Vandra på Svalbard?

Hejsan!

Sitter och kollar på turer till sommaren och undrar om någon har erfarenheter av Svalbard, som är min våta dröm.

Hur är det med snöläge osv där? När är det som minst snö och som bäst att vandra/tälta? Är chansen/risken för isbjörn så pass stor att man måste ha isbjörnsvakt hela natten som det jag sett på tv? Tänker i första hand på juli-augusti. Midnattssolen, djurlivet, de karga, orörda landskapen lockar mig verkligen.

Mvh Hannes
 
Nu har jag fått så mycket bra information genom att läsa i utsidans forum att jag måste registrera mig och bidra med det lilla jag har själv också!

Jag har bott på Svalbard i två år och haft extrajobb i turistinformationen där, så nånting vet jag ju om stället.

Utgår att du har/kan låna eller hyra vapen och vet hur man hanterar det? Om inte måste du ha med dig någon som kan.

Någon form av isbjörnvarning måste man ha om natten. (Jag vet folk som har tältat utan, men det avråder jag starkt från) Isbjörnvakt, tripwire/snublebluss eller hundar som du litar på. Trip wire är det vanligaste. (Berätta gärna vad det heter på svenska om nån vet!)

Jag tycker att Februari är den vackraste månaden. Det är då solen kommer tillbaka över horisonten och det blir helt fantastiskt ljus. Högsäsongen vår är väl ca mars-april. Då är ljuset tillbaka och snöföret som bäst. Dom flesta turister kommer för dra på skid- och scooterturer. I maj-juni nån gång brukar snön bli så uppsmält att det inte är kul längre. Högsäsongen höst kommer i juli-augusti. Då är det många cruis-skepp som lägger till, och andra paketreseturister, och en och annan illla utrustad backpacker som förvirrar sig dit utan att förstå vad det är för plats. Har aldrig själv tältat där på sommaren och vet inte hur svårt det är att sätta upp trip wire när det inte finns snö att sticka ner pinnarna i, men folk gör ju det så det borde funka. Vandra och padla kajak kan man göra. September är också väldigt fin. Då kommer höstfärgerna. Det är inte jättevanligt, men kan snöa också på sommaren.
Oktober, november och december kan vara ganska tråkiga. Mörka, med barmark och stenskravel. (Fast det i och för sig kan ju vara spännande) Det är ganska lite nederbörd på Svalbard, så snötäcket lägger sig sent. Varierar från år till år, men i november-december brukar det väl gå att åka skidor om man är försiktig och manövrerar runt stenarna som sticker upp. Men det är klart, det har en egen charm att vara där i den beckmörkaste tiden. Kolsvart himmel dygnet runt om det är mulet, eller äta lunch i skenet från fullmånen om det är klart, eller gå upp på ett fjäll och kanske, kanske se hur himlen blir lite röd, eller minstone skiftar från svart till mörkblått längst bort i söder.
 
Men även om de bör användas för att de ökar chansen att ett isbjörnmöte ska gå bra, så ser jag varken skjutvapen, signalpistol, signalpenna, trip wire eller något annat som en 100% säkring mot björn. Väljer man att tälta på Svalbard så väljer man att ta risken att bli björnmat, punkt. Sen så går det ju bra för dom allra, allra flesta som ger sig ut och jag ångrar inte en sekund på att jag valde att ta den risken själv, vill inte skrämma upp dig för mycket, men risken finns där, så är det bara.

Isbjörn är ett havs(eller is-)djur som oftast håller sig nära kusten när går i land, men den är nyfiken och ser den något som ser nytt och obekant ut så vill den gärna gå och undersöka vad det är. Kan därför vara smart att slå läger utom synhåll från stranden.

Sen så är det lite jobbigt att alla mänskliga lämningar som är 50 år eller äldre automatiskt klassas som kulturminnen och det är ganska rigida regler runt såna. De får inte flyttas på, ändras på och, håll i dig, man får inte slå läger inom en radie på x m. från dem. (kommer inte exakt ihåg, men tror det var 50 eller 100 m eller något sånt.) Råkar det ligga en rostig konservburk eller spik från 50-talet där du hade tänkt sätta upp tältet så har du alltså problem. Men med tanke på hur svårt det är att veta vad som ligger under snötäcket så säger det sig självt att den regeln följs väl... inte alltid.

Se sysselmannen.no för mer info om regler, vad man får och inte får göra, etc.
se svalbard.net för mer turistinformation.
Se unis.no för webkamera och vindobservationer från runt om Longyearbyen.
Se http://www.yr.no/sted/Norge/Svalbard/Longyearbyen/ för väderprognoser och väderpbservationer från flygplatsen i Longyearbyen.
se svalbardposten.no för senaste nyheter från och om Svalbard, plus diverse anonser som kanske kan vara intressant.
 
Jag har varit upp två gånger, en gång i början av juli och en gång i slutet av augusti och måste säga att jag tyckte att vädret var trevligast i början av juli. Då var det 8-10° och midnattssol - i slutet av augusti var det minusgrader och snöfall... Men det beror ju helt på vad man är ute efter. För egen del kommer nog nästa tur att bli under solfestuka, dvs i början av mars.

Som Potatismos skriver är vapen ett måste om du tänker tälta eller över huvud taget bege dig utanför bebyggt område (Longyearbyen) - allt annat är vansinne. Larmminor är en bra livförsäkring och en hund är heller inte helt fel. När jag var upp i juli tältade jag och det funkade riktigt bra då utomhustemperaturen var som i ett kylskåp - förvaring av färskvaror var inget problem annat än att de fick placeras på behörigt avstånd från tältet. Den gången var det bara att kliva in på Intersportbutiken och hyra en bössa, men jag har fått uppfattningen att det har blivit lite knepigare på senare tid och att man antingen bör ha vapenlicens eller vara polis/militär för att det ska vara hyfsat enkelt att hyra på plats...

Isbjörnar är inget man vill bli väckt av mitt i natten...

http://www.independent.co.uk/news/u...as-it-bit-his-head-inquest-hears-9592109.html

http://www.telegraph.co.uk/news/wor...ton-school-boy-Horatio-Chapple-in-Norway.html

http://www.dailymail.co.uk/news/art...-attacks-BBC-cameraman-pod-Arctic-Norway.html
 
Tror man måste minst ha vapenlisens för att få hyra vapen, ja, men senaste infon om sånt finns nog på sysselmannen.no eller svalbard.net.
Jag tog med mig ett registerutdrag från polisen (för att visa att jag var ostraffad) till sysselmannen, fyllde ut några blanketter och sen kommer jag inte ihåg hur lång behandlingstiden var, men jag fick licensen i alla fall. Och när jag hade köpt vapen så var både jag och den förra ägaren tvugna att registrera det på mig.

Men att ha ett vapen hjälper inte alls om man inte kan använda det! Tvärtom, risken för vådaskott ökar. Och, nu har jag tack och lov aldrig upplevt det själv, men jag gissar att skarpladda ett vapen, sikta och träffa rätt med frusna fingrar, trött efter att ha skidat/vandrat runt ett tag, och med en björn springandes mot rakt sig eller mot sin kompis i hög fart, det lär vara nånting annat än att i lugn och ro koncentrera sig och träffa ett stillastående mål under trygga och ordnade förhållanden på en skjutbana...
För att inte tala om att yrvaket försöka lösgöra sig från en sovsäck, få tag i bössan och skjuta genom tältduken. Är det dessutom minusgrader utomhus och plussgrader i innertältet kan man få problem med kondens i pipan. Exakt hur illa det är får någon med mer vapenkunskap förklara, men bra är det inte i alla fall. Nej, jag vill inte skrämmas, för Svalbard är fantastiskt, men det är vissa saker som man bör tänka igenom.

Gevär väger också en del, och dom ska alltid bäras så att dom fort kan användas om det skulle behövas, altså över axeln och inte nerpackad eller fastspänt på ett vis som gör dom svåra att få loss i en nödsituation. Kan vara bra att vara flera och turas om att bära på vapnet, för det kan bli lite jobbigt efter ett tag. Men den som bär måste också kunna skjuta!

Glömde säga, det finns några fantastiska webkamror, 360 grader panorama, fin kvalitet på bilderna. Just nu är det väl lite mörkt, men bara det är dagsljus så ser man bra hur det ser ut där just nu, hur snöförhållandena är och så. Kan vara intressant att jämföra svalsat som ligger på Platåfjellet, ett par tre hundra meter över havet, med Longyearbyen hamn för att se hur saker förändrar sig med höjden, och Svea, som ligger närmare östsidan. Orkar inte leta länkarna nu, men googla på "borealis svalbard", "Borealis livecam Longyearbyen", etc.
 
Senast ändrad:
10 grader är för övrigt högsommarvärme för Svalbard! :-D ja det kan bli varmare, men det är inte jättevanligt. Rekordet ligger runt 20 nånting tror jag.
 
