Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb!

Hej!

Jag och en vän har bestämt oss för att denna sommar ta tjuren vid hornen och uppleva något om vi länge velat göra men inte fått tillfälle till, nämligen vandra i den svenska fjällvärlden. Planen är att vi sammanlagt skall vara ute i 5-7 dagar i området kring Kebenekaise.
Tyvärr har ingen av oss någon tidigare fjällvandringserfarenhet... Däremot är vi inte helt borta vad gäller friluftsliv.
Därför behöver jag nu så mycket hjälp som möjligt med att strukturera upp allt som behövs inför denna resa. Jag hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag påbörjar med ett par inledande frågor som jag kan komma på så här på rak arm - fyll gärna ut med mer funderingar och tips i era svar!

Vi vill helst vandra i 3 dagar innan själva bestigningen av Kebnekaise... Var är den bästa utgångspunkten för detta? Storslagen natur är av yttersta vikt för oss och vi har ingenting emot att gå lite... :)
Var får jag tag på kartor över det aktuella området? Information om fjällstugor etc? Behöver dessa bokas i förväg? Pris?
Vad är det man bör ha med sig förrutom "vanlig" vandringsutrustning för en liknande utfärd? Vilken sorts mat rekommenderar ni? Frystorkat?

Ja, jag får väl börja så... Hoppas ni kan hjälpa oss!

Tack i förväg!

/ Adrien
 
Hej,

Många frågor, men jag skall försöka svara på några iaf.

Napoleon; sa:
Vi vill helst vandra i 3 dagar innan själva bestigningen av Kebnekaise... Var är den bästa utgångspunkten för detta? Storslagen natur är av yttersta vikt för oss och vi har ingenting emot att gå lite... :)

Det här kan vara ett alternativ:
Dag 1: Nikkaloukta - Kebnekaise
Dag 2: Kebne - Singistugorna
Dag 3: Singi - Toppstugan
Dag 4: Toppstugan - Toppen - Kebnekaise
Dag 5: Vilodag eller besök Tarfala, eller någon annan dagstur.
Dag 6: Kebne (el Tarfala) - Nikka

Nu finns det dock ett problem och det är att vädret ofta är dåligt. Om det t.ex. är bra väder redan dag 2 skulle jag istället gå upp på toppen. Kanske västra leden eller ett ledarlett försök. Likaså, om det är bra dag 3 går man givetvis upp tilll toppen direkt.

Enda nackdelen med mitt förslag är att ni måste gå upp till toppstugan och över Virrenvarri (1700+ m) med full packning. Med stugpackning brukar det inte betyda så mycket, men första fjällvandringen kan innebära att man tar med sig lite för mycket "bra att ha saker"

Var får jag tag på kartor över det aktuella området? Information om fjällstugor etc? Behöver dessa bokas i förväg? Pris?
Vad är det man bör ha med sig förrutom "vanlig" vandringsutrustning för en liknande utfärd? Vilken sorts mat rekommenderar ni? Frystorkat?

/ Adrien

Kartor köper du på bokhandeln och den du skall ha heter Fjällkartan BD6. Fjällstugorna behöver du inte boka i förväg. Det enda är att du kan få bo trångt om du kommer de dagar då Abisko-Kebne tåget kommer. Av någon anledning startar nämligen nästan alla samtidigt från Abisko och följs åt mellan stugorna. Det kan leda till att vissa dagar blir det överbefolkat och tomt resten.

Men de letar alltid fram en sovplats även om det kan bli på golvet. Gå med i STF, http://www.svenskaturistforeningen.se/ så blir det billigare.

Du behöver ett par ingångna rejäla skor. Jag föredrar halvhöga vandringskängor, men det finns vandringsstövlar och höga kängor (typ Lundhags). Jag tycker inte du skall ha gympaskor eller lågskor då du behöver bättre stöd när du skall gå i stenig terräng. S.k. Trekkingskor (ser nästan ut som gympaskor fast högre) kan fungera, men jag har ingen erfarenhet av sådant.

Du behöver en hyfsad ryggsäck på kanske 50-60L. Har inget speciellt tips, men bäst är kanske att låna första gången. Ett bra avbärarbälte behövs så att du kan avlasta axlarna. Är man ovan kan redan 12-13 kg kännas i axlarna. Vem vet du kanske inte kommer att gilla fjällvandring alls. Fast och andra sidan kan ju en 50-60L säck vara bra för andra resor också. Om ni funderar på att skaffa tält i framtiden kanske några liter till skulle sitta bra 50-75L.

Angående maten så finns det ju hur mycket som helst. Jag tror det är bäst att rekommendera några andra trådar:
Frukost:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20108
Fjällmeny:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21097

Lycka till,
/Jonas U
 
Tack för tipsen - en hel del blev det också! Suveränt!
Hur långa är de etapper du har tagit som exempel? Vi vill inte att de ska vara för korta... Ska kunna gå 4-6 timmar per dag åtminstone...
Vi hade för övrigt ta med oss tält och köra lite ad-hoc läger om vi inte hinner fram till någon stuga... Huvudsaken är att vi rör på oss.
Vi är båda i god form och vi drar oss inte för att vandra en del. Som sagt vill vi komma lite avsides, gärna med så lite folk som möjligt i området (helst helt ensamma). Som du förstår är detta menat att vara lite av ett äventyr, med undantag för Keb, så vi vill helst hålla oss borta från de alltför "trafikerade" lederna...

