Jag behöver hjälp med val av ryggsäck!

Hej på Er!
Jag kommer att vandra en och en halv vecka i sommar. Jag behöver då en ryggsäck, men vad skall jag välja. Jag har fastnat för Haglöfs oxo 75. Är den ok eller har ni andra förslag? Kom med dina tankar och åsikter!

Mvh Patrik Junermark!
 
Sådant diskuteras i "Transportera" och du behöver knappast använda sökfunktionen för att hitta
trådar om ryggsäckar! Sen finns ju även "Lättpackning".
 
Menar du Haglöfs OXO 750?

3 kg/2300 kr/75 liter

Kika på den här, nästan halva priset och 0,7 kg lättare men minimalt mindre packutrymme:

Marmot Eiger 65

// Jocke
 
Hej,

Vad har du för övrig utrustning...och hur skrymmande är den? Skall du bära all mat för hela perioden, eller kommer du att proviantera allteftersom?

Du kanske kan klara dig med en mindre ryggsäck?

Jag gjorde iaf det felet när jag köpte min första ryggsäck... 95L... på tok för stor och det blev vansinnigt tungt... nu har jag 50L och det räcker gott och väl för min 2 veckorstur i sommar. Var och kollade på en 35L idag... gränsfall men skulle kunna funka...

Hittar du någon säck som verkar bra... ta hem och provpacka med det du förväntas ha med dig.

Thomas
 
Thomas: Hur får du med dig allt i en 50 liters rygga? Själv klarar jag mig knappt med en på 70 liter. Eller du kanske är en sådan old-school vandrare som packar mycket utanpå ryggan.

Själv uppgraderar jag ständig min rygga. Nu har jag dock landat på 130 liter och det borde räcka.

Tips: Prov-packa i en svart sopsäck och räkna sen ut hur många liter det blev.

Tänk också på att det alltid är lättare att bära tungt i en stor ryggsäck än i en mindre. Alltså maxa inte en lite mindre ryggsäck (50-70 liter), utan köp då en större.
 
viktorjonsson; sa:
Thomas: Hur får du med dig allt i en 50 liters rygga? Själv klarar jag mig knappt med en på 70 liter. Eller du kanske är en sådan old-school vandrare som packar mycket utanpå ryggan.

Själv uppgraderar jag ständig min rygga. Nu har jag dock landat på 130 liter och det borde räcka.
130 liter! Då behöver man ju inte ha med något tält, bara att dra över regnskyddet och krypa in.
 
viktorjonsson; sa:
Thomas: Hur får du med dig allt i en 50 liters rygga? Själv klarar jag mig knappt med en på 70 liter. Eller du kanske är en sådan old-school vandrare som packar mycket utanpå ryggan.

Inga problem... var häromdagen ute och och knallade 17km med min tvåveckorspackning... kommer dock inte att bära mat för hela turen... utan 4-7 dagar... upp till 7 dagar får jag plats med allt i rygggan utom stavar och liggunderlag. Tar jag med mat för hela turen så startar jag med tältet under topplocket.

Kolla tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43359

... där står det mer om min jakt en optimal packning för mig.

Thomas
 
Jag har en Berghaus Atlas 80-liters säck med 2st 10-liters löstagbara fickor. Tycker att det funkar bra, man kan lämna fickorna hemma om dom inte behövs.

Jag har valt en stor säck eftersom jag inte tycker om att ha saker hängande utanpå, en annan orsak är att om jag och familjen ska ut blir det jag som bär mest.

/Ulf
 
Om vi skulle sätta ihop en lista över vad en rygga bör klara av, så skulle jag vilja ha med följande:

* All utrustning ska kunna få plats inne i ryggan. Gamla hederliga liggunderlag kan dock gå bra att ha utanpå.

* Vara anpassad till den längd på personen som ska bära ryggan. Detta inkludera även att ryggan ska gå att ställa in på olika sätt.

* Gå att komprimera, exempelvis avtagbara sidofickor.

* Vara vattenavstötande och ha ett regnskydd.

* Inte skava eller vara "störande" på något sätt.

Nått mer?
 
viktorjonsson; sa:
Om vi skulle sätta ihop en lista över vad en rygga bör klara av, så skulle jag vilja ha med följande:

* All utrustning ska kunna få plats inne i ryggan. Gamla hederliga liggunderlag kan dock gå bra att ha utanpå.

* Vara anpassad till den längd på personen som ska bära ryggan. Detta inkludera även att ryggan ska gå att ställa in på olika sätt.

* Gå att komprimera, exempelvis avtagbara sidofickor.

* Vara vattenavstötande och ha ett regnskydd.

* Inte skava eller vara "störande" på något sätt.

Nått mer?

Ska inte väga mer än 1 kg ;)

// Jocke, som får plats med en 14-dagarspackning i sin 52-literssäck på 594 gram :)
 
Om du är ute efter en mer klassisk vandringssäck i den storleken skulle jag rekomender adig att spara ca en tusenlapp och köpa en av lundhags v8 av fjolårsmodell, den är unjefär jämnbördig med den haglfs du föreslog men reas nu ut nästan överalt för halva priset för det har kommit en uppdatering, det är en beprovad säck som man ser förvånansvärt ofta.

Då har du inte lagt ut så mycket pängar och kan testa om den lite större och "bekvämare" friluftsilen är din (med utrymme för färsk mat, hobbyprylar typ fiske eller foto, skönare bädd eller större tält) eller om du föredrar att ta med mindre och bära lättare men leva lite mer spartanskt.

(eller kan du göra som min flickvän gjort, hitta någon som bär åt dig istället)
 
Ryggsäck?

Hej Patrik!
Smaken är som baken, delad. Ett gott råd är att ha en så stor säck att alla prylar går i. Säcken skall vara "ren" utanpå. Jag har den åsikten efter några tiotal år med fjällvandring bakom mig och test av minst 10 olika säckar. Nuvarande säckar går ju också att komprimera efter behov.
För din del tycker jag att Fabians förslag på en Lundhag V8 är utmärkt.
Lycka till med ditt val och ha en god tur.

Långvandrare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.