Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe?

Hejsan,

Om vädergudarna är på vår sida kan det med lite tur bli dags att vandra genom en av de få vita fläckarna på min Sarek-vandrings karta om lite drygt en vecka. Nämligen dalgångarna mellan Bårdde och Bielloriehppe massiven.

Men frågan är, vilken väg är finast? Ska man gå Lullihavagge längst till väster....eller Gaskasvagge i mitten...eller kanske "orma" sig fram Jiegnavagge - Stuolovagge längst till öster? Alla ser klart görbara ut på kartan, men den säger ju som bekannt inte allt.

Så min fråga är, finns det någon som gått någon av dessa alternativ och kan komma med synpunnkter i frågan?

....och bara för att undvika "onödiga" alternativ....jag har redan gått på sydsidan av Rapadalen som givetvis är ett alternativ till dessa dalgångar.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=14337&stc=1&d=1378360929
 

Bilagor

  • alternativ_genom_biellorieppe.jpg
    alternativ_genom_biellorieppe.jpg
    61.8 KB · Visningar: 1,051
Hej Stefan!

Att tveka mellan så många lockande alternativ måste vara ett angenämt problem. Jag har några funderingar som kanske inte löser dig från din vånda men i varje fall ger lite material till funderingarna.

Det första jag kommer att tänka på är frost. Antag att marken blir frusen och hal. I så fall skulle jag säga att Lullihavagge är ett något behagligare alternativ än den mycket lutande Gaskasvagge. Men att gå på isiga stenar är i alla händelser ett otäckt alternativ, och även Lulli är extremt blockig. Dessutom lutar det kraftigt i sidled i dess norra del (mest på den västra sidan), men det är inte så lång bit. Gaskasvagge lutar mer och under längre sträckor. Bägge dalgångarna är en fin upplevelse, och i början av augusti gick jag Lullihavagge och hade fantastiska vyer in i Oalgasj från en av de få lägerplatser som finns i dess mellersta del. I Gaskasvagge tror jag inte det finns några tältplatser alls.

Dagarna innan hade jag och mitt gäng tillbringat i Jiegnavagge. En karg men faktiskt idyllisk högdal som alla fann mer trivsam ju fler dagar vi var där. Först hade vi tänkt fortsätta ut ut dalen genom att ta passet över punkt 1404 över till Gasskasvagge men halva gänget gjorde sarekdebut och vi tyckte inte det såg lämpligt ut. I mynningen till passet låg nämligen ett stort isfält som visas på nedanstående foto (taget från Gådoktjåhkkå). En van person tar sig nog över, men frågan är hur det ser ut nu. För en dryg månad sedan såg det för isigt ut, tyckte vi. Ravinen ner till Gaskasvagge ser på kartan väldigt lutande ut, så det är väl en liknade upplevelse som att gå där.

I det högre passet norr om Unna Stuollo låg ett liknade isfält, och med tanke på att vi inte ville utsätta debutanterna för extrema strapatser så avstod vi att fortsätta norrut från Jiegnavagge och hamnade istället i Lulluhavagge.

Så mina viktigaste synpunkter är:
1. Om det är is på marken, även den allra tunnaste, vill jag helst inte gå i blockterräng överhuvudtaget.
2. Jag skulle nog för egen del undvika de stora isfälten, och därmed de höga passen.
3. Vid bra markfäste skulle det inte spela någon roll för mig om det blivit Lulli- eller Gaskasvagge.

Lycka till med funderingarna! /Hans
 

Bilagor

  • IMGP2892_800.jpg
    IMGP2892_800.jpg
    45.7 KB · Visningar: 565
Hej, vi har gått delar av sträckorna.

2008 gick vi från Sarvesvagge till Jiegnavagge den röd/svarta vägen, det är ju några år sedan så jag är inte helt säker på att alla minnen stämmer helt.... Men, när man kommer upp från fjällbjörkskogen i Sarvesvagge är det rätt brant på skrå i början, men blir sedan en aning flackare utskuret (men fortfarande rejält på skrå) och mer lättgånget även om det var en del blockterräng som jag minns det. När man kommer upp en bit ligger det en del stora och bitvis branta snöfält som är lättgångna, samma sak söder om passpunkten 1404. Det är om jag minns rätt uppemot 800 höjdmeter så det är ju en rätt rejäl stigning upp mot passpunkten. Vad gäller ansträngning och svårighet är den alltså ganska krävande men inte överdrivet svårt, jag kan tänka mig att vissa passager är lite luriga om det blir halt (typ snö/is). Dalen är smal så det är ju inte särskilt vidsträckt utsikt annat än bakåt mot Sarves/Tielma, men riktigt mäktiga berg runtom hela tiden och väldigt fint bakåt/norrut. Dessutom en skön känsla när man kommer upp på passpunkten 1404 och det öppnar upp sig söderut. Jag tycker också att det är rätt häftigt med en så högt belägen dal, men det gäller ju hela området. Vi kikade in i den "lila" tvärdalen och den såg klart gåbar ut, även den rejält på skrå och brant men jag minns att vi tänkte att det såg ut att gå och ta sig fram. Vi hade startat upp på Tielmaplatån och var ganska sent ute så vi valde att fortsätta så snabbt som möjligt över passet, men den lila, lite längre vägen är nog också fin. Vi tältade vid sjön 1191 och det var en riktigt fin tältplats (efter tips av Majjen om jag inte minns fel), har för mig att det fanns gott om tältplatser längre ner i dalen men jag kan verkligen rekommendera att stanna vid sjön (inga tältplatser öht norr om 1404). Därifrån ser man också upp mot dalen öster om Unna Stuola, som såg trevlig ut den med. Sammantaget tyckte vi att det var en mycket fin sträcka och en av de vandringsdagar som man kommer ihåg väl, krävande och med lite strapatser men också väldigt fin terräng och omväxlande vyer. Jag skulle gärna gå där igen, men är också sugen på att gå din grönlila väg. Du hittar några foton i mitt album med bl.a. stigningen mot 1404 och tältplatsen i Jiegnavagge.

