Vilken är vilken av topparna på Sölen?

Hej!
I sommras så cyklade jag och en kompis till Sölen och gick upp på berget. Vi använde oss utav en karta som egentiligen var en turistkarta över Skandland som även berg, vandringsleder och sevärrdheter var utmärkta på. Men på denna karta så stod det att det fanns Södra Sölen, Sölen och Norra Sölen.

På kartan står det att Södra Sölen är 1688 meter, Sölen 1755 meter och norra Sölen 1699 meter.

Tanken var att vi skulle gå upp på det högst av dess berg och därför bestämde vi oss för det mellersta av dem enligt kartan som skulle vara 1755 meter.

Därför gick vi upp på Sölen, men vi tyckte att detta berg ändå inte såg högst ut. När vi kommit upp på detta så kunde vi konstatera att vi hade gått upp på det näst högsta berget. Efter 30 mils cykling och ett par timmars vandring så var beslutet lätt, vi måste gå upp på Norra Sölen också eftersom att den uppenbarligen var högst.

När vi väl kom upp på detta berg så kunde vi konstatera att vi var på det högsta av bergen.

32.%20Utsikt%20mot%20Solen%20pa%20hem%20resan.JPG%20redigerad.jpg


Det som jag gissar är att det som står med rödtext är namnen på bergen. Men Ifall att Norra Sölen är det berget som den gröna pilen pekar på så har kartan visat rätt iallafall och vi gick bara upp på två olika toppar av berget Sölen.

Så jag hoppas att någon kan upplysa mig om vad vilka av dessa berg som är vilka och vilken höjd som de egentligen har.

Sist kan nämnas att kartan var ganska så otydlig.

Mvh
Fredrik Tysk
 
Ang Sölen eller Rendalsölen eller Drottningen.

Ni har rätt i er tanke.
Sölen är väl hela masivet med alla topparna den södra längst söderut alltså vänster. Högsta toppen i mitten tillsammans med den lilla puckeln innan.

Vet inte men ni gick väl stigen upp och såg toppröset på kanten av toppen? när jag var där sist i 14 sept i snöstorm så fanns toppboken kvar även om den var full av skräp o boken full, men tavlan o stämpeln som visar att man är på toppen fanns där då iaf.

Norra längst till höger som den gröna pilen visar. På baksidan det mäktiga 600 meters stupen otrl vackert vid strålande sol.

Men ett ganska tråkigt berg att besöka utifrån anmarschen från parkeringen och ofta mkt blåst speciellt i passet vid tjärnen mellan topparna även om den är en inbjudande tältplats.

Hur höga d är står väl på kartan?
(använde oxå den kartan första gången på toppen).

Själv har jag varit upp på både den södra o huvudtoppen tyvärr skulle det behövas mer än två dar för att ta sig upp på den norra men det skulle vara intressant, jag tycker faktiskt att den södra även fast den är lägre, ger mer att gå upp på, eftrs d inte är lika många som bemödar sig upp där, sen ligger d åxå ett gammalt tyskt flygplan på den toppen.
mvh jonas
[Ändrat av jontte00 2005-03-18 kl 18:31]
 
Sölen topparnas höjd

Söre toppkammen börjar någonstans på 1100m utanför kartan sen , 1470,1572 o de är emellan dessa som flygpl ligger om än d mesta ligger över kanten utspritt. den högsta punkten på södra toppen är 1688.

Den midtre sölen är 1755 o den lilla toppen innan som ni gick fel på endast 1682

o slutligen den Nodre sölen är näst högst o mest svårtillgängliga med sina 1699m

Hoppas ni fått alla svar på era frågor
mvh
jonas
 
Tack!

Hej och tack Ni båda två för informationen!

Det bode ha varit toppstolpen som syns bakom oss på en av bilderna. Finns det en stolpe på alla tre Sölarna? Det fanns iallafal ingen stolpe på den lilla toppen som vi först gick upp på. Vid stolpen på bilden så fanns det en låda med en stämpel, dock kommer jag inte ihåg om det fanns någon bok, men det kan det ha funnits.

Jag lägger hit några bilder från toppturen. Jag kommer nog att göra ett litet reportage om resan på min hemsida sen (kanske även här på sidan), men jag återkommer när det blir klart.

12.%20Vandringsleden%20iborjan.JPG-redigerad.jpg

Stigen som vi gick på från parkeringen till berget.

17.%20Solen%20narmar%20sig.JPG%20redigerad.jpg

De två topparna på samma berg som vi gick upp på.

19.%20Utsikt%20fran%20hogsta%20toppen.JPG%20redigerad.jpg

Jag tittar ner på baksidan av toppen.

21.%20Snoutsikt%20fran%20Solen.JPG-redigerad.jpg

Vi står på den lägre av de två topparna och tittar mot Södra Sölen som det ligger kvar lite snö på norrsidan, fast det är i mitten av augusti.

22.%20Utsikt%20fran%20Solen.JPG%20redigerad.jpg

En bild tagen ifrån toppen.

Toppen-redigerad.jpg

En bild tagen på toppen, troligen med toppmarkeringen i bakgrunden. Det är jag som har ljusblå tröja och byxor, och det andra är min kompis Daniel Loman som också var med på turen.

24.%20Utsikt%20pa%20vagen%20ner%20fran%20Solen.JPG-redigerad.jpg

En bild tagen när vi har börjat gått ner från berget.

redigerad%20bild1.jpg

En bild tagen på det av bergen som vi gick upp på med sjön vid foten, bilden är tagen innan vi gick upp på berget.

Mvh
Fredrik
 
ang topprösen o skyltar.

Topprösen har norrmännen en liten tendens att göra mäktiga o storslagna så d finns d oftast på nästan alla toppar,

Men röset på södra sölen är ganska litet o d beror väl mest på att d inte kommer upp så mkt folk på den toppen, om d finns någe på norra toppen har jag ingen aning om ännu. men kanske jag får återkomma om d när jag vet.

Sen vad det gäller skylten så står den där för att det är en så kallad diplomtopp, så den står bara på högsta toppen vilken är den ni var upp på. Tror d är den nordligaste toppen som hör till Engerdals kommuni iaf den högsta.

Diplomtopparna fungerar på ungefär samma vis som det 7 topps el 10 topps märkes system, man kan ta o erövra i lapplandsfjällen.

Vill ni göra en ytterligare likn tur kan ni ta er till Elkepiggen som ligger ca 6 mil nv om Sölen vid vackert väder en rkt pärla att bestiga me sina 1680 m el hur hög den är.
Ha d gott
jonas
[Ändrat av jontte00 2005-03-22 kl 20:37]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.