Tips på 3-dagars?

Jag och två kompanjoner tänker göra en 3-dagars (2 nätter) inom ett par helger. Vi söker något trevligt ställe att vandra på och behöver därför er hjälp. Det vi är ute efter är:

- Ca 3-5 mil led
- Fin natur, helst ingen bebyggelse/vägar osv.
- Inte norr om Dalarna
- Bra övernattningsmöjligheter (tält, hammock, stugor eller vindskydd)
- Möjlighet att ta sig tillbaka till bilen på ett relativt smidigt sätt.

Vi är alla tre relativt vana vandrare.

Tacksam för förslag!

Tresticklan (Sverige) och Lundsneset (Norge) strax norr om Strömstad. Fin svensk nationalpark och norskt naturrestervat. Det är på gränsen till för litet för tre dagar, men kan ändå funka. Jag har skrivit en post om det i min blogg, om du är intresserad av att läsa hur vandringen är där. Naturen är sprickdalsterräng med gammal tallskog och fina sjöar. Boksjön hade det klaraste vattnet jag druckit utanför fjällen.

På norska sidan finns stugan Budalsvika. Dock måste man låna nyckel från DNT för att kunna använda den.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite drygt 3 mil är att utgå från Grövelsjöns fjällstation och gå leden väster om sjön och runda sjön. Fortsätta till Hävlingen och gå via Fosksjöarna eller Jakobshöjden tillbaka till Grövelsjöns fjällstation.

Mycket fina och lättillgängliga områden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips