Nybörjare som behöver utrustning inför vandring

Hej,

Nu i sommar ska jag vandra från Abisko till Nikkaluokta, dvs ungefär 1 veckas vandring.
Då jag inte tidigare har varit i väg på någon fjällvandring så måste det mesta i utrustningsväg köpas in.

Nedan har jag en lista på de största inköpen som jag måste göra.

Ryggsäck: Osprey Aether 70, 1898 kr, 2.15 kg
Sovsäck: Marmot Sawtooth Long, 2195 kr, 1.391 kg
Liggunderlag: Exped SIM Light 3.8, 749 kr, 0.89 kg
Tält: Hilleberg Kaitum, 5690 kr, 2.7 kg
Kök: Primus gravity, 500 kr, 0.265 kg

Totalt blir detta ca. 11.000 kr och 7.4 kg.

Då jag tycker att detta är lite väl mycket pengar behöver jag förslag på produkter som håller ungefär samma kvalitet och som helst inte väger mer, men som kostar mindre.

Tack på förhand

Mvh
Stefan
 
Ta en titt på alpkit.com för riktigt bra priser på bland annat sovsäckar och liggunderlag. Tyvärr verkar de ha slut på de flesta sovsäckar just nu men de verkar dyka upp igen i god tid för din vandring.

Ska själv beställa sovsäck därifrån när pengarna börjar rulla in igen. Sovsäckarna och liggunderlagen har fått fina omdömen bland annat på outdoorsmagic.co.uk.

En titaniumkastrull för 15 pund är ett fantastiskt pris det med.
 
Steffe.A; sa:
Ryggsäck: Osprey Aether 70, 1898 kr, 2.15 kg
Sovsäck: Marmot Sawtooth Long, 2195 kr, 1.391 kg
Liggunderlag: Exped SIM Light 3.8, 749 kr, 0.89 kg
Tält: Hilleberg Kaitum, 5690 kr, 2.7 kg
Kök: Primus gravity, 500 kr, 0.265 kg

Totalt blir detta ca. 11.000 kr och 7.4 kg.

Marmot trestles 30 -borde duga för sommarfjäll 600-700:- istället för över 2000:-

Liggunderlag borde det finnas mängderav alternativ på. 15 mm bensinmacksunderlag funkar bra på sommaren!

Försök att hyra tältet så kanske du får mer känsla för vad du efterfrågar för egenskaper hos ett tält, om du är nybörjare.

Kan vara några idéer i alla fall.... Ryggan tyckte jag inte lät så farligt dyr om det är en modell du tror du kommer trivas med. Kanske i största laget som sommarsäck men det beror ju på hur länge du ska vara ute, om du bär allt själv eller om ni är fler som delar på gemensamt samt hur volymen är räknad med ev. sidofickor etc.

/A
 
Steffe.A; sa:
Sovsäck: Marmot Sawtooth Long, 2195 kr, 1.391 kg

Hur lång är du? Marmots sovsäckar är väldigt stora, jämfört med vad de anger för ligglängder. Jag är 185 cm och köpte en long förra sommaren. Klart i största laget. Med normalstor säck gick jag precis i botten.

/A
 
Vilken komfort temp behövs

carl_; sa:
Jag köpte nyss en sovsäck, Marmot Atom Regular, +5 grader. Det är en riktigt gosig sovsäck som jag är mycket nöjd med. Den väger endast 0,453kg och blir riktigt liten när den är komprimerad. Den kostar i och för sig 150kr mer än den du listade men då skär du ner mycket på vikt och förmodligen även volym.

http://www.addnature.com/product.as...MREG&mscssid=CV7GH75HMGRS9MA5M5UN7S155H5GDSXB


Hej,

Jag var inne på Naturkompaniet och frågade på sovsäckar och enligt dem behövde jag minst en säck som gick ned till -5 i komfort temp, gärna lägre ?

Klarar man sig på säckar runt 0:an ?

//Stefan
 
Re: Vilken komfort temp behövs

Steffe.A; sa:
Jag var inne på Naturkompaniet och frågade på sovsäckar och enligt dem behövde jag minst en säck som gick ned till -5 i komfort temp, gärna lägre ?

Klarar man sig på säckar runt 0:an ?