Fler tips?

Tack igen!

/ Adrien
 
Fjällbibeln

Köp Claes Grundstens "På Fjälltur: Kebnekaise och Abisko - turbeskrivningar", pocket, ca 140 kr på nätet, så har ni snart totalkoll på alla vägar ni kan tänka er i området... (den enda bok som är obligatorisk i min packning, och många andras...)

Stf:s hemsida http://www.meravsverige.nu har all info som behövs om fjällstugor, Kebnekaise fjällstation etc. och en del packningstips m m.

För busskommunikationer i norrbotten: http://www.ltnbd.se

Bra att tänka på:
- Fötterna är bokstavligen vandringens ömma punkt och det som kan skilja himmel från helvete... tejpa hälarna (och ev tårna) med leukoplast innan vandringen för att förebygga skavsår (och använd dubbla sockar tunn syntet innerst, tjockare ull utanpå - för fukttransporten
- Någon typ av stav(ar) är bra - även om det kanske inte är några vad att tala om runt Keb så underlättar det - och ska ni in i Singivagge enligt föregående förslag är där en rätt jobbig bit med blockterräng - särskilt om stenarna är våta är det lättare hålla balansen med stav(ar), iaf i mitt tycke... (dock behövs itne dyra teleskopstavar - bambu eller hederlig björk går lika bra...)

Lycka till
Pär
 
Napoleon; sa:
Vi vill helst vandra i 3 dagar innan själva bestigningen av Kebnekaise... Var är den bästa utgångspunkten för detta? Storslagen natur är av yttersta vikt för oss och vi har ingenting emot att gå lite... :)
Om ni vill gå en del av Kungsleden som är klart mindre befolkad än Abisko-Singi - Keb ligger inte på Kungsleden :) - så kan det vara bra att starta i Vakkotavare. Då får ni några dagars vandring upp till Singi och dessutom så kommer ni från rätt håll för att gå upp på Kebnekaise via Dürlings led.
 
Hej ..

Vi skall upp och göra liknande vandring du skall göra fast vi skall upp i augusti och vara borta i 11 dagar. Räkna med att du hinner gå i snitt 2,5 mil om dagen. Se till att ni har en start vikt på 25 - 30 kg (fyll upp med gott annars). Det viktigaste att ha i utrustning är kängor och ryggsäck. Det finns gott om trådar här om man skall ha gore-tex eller rena skinn kängor.

Go tur.

// johan
 
da_flower; sa:
Hej ..

Vi skall upp och göra liknande vandring du skall göra fast vi skall upp i augusti och vara borta i 11 dagar. Räkna med att du hinner gå i snitt 2,5 mil om dagen. Se till att ni har en start vikt på 25 - 30 kg (fyll upp med gott annars). Det viktigaste att ha i utrustning är kängor och ryggsäck. Det finns gott om trådar här om man skall ha gore-tex eller rena skinn kängor.

Go tur.

// johan

Du verkar ha förbisett att de är nybörjare. Jag rekommenderar att aldrig gå mer än 2 mil per dag och mindre om det är besvärligare terräng. Vikten skall helst vara under 20 kg även om man går med tält. Jag brukar hamna på 19-21 kg för 7-9 dagar, men det finns förstås viktfanatiker som har mycket mindre än så.

Att kolla in skavsårstrådar här på Utsidan kan också vara en bra ide. Här finns det också hur mycket som helst att läsa om.

Apropå tält så missade jag det i mitt första inlägg. Då blir det förstås friare hur ni vill gå. Men ungefär min förslagna tur kan användas.

/Jonas U
 
25-30 kilo!!!!

Bisarrt! Varför förstöra naturupplevelsen på det sättet!!?

En van ensamvandrare i Sarek kan tänkas fungera med den vikten, men ni som lite ovana ska definitivt sikta på lägre vikt - jag lovar att det betalar sig i att ni orkar titta upp på den fantastiska naturen. 18 kilo kan vara OK, eftersom lägre vikt oftast innebär inköp av dyrare, lättare produkter (sovsäck, tält, kök tex.).
 
Ähh ,, jag e inte speciellt otränad. Man går ett par mil innan man skall ut bara med 30 - 35 kg så kroppen får vänja sig. Sen vill man väl ha utmaningen eller ? Alla kan bära 30 kg, handlar bara om vilja.

Gå 2 -3 mil om dagen gör man bara man e lite grund tränad. Klart har man ingen kondis skall man nog satsa på en annan typ av semester typ kos eller cypern och sola och bada.

// johan
 
2.5 mil med tung packning! vansinne!!

Håller helt och hållet med Jonas och Martin.

Jag tar med mej frugan på hennes första vandring i Augusti. För hennes del kommer dagsetapperna hållas under 1.5 mil och hennes packning kommer ligga under 10 kg.
Min packning blir naturligtvis lite tyngre men så är både vanan och styrkan större.

God tur

Bengt
 
2,5 mil är ok

Jag gillar träningsvärk när man sitter framför brasan, eller köket på kvällen - maten smakar bättre, liggunderlaget blir skönare, vilan känns välförtjänt. Känner man att 2,5 mil funkar så "kör me tjurn". Låt bara inte 2,5-3 mil bli viktigare än att se sig om i den fantastiska naturen ni kommer färdas i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.