Vilken ryggsäck

Vi planerar en 3-dagarstur runt Sylarna i sommar och behöver en ny ryggsäck. Vi planerar att vara helt självförsörjda under vandringen så vi behöver bära med oss mat och sånt. Vill ha en bra (smart) ryggsäck som är lätt. Vad välja och hur stor? Vi är två vuxna personer och skall ha med oss tält sovsäckar liggunderlag etc. Vi kommer att ha en mindre multisportsäck som avlastning,

Vilket behov av fack har ni? Ska ni bära båda två?
Jag älskar min Haglöfs Matrix. Inga extrafack och sånt, men lätt och sitter bra på mig. Jag kör med 70 liter, men det beror på att vi har två barn med. 60 liter borde lätt räcka om ni har var sin och inte ska ha massa extra skrymmande saker med er. Maten tar inte så mycket plats för tre dagar. / Sofia

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med föregående talare om att 60 liter är rätt lagomt. Lättpackningsmaffian kommer snart dyka upp och påpeka att 30 räcker, vilket antagligen är sant, men besvärligt i mina ögon ;).

Hur som, några tips vid ryggsäcksköpet:
* Prova ryggsäcken, med vikt i, det är svårt att känna hur den sitter när den är opackad.
* Ta gärna hem den på öppet köp och provpacka sakerna ni vill ha med.

Lycka till!!

3 dygn ger relativt små matpaket, i stil med veckoslutsvandringar hemmom. 50 l går säkert fin med sommarutrustning och minimalt med bra att ha. Titta gärna på lätta ryggsäckar, provpacka i dm graderad flyttlåda så att ni ser litrarna ni tänker bära på. Provbär ryggsäckarna innan ni slår till, med vikt och volym i.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips