Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips

Jag har två vänner som just nu vandrar mellan Kvikkjokk och Staloluokta. De är nu i den nordligaste delen av Vallevagge.

De funderade tidigare på att gå in en sväng i Sarek för att sen vända av västerut till Staloluokta., enligt en rutt från boken "Fjällvandra i Sarek". Men vädret har varit regnigt och tufft så nu vill de vända av till Padjelantaleden så snabbt som möjligt.

Frågan: Är det någon som har några turförslag på hur man kan bäst kan ta sig till Padjelantaleden från nordligaste delen av Vallevagge? Eller bör de rentav gå tillbaka till Kvikkjokk och börja från ruta ett?

Jag vet allt detta eftersom det finns lite telefonmottagning i området.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Som brigas skriver, enklast är att fortsätta upp i Vallevagge och sedan ta ner mot östra/södra sidan av Rounas varifrån de kan fortsätta mot Tarralouppal. Efter att de passerat pasströskeln i Vallevagge, håller de ner mot Rounas sydsida, dvs sväng svagt vänster inte fortsätt rakt fram mot Habres. Jokken som rinner ner mellan Habres och Rounas bildar en djup canyon som är svårforcerad, varför det är lättare att vada där jokkarna flyter samman på ca 900möh nivån SÖ Rounas.

Tack! Jag är väldigt tacksam för era tips! Vidarebefodrar allt på SMS till dem i realtid så får de kolla på kartan och avgöra själva.

Se mina tillägg i föregående inlägg. Jag gick den vägen i omvänd riktning (kom från Sarek och gick upp på Rounas östsida för fortsatt färd genom Vallevare till Kvikkjokk) för mindre än 2 veckor sedan. Tyvärr har jag inte kartan framför mig, men kan försöka beskriva vägen ur minnet.

Även jag skulle nog fortsätta framåt, men gå dalgången väster om Ruonas, vidare ner mot Buojdes och sen snedda ner mot Padjelantaleden längs Buokkekjågåsj. Men om vädret förbättras är det ju trevligast att fortsätta öster om Bajep Buojdes direkt mot Tarraluoppal.

Se mina tillägg i föregående inlägg. Jag gick den vägen i omvänd riktning (kom från Sarek och gick upp på Rounas östsida för fortsatt färd genom Vallevare till Kvikkjokk) för mindre än 2 veckor sedan. Tyvärr har jag inte kartan framför mig, men kan försöka beskriva vägen ur minnet.

Såg din uppdatering nu! Jättebussigt! Tack!

Jag fick en fråga av fjällvandrarna:

"Vad tror ni om väster om Ruonas och rakt väster ut på leden via Slihtavagge?"

Se mitt inlägg ovan. Jag har inte gått Slihtavágge men på kartan ser det ju ok ut. Lite mer vegetation på nerfarten förstås, men det är nog överkomliga svårigheter.

Även jag skulle nog fortsätta framåt, men gå dalgången väster om Ruonas, vidare ner mot Buojdes och sen snedda ner mot Padjelantaleden längs Buokkekjågåsj. Men om vädret förbättras är det ju trevligast att fortsätta öster om Bajep Buojdes direkt mot Tarraluoppal.

Delar denna uppfattning. Man går förbi Buojdes östra ände och följder sedan den norra stranden (stranden är bitvis ganska stenig och besvärlig, man får variera höjden något). På väg mot Buojdes finns telefontäckning vissa sträckor, likaså på delar av dess norra strand. Sedan tar det slut.

Tack återigen för snabb hjälp. Helt otroligt hur snabba och hjälpsamma ni har varit.
De kommer att ta vägen via Buojdes efter era tips! Återkommer med svar om hur det går för dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips