vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ?

Hej,
Min fru och jag hade tänkt att gå kungsleden för första gången aug 2015 men vi har ingen utrustning.
Vi har ringa erfarenhet men jag är van att ligga i fält och vi är hyggligt vältränade.
Tänkte vi skulle gå in våra kängor redan nu + ryggsäck.
Men vilken utrustning rekommenderar ni för att komma igång med?
Vi hade tänkt att tälta och laga mat på stormkök.
Förstår att tält, känga,sovsäck och ryggsäck är viktigast men det finns så mycket att välja på.Tips mottages tacksamt på prisvärda passande grejer!
 
det är en väldigt generell fråga och den har också frågats tidigare här i olika former, så börja med att använda sök funktionen. Att ge en komplett utrustningslista är lite vanskligt eftersom det beror på ekonomi, hur mycket ni vill bära osv. men ett genomgående råd brukar vara att börja med billiga prylar för att se om ni gillar vandring, om sedan intresset finns löser det sig själv.
 
Hej!

Ska ni no i tält eller stuga? Stugboende minskar utrustningen som behövs och till viss mån kvaliteten som behövs (det går att torka i stugor)

Viktigast:
1. Prioritera det ni har på fötterna, det är viktigast! Lätta vattentäta kängor är ett säkert kort, flera bra märken finns. Prova noga Det går att använda lättare skor också, men då ska man se till att man kan klara nollgradigt regn i längre perioder och att skorna kan bli blöta utan att tappa styrseln. Bra strumpor 3 par.
2. Ett schysst regnställ, så ni klarar några dagar med riktigt kall regn
3. En bekväm ryggsäck (om ni väljer stugtur kan den vara mindre och blir lättare, kanske ~50 l är ett hyfsat säkert kort. För tälttur behövs större och kraven ökar på bärsystem etc)

Viktigt vid stugtur (annars inte):
4. ok tält. Bra dubbelväggstält där innertältet inte blir blött när man sätter upp det är ett säkert kort. Tunneltält ofta lämpligt. Absid där man kan laga mat vid dåligt väder kan vara praktisk, men är inget krav på sommaren - tycker jag. Bra tält blir lätt dyra
5. Sovsäck som har komforttemp ned till 0-5+ - sover ni dåligt är det igen kul tur. Dun är lyxigt och dyrt, syntet är billigare, tåligare och tyngre. Liggunderlag, Uppblåsbart är bekvämt men inget måste, det finns gott om mjukare tältplatser. Ta något lätt., men ta inte för tunt.

Övrigt (både vid tält och stuga)

6. Underställ, två tröjor en tunn långkalsong - något enkelt duger. Merinoull är lyxigt, men abslolut inte nödvändigt. EN T-shirt - gärna träningstshirt

7. Förstärkningströja - Någon halvtjock fleecetröja eller motsvarande

8. Vandringsbyxor, bekväma, vindmotståndskraftiga gärna som torkar på rimlig tid om de skulle bli blöta. Här funkar all från träningsoverall till fjällräven.

8. Kök (viktigast vid tälttur, vid stugtur kan man klara sig med Termos) gaskök är praktiskt och enkelt. Kastruller bestick, storkåsor. Jag gillar tåliga, gärna med rostri insida. Tvättsvampar

9. Mössa, vantar, och extra underläder (ett par)

10. Vattenflaska

Mat

Undvik att ta med mer
 
Väldigt bra lista ovanför. Verkar dock som punkt 4+5 har fått ett litet skrivfel, dessa punkter är naturligtvis viktigast på tälttur, inte på stugtur.

I tillägg kan jag ge råden att kika på saker som passar in för era behov, det är ni som vet vilket pris, komfort, och övriga prestanda som ni vill ha på utrustningen.
Har ni två eller flera alternativ som passar era kriterier, välj det lättaste alternativet!
Bara det kan fort ge flera kg lättare packning och skönare tur.

Försök också att köpa det mesta av utrustningen innan ni köper ryggsäck, så ni vet ungefär vilken volym på säck ni bör titta efter och hur mycket vikt bärsystemet ska klara.

