Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat

Hej!

Har lurat med mig några vänner på sommarens fjällvandring. Tanken är att mötas i Kiruna (jag är i Norrbotten med bil, dom flyger upp) sedan ta bussen Nikkaluokta till Vistasstugorna, sedan via Nallo över mot Tjätjkastugan till Alesjaure, sedan över berget till Unna Allakas och därefter in i Norge mot Katterat, sedan tåg tillbaka till Kiruna.

Någon som har några synpunkter på denna led?

Har gått Alesjaure - Unna Allakas tidigare, men i övrigt är sträckan ny för mig. Jag har relativt god fjällvana, och en till i sällskapet har vandrat tidigare, de två övriga har inte gjort någon fjällvandring men har bra grundfysik. Rutten är ju stundom glesbefolkad och stundom ganska tätbefolkad, något som jag tror blir bra för de som inte varit i fjällen tidigare, så de får se båda delarna.

Fråga: någon som vet om det finns en bro eller inte vid vattnet nedanför Detasjementeshøgda? På Lantmäteriets kartsök och ortnamn är det markerat som vad, men fick höra av en bekant som gått där att det skulle finnas en bro. Annars, hur djupt/strömt är det vadet? I värsta fall får man ta vänster strax innan leden delar sig och passera vattnet strax ovanför Hunddalshytta tänker jag.

Förslag på alternativa rutter kan även tas emot (inget är hugget i sten, men kanske.. ristat i trä?) om någon sitter på en glesbefolkad rutt på ca 10 mil där man kan utgå från samma ställe som man återvänder till (har ju bilen) med restid 2 - 3 timmar från Kiruna!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Har lurat med mig några vänner på sommarens fjällvandring. Tanken är att mötas i Kiruna (jag är i Norrbotten med bil, dom flyger upp) sedan ta bussen Nikkaluokta till Vistasstugorna, sedan via Nallo över mot Tjätjkastugan till Alesjaure, sedan över berget till Unna Allakas och därefter in i Norge mot Katterat, sedan tåg tillbaka till Kiruna.

Någon som har några synpunkter på denna led?

Har gått Alesjaure - Unna Allakas tidigare, men i övrigt är sträckan ny för mig. Jag har relativt god fjällvana, och en till i sällskapet har vandrat tidigare, de två övriga har inte gjort någon fjällvandring men har bra grundfysik. Rutten är ju stundom glesbefolkad och stundom ganska tätbefolkad, något som jag tror blir bra för de som inte varit i fjällen tidigare, så de får se båda delarna.

Fråga: någon som vet om det finns en bro eller inte vid vattnet nedanför Detasjementeshøgda? På Lantmäteriets kartsök och ortnamn är det markerat som vad, men fick höra av en bekant som gått där att det skulle finnas en bro. Annars, hur djupt/strömt är det vadet? I värsta fall får man ta vänster strax innan leden delar sig och passera vattnet strax ovanför Hunddalshytta tänker jag.

Gick Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta. Kan varmt rekommendera den. Vi var 7 personer varav 4 hade tidigare fjällerfarenhet och de andra 3 var nya i fjällen. Vadet var halvvägs upp på låren men i vad vi uppfattade som stillastående vatten. Så väldigt enkelt vad när vi gick där (2016-08-20) vilket jag uppfattade som vare sig särskilt torrt eller vått.

Vid Cunojavvri är leden delvis felmarkerad (om det inte blivit åtgärdat nyligen) vilket innebär onödigt mycket klaffsande i våtmark och vide.

See denna tråd för mer info.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips