Vandra på Island i September

Hej!
Jag ock två vänner skall till Island nu i slutet på september och tänkte en del av denna tid se om vi kunde komma ut och vandra. Det verkar tyvärr som att alla vandringsleder är "stängda" då, vilket lett till att jag fått rådet att inte vandra över huvud taget. Det kan väl inte stämma? Är det någon som har erfarenhet av att vandra till exempel Laugavegur lite senare på hösten, eller har andra bra tips på leder/turer på rimligt avstånd från Reykjavik?

Tacksam för svar!
 
På höglandet är det ofta snö redan i slutet av september så det kan nog stämma att lederna är stängda. Är det bra väder kan man såklart vandra ändå men fjällräddningen blir nog sur om dom får lov att hämta er efter ni gått förbi en varningsskylt och blivit överraskade av dåligt väder. :)
 
Lite lurig transportsituation...

Hejsan,

Precis som oriole skriver så gör man nog klokt om man tar med i beräkningen att det kan dumpa en hel del snö så sent på säsongen som slutet av September. Har ingen som helst koll på hur vanligt det är, men kollar man in snövallarna som ligger kvar där på sommaren så är det i alla fall uppenbart att det faller en hel del snö i området.

Ett annat litet beskymmer är förståss hur man tar sig dit. Så vitt jag kan se på internet så slutade bussarna till landmannalaugar gå i söndags. Nu kan man givetvis hyra bil och köra dit själv....men kommer snön och man blir fast lär det vara långt ifrån gratis.

Enda andra vandringsområdet som jag varit på och där jag tror att det skulle vara möjligt att vandra är området runt Lón i sydöstra "hörnet" av Island. Du kan hitta lite info här http://www.vatnajokulsthjodgardur.is/english/hiking/lonsoraefi/ och här http://nat.is/gonguleidireng/gonguleidir_lonsoraefi.htm

Beskymmret med detta området är förståss att det är ganska nära det pågående vulkanutbrottet...

/ Stefan
 
Hej Stefan och oriole!

Tack för bra feedback. Ja, vi kommer definitivt att få hyra eget fordon och hålla bra koll på väderleksrapporten - jag vill ju gärna ut på tur men blir ogärna fast i en snöstorm... Dessutom kan det hända att vi får prova på att vada med bil!

Jag ska ta upp lederna du föreslog med mitt sällskap Stefan, de är definitivt värda att kolla upp mer!

/Naomi
 
Slugt att hålla sig på vanliga vägar

Hej igen,

Efter att kört runt hela Island, bland F26 annat rakt genom sprengisandur, kan jag meddela att om man söker sig bortanför det "vanliga" vägarna så är det inte fråga om om man behöver vada med bilen utan när och hur svårt det blir. Kan som litet perspektiv berätta att jag bland annat rest runt med terrängbil i Alaska och norra Kanada i 8 månader och aldrig stött på några så svårframkommliga vägar som vi mötte på 2 veckor på Island....är ingen slump att det är något av ett off-road mecka!!!

Kort sammanfattat kan man dela in vägarna på Island i 3 kategorier. Först har vi "vanliga" vägar som har vägnummer typ "1" (ringleden runt ön...). Dessa är i bästa fall som en halvusel svensk landsväg och i sämsta fall som en dåligt underhållen grusväg uppe i norrlands inland.

Nästa "nivå" är det lite större fjällvägarna. Dessa känns igen genom att de heter F26, F208 osv. Dessa så kallade vägar är egentligen inte mer än att man kört genom terrängen med en vägskrapa och byggt broar över de största glaciärälvarna. Letar man sig in på en F-väg måste man räkna med att man förr eller senare måste vada med bilen. Jag skulle inte heller räkna med att de plogas, men det har jag iofs dålig koll på. Om man tar landmannalaugar som exempel så är det just en sådan där F-väg som går dit och mycket riktigt måste man vada. Är väldigt vanligt att bilar med turister fastnar på dessa vägar, ofta i en större bäck, och sen måste räddas därifrån. Ett MYCKET dyrt "nöje". Kan även vara värt att nämna att om man vill ge sig ut på någon F-väg så är detta bara tillåtet om man hyr en terrängbil som är godkänd för detta.

Den sista "nivån" är det jag kallar för F-stigarna. Kännetecknas av att det i princip bara är två hjulspår som leder rakt ut i vildmarken och att de inte sällan står att man bara bör köra på dom med STORA terrängbilar och dessutom minst två stycken, så personerna i den främre bilen kan räddas om den första kör fast i exempelvis kvicksand.

Så i slutet av September hade jag hållit mig borta från alla F-vägar.....jag har nämligen inte råd att hyra en Monster-Terrängbil och även med en sådan kan det bli väldigt lurigt om den stora snöstormen blåser in....

/ Stefan
 
Tack Stefan, det där var verkligen viktig input! Vi hyr en fyrhjulsdriven bil men det är verkligen ingen terrängbil, och jag tar helst inga risker. Bäst att ta det säkra före det osäkra, alltså!

/Naomi
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erila107 Vandra på Island Fjällvandring 4
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Vandra på Svalbard? Fjällvandring 20
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
jiana Vandra på Grönland Fjällvandring 12
maskrosfjun vandra på egen hand? Fjällvandring 8
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
nanook Vandra på "våren" Fjällvandring 10
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
0032 Vandra på Madeira Fjällvandring 3
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Vandra på kreta Fjällvandring 0
Vandra på Gran Canaria Fjällvandring 0
Vandra på NYA ZEELAND Fjällvandring 0
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.