Vi har också gått ner i Lullihavagge från Luhotolakko och kommit ner från sjön 1341 ungefär. Den nerstigningen var ruskigt brant men den slipper du ju. Har inte så starka minnen av Lullihavagge (detta var ännu längre sen) men har för mig att jag tyckte att den var lite väl blockig och dryg när vi fortsatte söderut mot Gaskasvagge. Kan dock mycket väl ha berott på dagsformen och är ju också fin även om det är en än mer "stängd" dal.

Så, hoppas att det kan vara till lite hjälp i planeringen. Jag är verkligen avundsjuk och skulle som sagt väldigt gärna ta mig dit igen och prova lite nya vägar.

Hälsningar L

PS. Såg Fowwes svar medan jag skrev detta, och håller med, is/frost skulle också göra mig extra försiktig och eventuellt undvika de högsta och brantaste passagerna. Vad gäller snöfälten tyckte jag att de var helt ok och en lättnad eftersom man slapp en del blockterräng. Även om några var ganska branta upplevde vi dom inte som svåra i slutet av juli. Men, vi hade bra väder vilket ju ofta gör att allt känns enklare.
 
Tack för informationen bägge två.

Hejsan,

Jo snö,is och frost kan göra även den snällaste sluttning näst intilll opasserbar. Och om vi går på den här sidan av Rapadalen, vilket inte är hugget i sten, så kommer vi hur som haver att passera bron över Gådokjåhkå och är vädret inte på vår sida så svänger vi nedåt och går sydsidan av Rapadalen istället. Men om prognoserna på smhi och webkamerorna inte ljuger så ser det just nu väldigt lugnt ut på snö och frost fronten....men den som lever får väl se. Det där isfälten som Fowwe pratar om kan ju iofs visa sig vara luriga, vi får kikarspana lite då vi närmar oss helt enkelt.

När jag ändå håller på och ställer frågor så tänkte jag även kolla om det finns någon som har erfarenhet av områden i nedre södra Rapadalen. Har sedan länge närt en dröm om att ta vägen över Tjahkelij, men det har inte blivit av och jag vet inte om det "går". Så finns det någon som rört sig i området och kan berätta något om de nedanstående alternativen?

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=14363&stc=1&d=1378445902
 

Bilagor

  • alternativ_nedre_rapadalen.jpg
    alternativ_nedre_rapadalen.jpg
    43.8 KB · Visningar: 726
Har sedan länge närt en dröm om att ta vägen över Tjahkelij, men det har inte blivit av och jag vet inte om det "går". Så finns det någon som rört sig i området och kan berätta något om de nedanstående alternativen?

Jag är faktiskt på väg mot Tjahkelij just nu, om en dryg vecka har jag förhoppningsvis lite koll.. :)

Per
 
Hallå!
Det verkar som att vi när ungefär samma drömmar om Sarek. Sydvästra delen av nationalparken är fortfarande outforskad mark för min del så olika vägval mellan Gådokjåhkå och Sarvesvágge är något som jag följer med intresse.

Vi verkar också dela intresset för Tjahkkelij då jag också funderat på samma vägval, se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67928 (Fowwe länkar där till ytterligare en intressant forumtråd ang. att ta sig upp på detta berg).

Se också min kommentarskorrespondens med en duktig tysk fotograf på hans sida:
http://rreckless.wordpress.com/2012/09/18/schweden-panoramen/#comment-30

Återkom gärna med rapport när du har varit iväg! Hoppas att du får en härlig tur!
 
Tack för svar och tipps

Alla svar är välkomna, men den där rapadalen.de - länken var ju suverän. De hade ju till stora delar gått exakt samma tur som vi funderar på att göra den här gången.

/ Setfan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.