Tips på 5-7 dagars fjällvandring

Återigen tack för bra input, nicko_! Jag ska ha detta i åtanke när vi vandrar! Och vi ska definitivt slå läger vid stranden öster om Cunojavri! :)

Du nämnde i ditt tidigare inlägg att etappen Vistas > Nikkaluokta är mer njutbar om man gör den på två dagar. Hur är det med övriga etapper? Tycker du en dag mellan varje etapp är lagom för en nybörjare?

Vistasstugan->Nikkaluokta innebär normalt inte några tekniska svårigheter, men att gå hela sträckan på en dag som nybörjare hade jag ändå inte rekommenderat. Vill man gå på en dag hade jag rekommenderat att boka båttransport från Sarri. Men det kostar en slant.

Sträckan Katterat->stranden vid Cunojavri (ca 3-4 km innan Unna Allakas) skulle jag för nybörjare rekommendera 2 hela dagar. När jag gick där var vi en grupp på 7 personer, 5 med fjällerfarenhet och 2 noviser (men med friluftserfarenhet sen tidigare). Vi anlände Katterat vid 14-tiden dag 1 men började ej vandra förrän efter klockan 15 pga ompackningar etc. Första natten tältade vi 2-3 km efter "Djävulspasset" (ej så skräckinjagande som det låter när man vandrar, eventuellt annorlunda om man åker turskidor). Nästa dag gick vi till stranden vid Cunojavvri där vi tillbringade natt 2. Både dagarna vandrade vi fram till 19-tiden vilket jag tycker är i längsta laget.

Dock var vi i vår grupp långsamma med att komma igång på morgnarna (vilket delvis blir en effekt av att vandra längre under sen eftermiddag/kväll).


Natt 3 slog vi läger i sluttningen ner mot Alesjaurestugan (ungefär 3 km innan men när man kan blicka ner på hela stugan).

Natt 4 slog vi läger vid Vistasstugan (och bastade, detta kan rekommenderas framförallt om det finns medvandrare som är kalla och trötta).

Efter natt 4 så tog vi en delvis annan rutt än den ni tänker göra, fär vi vandrade in i dalgången till Nallo, de två noviserna tog en kortare dag med endast 9 km vandring till Nallostugan och slog sedan läger, men övriga gick upp ovanför Nallo pch gjorde en topptur till Sielmatjåkka innan vi sent på kvällen anslöt till lägret vid Nallostugan. Nästa dag gick vi ut genom Unna Räitavagge (vilket är oledat och relativt svårvandrat) och kom sent på kvällen ut i Vistasdalen igen, men på "fel" sida om den stora älven.

Vi hade relativt långa vandringsdagar, och detta märktes när det kom till skoskav och annat.


Har flickvännen tidigare erfarenhet av tältliv, vandring och friluftsliv?


Gällande antal vandringsdagar så är det lätt att göra det klassiska misstaget att man räknar ankomstdagen (även om man inte ankommer tidigt på morgonen som en full vandringsdag) och likadant med avresedag.

Vet ni vilken tid ni anländer till Katterat?

Skulle jag gått den sträckning du tänkt med en nybörjare hade jag gjort ungefär så här:

Alternativ 1 (om jag anlänt med 12-tåget till Katterat)

Dag 1: Börjat vandra meddetsamma och tagit mig upp för "Djävulspasset" och sedan slått läger vid lämpligt ställe några kilometer efter passet.

Dag 2: från där ni är fram till stranden på Cunojavri.

Dag 3: potentiell vilodag vid stranden med sovmorgon etc?

Dag 4: till strax före eller strax efter Alesjaurestugan.

Dag 5: till Vistasstugan

Dag 6: potentiell vilodag/uflykt-utan-packning-dag, antingen horisontalt till Nallostugan och tillbaka (vacker dalgång, sammanlagt 18 km ToR), eller vertikalt genom att gå en bit av vägen upp mot Mårmapasset och sen vända tillbaka).

Dag 7: till Nikkaluokta inklusive beställt båttransport. Middag på kvällen på Nikkaluokta. Kolla när köket stänger bara.

Dag 8: hemfärd från Nikkaluokta.


Alternativ 2 (om jag anlänt med 17-tåget till Katterat):

Samma som alternativ 1, men bara gått några kilometer ankomstdagen och sedan tältat på första lämpliga ställe och dag 1 i övre alternativet hade då blivit första "hela" dagen.



I tidplanen ovan finns 2 dagar som ej behövs för transport. Det är utifrån maximal semesterkänsla och feel good. Även med endast en vilodag lär det bli njutbart.

Och självklart går det att göra hela vandringen utan någon inplanerad vilodag/utflyktsdag, men då är ju marginalerna för tågförseningar ihållande regn och skoskav etc mycket lägre.


Någonstans här på Utsidan finns också en tråd som avhandlar massa tips för att ta med sig icke-fjällerfaren partner ut på fjället, men lyckas inte hitta den nu. Kanske finns det någon annan läsare här som kommer ihåg den och kan länka den?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...