Vid val av sovsäck, tänk på att män och kvinnor vanligtvis har olika temp-tolerans, välj snäppet varmare säck till dam.
(Temp komfort = en genomsnittslig kvinna sover bekvämt ner till denna temp, Temp lim = en genomsnittslig man sover bekvämt ner till denna temp. Temp extrem = en genomsnittslig kvinna överlever ca 8 timmar utan bestående skador vid denna temp.)
Naturligtvis är detta också både individuellt och en vanesak.
 
Tack så hemskt mycket för era svar och tips!
Har varit på xxl hela em och provat kängor och kikat på övrig utrustning.
Det lutar åt kängor från meindl för oss båda och tält 3personers.
Ska söka runt här på forumet eftersom det verkar finnas svar på det mesta!
 
Hejsan.
Sovsäck minus sju grader celcius. Vi snackar fjällen.
Ett par tunna Vantar..
Öronpluttar. För att få nattro. Nattmössa eller buff..
En riktig Gps. Absolut
Stavar. Skonar knäna
Ett LÄTT tält men kom inte med nåt biltema eller öb skräp
Gasolkök, gärna trangia med gasol..lämna kaffepannan och/eller en kastrull hemma. Stadigt och pålitligt.

HÅLL NER VIKTEN.
Skippa en massa klädombyten, tvätta fötter och skrev varje dag men ha samma kläder..det luktar....
HÅLL NER VIKTEN
Stressa inte utan njut av resan upp, vandringen och resan hem..var generös med tidsschemat.
Go tur
 
En riktig Gps. Absolut
Stavar. Skonar knäna

Med all respekt för hallonradens tips, men skall ni vandra Kungsleden kan ni lungt skippa GPS. Leden är välmarkerad så ingen risk att gå bort sig. Karta och kompass skall däremot med;)
Generellt, håll nere all elektronik då det adderar vikt och det ändå inte går att ladda några batterier. Kamera med laddat reservbatteri är dock bra att ha om man vill dokumentera turen.
 
Hejsan.
Jopp, absolut en riktig gps.
Är man nybörjare så är det underbart att slippa vara osäker på vart man är.
Är man ovan att läsa karta så är det lätt att man blir osäker..och kanske tar ett mindre bra beslut.
Blir det sedan fulväder eller dimma så är gps värd varje gram......framförallt för nybörjare.

Själv har jag ALLTID med mej både gps och karta..man kan ha gpsen avslagen i ryggan om man vill..
Lithiumbatterier räcker mycket längre.


Go tur
Mvh
 
Senast ändrad:
För att gå Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta ser jag inget som helst behov av en GPS.

Skoj att ha - ja
Nödvändig - inte det minsta lilla.

Oavsett hur mycket dimma det blir kan man inte tappa bort leden.

Sanning med modifikation! :)
Blir det så dimmigt att man inte ser leden längre så kommer man helt säkert inte ha så stor lust att gå, oavsett vilka hjälpmedel man har.
GPS är ju inte mer exakt än att du vet att stigen är kanske 10-20 m ifrån dig.
Så tät dimma kommer extremt sällan.

Om ni inte är vana vid karta och kompass, så passa på att träna med det när ni går in skorna. Ett fall eller lite lång användning kan göra GPS värdelös, så jag är säker på att INGEN kommer att rekommendera att ni går utan karta och kompass.
 
Många bra tips här ovan.
Jag har en sovsäck med komfort på +10 grader. fungerar på stugvandring men är man lite frusen som jag fungera det tillsammans med ett lite varmare underställ även i tält.
Risken att få ett blött underställ om det används på dagen är inget kul.
Tycker kombinationen tar mindre volym. Men jag kommer skaffa en varmare sovsäck tror jag.
 
Hejsan.
Hmmm..ursäkta men nog har jag lyckats att tappa leder förr... Även uppe på platten.. :p
Följa skoterkryss är en sak men leta smårösen kan ibland bli fel, har man tur så är stigen vältrampad...
En liten miss kan leda till ett mindre bra beslut.
Är man erfaren så kan man kompensera med kunskap..
Go tur
Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.