udda vägval i Sarek(?)

Nu när sommaren är definitivt slut (även här nere i söder) så är det lätt att drömma sig bort en stund med fjällkartan som kvällslektyr. Ett berg som jag har drömt om länge är Tjahkkelij (på min karta står det Tjahkelij, felstavat?).

Dels funderar jag på hur krävande (och riskabelt) det kan vara att ta sig upp på berget med full fjällpackning från Kungsledenhållet. Grundsten skriver ju om en klyfta på bergets östra ände. Har även sett någon färdrutt där man tagit sig upp på bergets syd/sydvästsida (den som vetter mot Lulep Suobbatjávrre). Någon som har erfarenhet att ta sig upp någon av dessa vägar?

Den andra funderingen är hur besvärligt det kan vara att efter övernattning vid sjön på bergets västände ta sig ned på västra kanten, runda nordänden på Alep Suobbatjávrre och sedan upp på fjället längs med Jieggejåhkås ravin... På kartan ser det ju fullt genomförbart ut även om terrängen är svårframkomlig. Någon som har erfarenheter? Synpunkter?

Ytterligare en fundering är om det (med lättare packning) är någorlunda enkelt att gå längsmed södra kanten på Bårddejiegna (Pårtejekna) och sedan upp på kammen mellan 1803 och observatoriet (d.v.s. utan klättring eller att man ska behöva ge sig ut på glaciären)? Det är kanske i allmänhet för mycket snö på den sidan berget? (I mina tankar är det väl någon gång andra halvan på juli-början på september som är utgångsläget...)

Ha det gott!
/Tobbe
 
Nu när sommaren är definitivt slut (även här nere i söder) så är det lätt att drömma sig bort en stund med fjällkartan som kvällslektyr. Ett berg som jag har drömt om länge är Tjahkkelij (på min karta står det Tjahkelij, felstavat?).

Dels funderar jag på hur krävande (och riskabelt) det kan vara att ta sig upp på berget med full fjällpackning från Kungsledenhållet. Grundsten skriver ju om en klyfta på bergets östra ände. Har även sett någon färdrutt där man tagit sig upp på bergets syd/sydvästsida (den som vetter mot Lulep Suobbatjávrre). Någon som har erfarenhet att ta sig upp någon av dessa vägar?

Jag har ingen egen erfarenhet av att göra denna uppstigning, men jag har betänkligheter ;). Flera gånger har jag studerat bergets branta sida från bl a Skierffe och undrat hur i hela världen man ska bära sig åt för att ta sig upp. Det lär ju gå, det har man i varje fall läst om.

Nåväl, här är en länk till en forumdiskussion (som du kanske redan sett). Lycka till med dina planer! Om du skulle ge dig på äventyret, tänk på att det kan vara mångdubbelt svårare att hitta vägen ner jämfört med att hitta vägen upp. Både om du behöver gå ner samma väg eller väljer en ny.

www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45085&highlight=tjahkkelij

Fjällhälsningar /Hans
 
Kan heller inte bidra med uppstigningserfarenhet längre än till klippbrantens början, men däremot med några närbilder på berget ifråga vintertid. Här finns en del info om ostsidan och västsidan ser ut så här:

 
Min pappa har bilder tagna från Tjakkeli.
Hans/våra vänner med familj vistades mycket i Aktse och skötte SNF-stugan.
De har då varit upp tillsammans med uppväxande barn,så det finns nog helt OK färdvägar upp.Gissningvis från Kungsledenhållet.
 
Tack Hans för dina funderingar och länk!

Jo, jag har kikat lite på den tråden innan, mycket intressant! Har också funderat en del kring säkerhet och att det antagligen är mycket svårare att ta sig ner igen. En tanke som slagit mig är att det inte skulle vara så kul om man går upp i fint väder, slår läger och vaknar nästa dag uppe i molnen. Det kan nog vara väldigt riskfyllt / dumt att försöka ta sig ner under sådana förhållanden. Goda väderutsikter och gott om tid är givetvis en förutsättning för att man ska ge sig på ett sådant här företag...
 
Tack Kalle för mycket fina och intressanta bilder samt turberättelser på din sida!

Tror att klyftan som Grundsten beskriver är samma som du benämner "Possible passage". Det är svårt att bedöma skalan på bilden men det ser ju onekligen brant ut! Tror du att om man tycker att passagen på bilden ser för riskabel ut att det skulle kunna gå att gå runt hörnan (ungefär på samma vis som du skidade) och sedan skråa upp på sydvästsidan av berget eller blir det riskabelt brant där också?
 
Mycket fina bilder Johan! Om jag förstår det rätt så gick ni både upp och ner på nordvästsidan? Och skogen nedanför berget verkade inte vara allt för omöjlig att ta sig fram genom heller?
 
Tror att klyftan som Grundsten beskriver är samma som du benämner "Possible passage". Det är svårt att bedöma skalan på bilden men det ser ju onekligen brant ut!

Jo, jag vill minnas att jag inte tyckte den såg ut som en önskvärd väg att försöka sig på för mig personligen, men att den nog inte skulle vara direkt omöjlig.

Tror du att om man tycker att passagen på bilden ser för riskabel ut att det skulle kunna gå att gå runt hörnan (ungefär på samma vis som du skidade) och sedan skråa upp på sydvästsidan av berget eller blir det riskabelt brant där också?

Det vet jag inte, eftersom jag inte varit runt hela fjället. Utifrån de bilder jag har är det som sagt nordvästsidan, där Johan hade gått, som ser mest lovande ut.
 
Ok. Bra att veta dina tankar om det hela, tack!

Får kanske påpeka att den här rutten bara är en av flera olika möjliga framtida rutter i Sarek så man får väl se när/om man får chansen att ge sig på detta berg. Om/när så blir fallet ska jag givetvis återkomma till den här tråden med en rapport.
 
över Kabla och Rittakjåhkå

Funderar på en lite annorlunda väg till/från Sarek över Kabla (Gábllá) med ändpunkt i Årrenjarka eller rentav längre österut längs Kvikkjokksvägen. Det stora frågetecknet är dock om det går att passera Rittakjåhkå någonstans öster om Sjabttjakjávrre (ju längre nedströms ju bättre egentligen) eller om man måste bort till Kungsleden väster om sjön där det finns en bro. Det ser inte helt omöjligt ut exempelvis här: 67° 2'30.39"N, 17°57'40.26"E . Någon som vet hur där ser ut i verkligheten? Längre nedströms är det inte bara vattendraget som är ett frågetecken utan även våtmarkerna vid sidan om...

Är det också någon som kan svara på hur terrängen ser ut på Kabla? På Googles flygfoto ser det misstänkt ut att vara väldigt mycket sten/block men det kan också bara vara snö som syns. Det är för en sommartur som funderingarna gäller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.