Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst?

Hej!

Ny medlem på denna sida och börjar med ett nytt inlägg direkt. Har försökt hitta information för turen jag tänkte ta men känns säkrast om jag frågar direkt då detta blir min första vandring och jag är lite smått nervöst.

Om endast 10 dagar rör jag mig mot kiruna och kommer vandra i 7 dagar, från början tänkte jag köra Abisko-nikka med en tur upp för kebne men är tveksam till att ja kommer klara det på 7 dagar så har tänkt planera om rutten.

Jag tänkte nu köra Nikka-kebne-singi-sälka-nallo-vistas-Nikka. Har någon erfarenhet av den rutten och kan berätta lite och är det möjligt på 7 dagar? då ska jag även upp för kebne.

Eller är det bättre med Nikka-kebne-singi-kebne-nikka om jag bara har 7 dagar?
En annan sak jag undrar är, bör man boka tältplatser vid stugorna eller finns det möjligheter att tälta längs vägen? (det vore roligaste alternativet)

Har läst mycket om att det kan vara väldigt kallt under den perioden jag är där, har köpt en budget variant av sovsäck redan, bör man investera i en dyrare liggunderlag för att inte frysa ihjäl på natten?

Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare med alldeles för många frågor!

Tack på förhand!

Mvh
Peter
 
Tankar om...

Hej!

Ny medlem på denna sida och börjar med ett nytt inlägg direkt. Har försökt hitta information för turen jag tänkte ta men känns säkrast om jag frågar direkt då detta blir min första vandring och jag är lite smått nervöst.

Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare med alldeles för många frågor!

Tack på förhand!

Mvh
Peter

Hej Peter och välkommen till forumet!

* Du behöver Inte boka tältplatser utan du tältar var du vill där tältet får plats i svenska fjällvärlden :)!
* Men rådande snöläge så tror jag inte det är någon idé att ens försöka gå upp på Keb...förmodligen mycket blötsnö som inte bär! Och med tanke på rådande snöläge....läs i trådarna, det är mycket snö i fjällen och jag tror inte det har smällt bort inom 10 dagar!!

* Nattetid kan det ännu ligga mot nollan...men det är väldigt rått, ett par plus och regn/snöblandat!!
Använd ett uppblåsbart liggunderlag tillsammans med ett halv eller helt av cellplast brukar vara den bästa komben.

* Annars så är 7 dagar gott om tid för den turen....men kanske skulle du gå den andra vägen?
Nikka-Vistas och vidare till keb för att där kunna ligga och evt vänta ut bra väder för sydtoppen(i normala fall)!
Då är sträckan avklarad och du behöver inte känna stress inför att du har en massa mil kvar att gå!
Kan vara vad/snömängd som gör att sträckan tar längre tid att gå än vad du tidigare tänkt.

Så med andra ord...avvakta till efter midsommar är mitt tips om du har möjlighet :)!

//A
 
Hej A och tack för snabbt svar!

Jag tänkte på tältplatser vid stugorna? är det ingenting man bokar?
Men tälta nära stugorna är ingenting som lockar men tänkte ifall det är mer safe men jag lär nog hitta finare platser längs vandringen som jag vill tälta vid :)

Låter tråkigt om man inte skulle lyckas gå upp för kebne (det var hela grejen med vandringen), har inte läst på om snlöäget, men kanske kanske har vi tur med vädret.. hehe

Jag ska följa dit råd om att ta den andra vägen, låter som ett mycket bättre förslag än mitt.
Har möjligtvis du eller någon annan som läser detta någon sida att rekommendera som har tips om denna rutt?
Hur stor är chansen att man skulle gå vilse tex? eller är det väldigt lätt att hitta?

Har ingen möjlighet att skjuta upp vandringen, så räknar med att frysa en hel och bara köra på. Förhoppningsvis kommer jag överleva och inte hata vandring efter detta :)

tack för tipset om liggunderlag!
 
Hej och välkommen till forumet;)

Sist vi gick just den turen (Abisko -Nikkaloukta via Vistas och Nallo) använde vi 7 dagar till själva vandringen. Dessutom 2 dagar för vila och topptur i Kebne. Detta var dock i början av Augusti och mycket fina väderförhållanden. Generellt skulle jag rekommendera 10 dagar på den turen inkl extradagar för dåligt väder. Dessutom är det långt ifrån givet att man kommer upp på Kebne den dag man planerat även i bästa säsong, utan några extra dagar för att vänta ut dåligt väder är att rekomendera.
Du har generellt valt ett mycket tidigt datum för din vandring (bästa vandringssäsongen i lapplandsfjällen är mitten av Juli-tom Augusti), och speciellt i år verkar det ha varit mycket snö i fjällen och en sen snösmältning. Jag är som andra redan skrivit tveksam till topptur, dessutom kan det finnas risk för kvarliggande snö mellan Nallo - Sälka.

Tältplatser behöver du inte boka, och det är fritt att tälta där du hittar en fin plats utom i Abisko nationalpark där andra regler gäller. Det finns två platser i Absko där tältning är tillåtet, se karta:
http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...yddad-natur/Nationalparker/AbiskoNP_karta.pdf

Då du är ute mycket tidigt på säsongen bör du räkna med våta vandringsförhållanden och kyligt väder. Ta med dig ett varmt liggunderlag samt en sovsäck med minst komforttemp kring -5 (Tlimit -5 eller lägre enligt EN13537).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
Plahn Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 25
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.