Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg?

Hej!

Tänker till sommaren gå förbi Skarsfjället och planerar att börja vid Ramundsberget. Vad tycker ni är bästa / mest intressanta vägen upp mot Skars? Antingen tänkte jag går norrut, rakt upp närmanste vägen till kalfjället, följa leden mot raststugan och sedan vika västerut. Alternativt gå nere i dalen västerut förbi Klinken och sedan följa Tvärån uppåt.

Tacksam för synpunkter,

/Peter

Om vattenståndet i Ljusnan är lågt eller normalt som skulle jag parkera på Klinken-parkeringen, följa leden en bit längs älven, vada över där älven är två-grenad (det är någon slags vit träskylt där som jag gissar har med skoter/längdskidor att göra) och sedan ta mig upp för branten. Du måste inte gå mot Gierterbaunestugan utan kan gå upp i princip var som helst. Är det torrt i marken är det lätt att ta sig fram nästan överallt. Samma sak när du kommit upp på kalfjället, är det någorlunda torrt är det bara att välja vägen mot Skarsfjället var som helst.
Skulle det vara jättehögt vatten i Ljusnan är det kanske enklare att ta vägen över Klinken-stugan eftersom det finns en bro över Ljusnan där. Men som jag ser det är det enda anledningen att ta den svängen.

Om bara vädret är drägligt så är turen otroligt fin.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du skulle kunna förgylla din färdväg med lite kulturhistoria genom att följa Romboleden (pilgrimsleden mot Skardörren / Trondheim). Den går över bron i Ramundberget, viker upp på kalfjället vid Sveån, förbi Röstvålen, Väketjakke och Duoresbakte. Väl märkt sedan ett par år.

/Hans

Tack för svar! Romboleden blir det sannolikt. Var tvungen att surfa runt lite för att hitta mer information, synd att den inte är utmärkt på kartan!

/Peter

Se tidigare tråd, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63594. Jag har i inlägg #9 beskrivit några olika alternativ.
Som tillägg kan jag nämna att jag i somras gick stigen utmed Tvärån. Trots att den numera är en sk "Guldtur" så känns den långt ifrån sliten och söndertrampad.
Att det är så lättvandrat överallt håller jag inte med om. Stora delar av sluttningarna upp mot kalfjället består av backrikkärr som oftast är blöta. Om man är botaniskt intresserad så kan de rekommenderas då de är rika på orkidéer. Sedan är de lägre delarna av kalfjället bevuxna med knähög dvärgbjörk och vide.
Mitt råd är, gå Tvärån så kan du passa på att ta ett dopp i någon av "bubbelpolerna" när du svettig och varm kommit upp till trädgränsen.
/Lasse Å

Att det är så lättvandrat överallt håller jag inte med om. Stora delar av sluttningarna upp mot kalfjället består av backrikkärr som oftast är blöta.
/Lasse Å

Jag menade bara att man inte behöver följa någon led eller markering och att det går bra att ta sig upp nästan vilken väg som helst utan problem. Men det är klart att man måste titta var man går och gå runt små hinder i terrängen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips