Ojojoj!...
Jag blev helt stum av den läsningen.
Jag själv tyckte att jag hade goda förutsättningar första gången på fjälltur, men hade då minst 7-8 kilo övervikt i ryggan och drog på mig ett trasigt knä efter en onödigt brant stigning utanför led.
Jag tror att "stadsfolk" inte riktigt förstår förutsättningarna däruppe. Att det på 5minuter kan växla från 22 grader varmt till 3 minus och snö.
Jag kan berätta om en händelse förra året som bevisar detta.
Efter en dryg veckas tur med snålblåst och snö nästan varje dag kom vi åter till Abisko för proviantering och lite vila. I entrén träffade vi en kille som frågade efter lämplig färdväg från Abisko via Abiskojaurestugan och sedan västerut till Norge.
Det var en rysk grabb i ett par Jeans och gympadojor och en ryggsäck typ salomon 20l.
När vi frågade vad han hade för tält svarade han, Tält? sovsäck?.-Det finns väl stugor med varm mat osv?
Näe, svarade vi med en olustig känsla som började krypa upp längs ryggen.
-ja ja, det är väl ändå inga problem tyckte han. Det är ju inte så långt!
Vägen han visade ut på kartan var säkert bårtåt 7-8 mil och dessutom utanför led efter Abiskojaure och gick vid tillfällen upp för i princip lodräta väggar.
Vi blev då tvungna att noggrant förklara för denne unge man att han skulle komma att dö på ett mycket olustigt vis om han skulle fortsätta upp på fjället.
Inte förrän efter säkert en timmes övertalning började han förstå vad han höll på med och gav upp sin dröm.
Till slut gick han med på att bara ta en promenad ToR Abiskojaure.
Pust. Tur att han frågade någon om vägen!!
Johann