägga i båten (om nu isen gått upp!) Som du hör vet vi inte särskilt mycket ännu, men om du går redan på Torsdag får du nog räkna med att snön kan sinka dig lite och vara beredd att ändra dina planer om det behövs."

Jag har ju också pratat med länstyrelsen och jag fick infon att bara bron söder om Teusa inte är på plats än... skumt... nåja, vi får väl se vad som är på plats eller inte när vi är på plats och improvisera vid behov :)
 
nu har jag fått svar från STF och hon skriver så här:

..."Broar och båtar börjar inte sättas i förrän den 18/6 och framåt under midsommarveckan med undantag av bron mellan Teusa och vakkotavare som sätts i den 15. På fredag får jag information om hur det ser ut för då kommer Tobbe tillbaks från Teusa (ingen telefontäckning) där han ska ha försökt att lägga i båten (om nu isen gått upp!) Som du hör vet vi inte särskilt mycket ännu, men om du går redan på Torsdag får du nog räkna med att snön kan sinka dig lite och vara beredd att ändra dina planer om det behövs."

Jag har ju också pratat med länstyrelsen och jag fick infon att bara bron söder om Teusa inte är på plats än... skumt... nåja, vi får väl se vad som är på plats eller inte när vi är på plats och improvisera vid behov :)

Vänd på turen, börja i Kvikkjokk så kommer ni att gå de högre och snörikare delarna i slutet av turen. Tiden är ju på er sida ;)...

//J
 
hej,
ja visst, bara att man inte kommer till Kvikkjokk utan bil imorgon ;) samma gäller egentligen för Nikkaluojta så vi ska ta taxi från Kiruna... nästa gång blir det senare på säsongen kan jag säga redan nu...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...