Det är såklart olika hur mycket man fryser. Jag skulle inte fara på fjället med en +5 säck, fast jag kan konstatera att min gamla säck knappast höll det måttet heller. Min nya Trestles tycker jag funkat fint hitills. Se den som ett exempel, det finns många andra fina modeller också. Blir det kallt tar jag på mig understället. Ett tunnt underställ att sova i är en billig och lätt förstärkning. Med ett extra underställ behöver du inte vara orolig för att måsta sova i ett blött. Har du hund har du en fin värmekälla där men då kan det vara bra med en lite större säck ;) Fast den gång man fryser är hunden kanske blöt...

En tanke kan vara att dun inte är så kul när det blir blött. En tunn dunsäck för +5 som är blöt är inte rolig en kall fjällnatt. Att hålla grejerna torra kan vara svårt. Kanske svårare när man är nybörjare?

Bra sömn är viktigt efter en hård dag på fjället. Kanske ska du ha en varmare säck men det behöver ju inte utesluta de billigare syntetsäckarna. Visst ska man försöka spara vikt men det måste också finnas en rimmlighet i vad man betalar för det. Tror att klarar dig fint med en syntetsäck och kan spara en dryg tusenlapp.

/Andreas
 
Re: Re: Vilken komfort temp behövs

ala; sa:
Steffe.A; sa:
Klarar man sig på säckar runt 0:an ?
En tanke kan vara att dun inte är så kul när det blir blött. En tunn dunsäck för +5 som är blöt är inte rolig en kall fjällnatt. Att hålla grejerna torra kan vara svårt. Kanske svårare när man är nybörjare?

/Andreas
Jag saxar friskt i era inlägg. Det finns ungefär tusen trådar i ämnet på utsidan.se, sök gärna runt lite för fler kommentarer. Har du en -5-säck, så är du säker på att slippa frysa. Jag har en +3-säck, min sambo en -5. Sov i understället.

Och vad gäller dun/syntet så är väl snarast priset den springande punkten, särskilt på sommarfjället. Skillnaden i vikt mellan en bra dun- och syntetsäck är mindre om sommaren (ca 500g) än om vintern (>1000g), men prisskillnaden är stor. Om man lyckas få sin sovsäck ordentligt blöt (regnar in i den/tappar säcken i nån bäck) så spelar det inte så stor roll vilken fyllning som är i den; natten blir avskyvärd i vilket fall. Skillnaden är möjligen att syntetsäcken går att få torr snabbare i nästa STF-stuga längs vägen, medan dunsäcken kräver mer torktid. Dra en eller två plastpåsar utanpå kompressionspåsen till sovsäcken så slipper du bekymmer med väta. Jag har simmat med denna lösning (och dunsäck :)

Köp begagnat och på rea, där kan du spara många tusen. Det är ingen som sliter ut sina prylar idag, många säljer begagnat när nyaste modellen kommit, eller nya färgen. Det är inte lönt att köpa dåligt skrot från början, då har man investerat sina pengar förgäves. Det är inte heller lönt att lägga en massa pengar på nåt som man inte säkert vet att man kommer att gilla. 11000 är en massa stålisar. Låna grejer och prova.
 
Kan bara gratulera dig till ett bra (framtida) köp om du bestämmer dig för Hilleberg Kaitum, tyvärr har jag inte kunnat testa den på fjällen än men första intrycket är utmärkt. Jag ska komma ihåg att ge en ordentlig recension då jag kommer hem den 5juli efter en tur mellan Abisko-Kebnekaise. Man kan väl säga att jag gjort samma inköp som du (lite andra prylar, men samma omfattning).
 
Håll ett öga på Hillebergs outlet-lista. De har inget Kaitum där nu, men listan verkar ändra sig rätt friskt. Låt dig inte avskräckas av att det är outlet, det är bara bra grejer som säljs där. Jag fick idag mitt Nallo 3 GT som jag gav 4500:- för, istället för 5680:-. Mycket trevligt, både tältet och priset.

Ett vanligt och bra tips är att försöka låna så mycket som möjligt av folk i din omgivning. Att köpa all utrustning till första fjällvandringen blir, som du märkt, fasligt dyrt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.