Vilken sorts jacka behöver jag?

Jag ska vandra kungsleden för första gången med början den 1 juli. Jag behöver köpa någon slags vindtät- och regntålig jacka. Har ni några tips? Är det nödvändigt med gore-tex? Räcker det med en skaljacka? Brukar ni ha en vindtät jacka och en annan mot regn?

Tacksam för alla tips!
 
Regnjacka är ett måste, men Gore-tex är på intet sätt nödvändigt. Vattentäthet är det viktigaste.
Separat vindjacka tycker jag är bra då alla regnjackor andas mer eller mindre dåligt. En vindjacka väger så lite och är så bekväm att gå i.

Här en billig regnjacka som jag tycker duger utmärkt:
ITAB Packaway regnjacka

En vindjacka (inte testat denna dock):
ITAB vindjacka

Ska det vara snyggare och känt märke blir det dyrare förstås ;)
 
Detta är givetvis mina egna erfarenheter och funderingar kring din fråga.

Det finns ett massivt utbud av riktigt fina och tekniska skaljackor i alla möjliga varianter av GoreTex. Dessa är mer eller mindre ruggigt bra och du behöver egentligen enbart anpassa din plånbok samt välja om du vill ha ProShell, ActiveShell osv. Jackorna håller i ur och skur men om detta är din första tur och du inte vet om du vill åka igen så ställer jag mig fundersam till prislappen på en del av jackorna, kan du inte ha jackan privat tycker jag det är svettiga pengar.

MEN det som stör mig är det oundvikliga prasslandet som kommer från dessa jackor, något man givetvis inte bryr sig om när det regnar och blåser intensivt men om det bara blåser tycker jag ljudet är påträngande och förstör min upplevelse.

På sommaren har jag en softshelljacka http://www.fjallraven.se/81736-550.pimg?w=440&h=440 och som regnskydd kör jag en poncho istället för ett regnställ då jag gillar mer luftflöde.

GoreTex jackan jag har är klockren på sjön eller när jag vet att vädret är riktigt kasst både när det gäller blåst och regn men återigen, det är personliga preferenser som är viktigt, det finns inget rätt eller fel.
 
Hej,
Jag vandra också i en vindstopper (10år gammal goretex vindstopper från Tenson som funkar fortfarande) och så har jag en supperlätt tunn regnjacka väger 200gr från Norröna och regnbyxor från Acteryx (helzip)som är något tyngre men ack så skön. Vid lätt dugregn håller vindstoppern mycket bra. Men ser till att vindstoppern har ventilation under armarna. Jag har nämligen en softshell utan ventilation också och den känns inte lika skönt, så ventilation är väldigt viktig.
Föredrar även på regnplagg ventilation under armarna. Tyvärr är det sådant som många leverantörer (även dyra) drar in på p.g.a. priset och även för att få ner vikten.
Lycka till med köpet!
Veni
 
Jag har samma jacka som jag har hemma - en vatten- och vindtät med något gore-texliknande lager. Det är möjligt att det skulle vara bekvämare att ha en mindre tät jacka att gå i när det inte regnar, men jag tänker inte köpa en speciell jacka att ha på vandringar.
 
En tunn impregnerad jacka vid kalla vindar och lättare regn.
Jag kör med en bomull/polyester som andas bra och tål en del regn.

En riktig regnjacka (och byxor) till riktigt regn.
Det ska regna ordentligt innan man tar på sig detta :)
 
Intressant att läsa hur man löser detta eviga problem. Min erfarenhet är att man blir blöt hur man än gör, utifrån, inifrån eller från båda hållen samtidigt. Det är bara att välja!

Med liten budget och låg vikt i tankarna väljer jag ett regnställ från Tenson med MPC-väv. Jackan får då också fungera som vindjacka i blåsigt och/eller kallt väder. Det fungerar någorlunda...........

Regnjackan ska naturligtvis ha en rejäl huva. Om man då har en skärmmössa under huvan slipper man en del regn i ansiktet.

Hälsn Pelle
 
För tidig sommar (typ nu) har jag kört ett vanligt galonregnställ med en rejäl ylletröja under. Inte jättelätt, men bekvämt och torrt :). Regnkappan är lysande för att stänga ute vind också. Vill jag ha ventilation gäller enbart ylletröjan.
 
Jag kör en friluftsjacka av Thermalite (north west active) som jag köpte på intersport för typ 250:-. Vindtät och tycks hålla ute det mesta av fukten under lätt till medelhårt regn. Börjar det riva riktigt hårt är en poncho faktiskt inte helt fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.