När jag har vandrat och tältat där,så har jag haft vapen,signalpistol,larmminor och PLB.Bäst att ta med eget vapen,men går att hyra om du söker tillstånd 1-2 månader innan.Chans/risk för björnmöte,ja,men hur stor är omöljligt att säga.Vissa har varit flera säsonger på Svalbard utan att se björn,andra har sett isbjörn innan dom klivit av flygplanet då en isbjörn sprang längs staketet vid flygplatsen.

Har stor respekt för isbjörnen som om den anfaller,aldrig gör några skenattacker,försöker att sätta käftarna i bytets ansikte eller huvud.Kan spurta korta sträckor i en hastighet av 30 km/h.

Jag skulle aldrig tälta närmre havet än 3 km,helst på en höjd så att min vittring håller sej ovan marken.Maten 150 meter i en riktning och toalett/tandborstning 150 m i en annan riktning från tältet räknat.
Larmminor med dubbla snubbeltrådar i kvadrat 15X15 meter,tältet i mitten,första linan från mark,på 35 cm höjd,andra linan 90 cm höjd.Ordentligt förankrade hörnstolpar med tre staglinor på varje stolpe,tältpinnar i marken och linsträckare.

Har man stor vapenvana,kännedom om isbjörn,fjällvana,bra utrustning,så känns en solotur trygg.

Har man inte det så kan man med lite tur hitta en grupp på Longyearbyen Camping som man kan slå följe med.Dock stannar folk som regel kort tid på campingen innan dom ger sig iväg och många grupper ska ansluta till dyra guidade turer.

Ett annat alternativ är att tälta på campingen eller annat boende och sen göra dagsturer i området.Då får man fina upplevelser och erfarenheter som man kan utveckla för kommande resor till Svalbard.

Naturen är helt enastående med dom enorma glaciärerna,havet,tundran och ljuset.......
 

Bilagor

  • svalbard 2013 020.jpg
    svalbard 2013 020.jpg
    77.9 KB · Visningar: 2,157
  • svalbard 2013 178.jpg
    svalbard 2013 178.jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,873
  • svalbard 2013 060.jpg
    svalbard 2013 060.jpg
    45.7 KB · Visningar: 1,933
Tror man måste minst ha vapenlisens för att få hyra vapen, ja, men senaste infon om sånt finns nog på sysselmannen.no eller svalbard.net.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med "minst", men så här står det på Sports Centerets hemsida:

"If you want to rent a gun you will have to show a permit from your home country showing you are fit to carrying firearms. International weapons passport or gun license. Military or lawenforcement personel may use their service id`s"

Med andra ord - om du jobbar inom Försvarsmakten eller Polisen går det bra att hyra bössa utan krångel...

http://www.sportscenteret.no/V_pen/

Jag har för mig att anledningen till att man skärpte regelverket var att fastlandsnorrmän som ville ta livet av sig åkte upp till Longyearbyen och började skjuta sig själva bakom dagiset vid kyrkan... Militär personal och poliser har redan tillgång till vapen varför de, om de skulle komma på den tanken, gör det enklast hemma och inte behöver ta omvägen över Svalbard... Dessutom var det tidigare en hel del utländska turister som knallade omkring i Longyearbyen med osäkrade vapen - de hade helt enkelt ingen aning om vapensäkerhet och trodde antagligen att de skulle vara säkra bara de hade en bössa på ryggen... Japaner...
 
Hur är det egentligen med temperaturen på Svalbard från juli till slutet av augusti? Läst att det brukar kunna vara 10+ till ca -10. Vad har man egentligen för kläder? Vad ska packas? Vinterkläder men även något svalare? Om man tex går på tur lär det väl kunna bli ganska varmt om solen skiner? Frågan är väl egentligen vad ska man satsa på för kläder för bäst resultat?
 
För varmt är något man aldrig behöver lida av på Svalbard :)
Även om det teoretiskt sett kan bli upp mot +20 i solen så finns det alltid vind som svalkar.
Rimligtvis borde temperaturen under perioden du pratar om maxa på +15, till det kan du sedan lägga vindens kylande effekt.

Kläder du skulle ha på dig under vandring senhöst i Sverige tillsammans med förstärkningskläder som tål minusgrader blir perfekt .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
jiana Vandra på Grönland Fjällvandring 12
maskrosfjun vandra på egen hand? Fjällvandring 8
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
nanook Vandra på "våren" Fjällvandring 10
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
erila107 Vandra på Island Fjällvandring 4
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
0032 Vandra på Madeira Fjällvandring 3
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Vandra på kreta Fjällvandring 0
Vandra på Gran Canaria Fjällvandring 0
Vandra på NYA ZEELAND Fjällvandring 0
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.