Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips

Jag har två vänner som just nu vandrar mellan Kvikkjokk och Staloluokta. De är nu i den nordligaste delen av Vallevagge.

De funderade tidigare på att gå in en sväng i Sarek för att sen vända av västerut till Staloluokta., enligt en rutt från boken "Fjällvandra i Sarek". Men vädret har varit regnigt och tufft så nu vill de vända av till Padjelantaleden så snabbt som möjligt.

Frågan: Är det någon som har några turförslag på hur man kan bäst kan ta sig till Padjelantaleden från nordligaste delen av Vallevagge? Eller bör de rentav gå tillbaka till Kvikkjokk och börja från ruta ett?

Jag vet allt detta eftersom det finns lite telefonmottagning i området.
 
Som brigas skriver, enklast är att fortsätta upp i Vallevagge och sedan ta ner mot östra/södra sidan av Rounas varifrån de kan fortsätta mot Tarralouppal. Efter att de passerat pasströskeln i Vallevagge, håller de ner mot Rounas sydsida, dvs sväng svagt vänster inte fortsätt rakt fram mot Habres. Jokken som rinner ner mellan Habres och Rounas bildar en djup canyon som är svårforcerad, varför det är lättare att vada där jokkarna flyter samman på ca 900möh nivån SÖ Rounas.
 
Tack! Jag är väldigt tacksam för era tips! Vidarebefodrar allt på SMS till dem i realtid så får de kolla på kartan och avgöra själva.
 
Se mina tillägg i föregående inlägg. Jag gick den vägen i omvänd riktning (kom från Sarek och gick upp på Rounas östsida för fortsatt färd genom Vallevare till Kvikkjokk) för mindre än 2 veckor sedan. Tyvärr har jag inte kartan framför mig, men kan försöka beskriva vägen ur minnet.
 
Även jag skulle nog fortsätta framåt, men gå dalgången väster om Ruonas, vidare ner mot Buojdes och sen snedda ner mot Padjelantaleden längs Buokkekjågåsj. Men om vädret förbättras är det ju trevligast att fortsätta öster om Bajep Buojdes direkt mot Tarraluoppal.
 
Se mina tillägg i föregående inlägg. Jag gick den vägen i omvänd riktning (kom från Sarek och gick upp på Rounas östsida för fortsatt färd genom Vallevare till Kvikkjokk) för mindre än 2 veckor sedan. Tyvärr har jag inte kartan framför mig, men kan försöka beskriva vägen ur minnet.

Såg din uppdatering nu! Jättebussigt! Tack!

Jag fick en fråga av fjällvandrarna:

"Vad tror ni om väster om Ruonas och rakt väster ut på leden via Slihtavagge?"
 
Se mitt inlägg ovan. Jag har inte gått Slihtavágge men på kartan ser det ju ok ut. Lite mer vegetation på nerfarten förstås, men det är nog överkomliga svårigheter.
 
Även jag skulle nog fortsätta framåt, men gå dalgången väster om Ruonas, vidare ner mot Buojdes och sen snedda ner mot Padjelantaleden längs Buokkekjågåsj. Men om vädret förbättras är det ju trevligast att fortsätta öster om Bajep Buojdes direkt mot Tarraluoppal.

Delar denna uppfattning. Man går förbi Buojdes östra ände och följder sedan den norra stranden (stranden är bitvis ganska stenig och besvärlig, man får variera höjden något). På väg mot Buojdes finns telefontäckning vissa sträckor, likaså på delar av dess norra strand. Sedan tar det slut.
 
Tack återigen för snabb hjälp. Helt otroligt hur snabba och hjälpsamma ni har varit.
De kommer att ta vägen via Buojdes efter era tips! Återkommer med svar om hur det går för dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
clasericson Vattentillgång i Sälen just nu Fjällvandring 0
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
ErikThorsell Abisko just nu=? Fjällvandring 4
sundancekid Pårte just nu... Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Vattenläget vid Kebnekaise, just nu! Fjällvandring 0
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
anttit Sarek just nu? Fjällvandring 2
skynet Läget i Kebnekaise just nu. Fjällvandring 3
duvillno Snö läget i Jämtland just nu!eller om ca 1,5 vecka Fjällvandring 0
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.