Vandra på "våren"

Varför är det så få som vandrar på försommaren, eller det som är den korta våren i fjällen?
Nästan inga mygg, nästan inget folk, mycket fågelsång! Kan det bli bättre?
Myten om att det skulle vara blött och svåra vadningar gäller bara vissa få områden och tider. Jag tror STF har underblåst myten eftersom det inte stämmer med deras öppettider!?
Första halvan av Juni i Jämtlandsfjällen rekommenderas å det varmaste!
Gick en nattlig fågelrektur på Renfjället från Edsåsdalen i helgen 30-31/5 Helt kanon, med fint ljus vid midnatt och sommarvärme på dagarna.Nu (Torsdag 4 juni ligger snön vit på topparna igen...)
Ni som kan styra era tider: vandra tidigt på sommaren!
mvh
 
Det var väl just det där med att kunna styra tiderna som är kärnan i problematiken. Man ska ha så nära till fjällen att det går snabbt att ta sig dit, och så ska det fina vädret och förhållandena stämma med när man har tid att gå.
 

avslutad210712

Gäst
Har testat att vandra i slutet av juni i Abisko/Riksgränsen-fjällen och det vete tusan om jag ansåg det som speciellt kul - speciellt inte vid Riksgränsen eftersom det fortfarande var massor av snö. För drygt en vecka sedan var det ett stort pådrag efter två eller om det var tre saknade skoterförare i området mellan Ritsem och Riksgränsen vilket kanske säger en del om vandringsförutsättningarna i det området :)
 
Men fjällkedjan sträcker sig ju hela vägen ner till Dalarna, och just i juni är det väl rätt rejäla skillnader vad gäller snöförhållandena vid Riksgränsen och exempelvis Jämtlandsfjällen. Där var det i år inte omöjligt att vandra redan kring valborg i år...
 
2002 gick jag i Kebnekajseområdet sista veckan i juni. Det var en jättefin vandring. Stora snöfält som man hade nytta av på förmiddagarna men som kunde vara besvärliga på eftermiddagarna när det var lätt att trampa igenom
2005 gick jag runt Helags i mitten av juni. Även det en jättefin vandring där snöfälten ibland var till hjälp och ibland till besvär.
Snömängden varierar ju från år till år så jag tror inte man kan säga något generellt om det är lätt eller svårt att vandra tidigt på året. Men det är i alla fall i regel myggfritt.

/ Bertil
 
Jag vandrar gärna tidigt på säsongen, eftersom jag vissa år undersöker fågellivet i fjällvärlden. Uppskattar dessutom att det är så lite mygg då. Som nanook skriver så är det en underbar tid som sprudlar av ljud, ljus och liv. I år åker jag om drygt en vecka, till Tarradalen vid Kvikkjokk.

Det är ju så dalarna i fjällen ganska fort blir snöfria, så till dem skulle man antagligen kunna åka redan första halvan av juni. Uppe på fjället ligger snön längre.

Något jag funderat på och skulle vilja testa är att ha med lätta snöskor för att kunna klara de områden där det ligger kvar en massa djup, mjuk snö. Då skulle man kanske kunna åka upp i början av juni även till Lappland. Vore kul att höra från någon som har testat detta.

Sedan tror jag inte att det bara är STF:s inställning som styr. I Padjelanta och Sarek ska Länsstyrelsen lyfta på broar, och detta sker sista veckan i juni. Det finns säkert skäl till denna tidpunkt, även om jag personligen misstänker att lyften borde kunna göras 1-2 veckor tidigare.

/Hans
 
Fulufjället

De senaste åren har jag gjort tredagarsvandringar på Fulufjället under midsommarveckan. Det har gått bra, inte särskilt mycket snö. I år ska jag upp tidigare, redan på tisdag den 8:e juni. Jag ska berätta sen hur det blev.
Min erfarenhet säger att det längre upp i landet är för mycket snö, som är mer till besvär än till hjälp. Sen i juli blir det myggigt, så faktiskt brukar jag vänta till augusti innan jag gör nästa tur.
 
Något jag funderat på och skulle vilja testa är att ha med lätta snöskor för att kunna klara de områden där det ligger kvar en massa djup, mjuk snö. Då skulle man kanske kunna åka upp i början av juni även till Lappland. Vore kul att höra från någon som har testat detta.

Jag var vid Akka för en månad sen ungefär och då var det redan rätt stora barmarksområden men också en hel del snö. Snön sent på säsongen är ofta av sockersnö-kvalitet och bär väldigt dåligt. Jag gick med snöskor men det var ingen hit.

En kompis kom f ö hem från en tredagarstur till Aktse-Skierfe i dag, ska intervjua honom om snöläget men det hade i alla fall varit en fin tur och de hade haft cyklar med och cyklat en bit efter vägen till Aktse.
 
Hej,
jag och min sambo har planerat in att vandra Padjelantaleden med start den 29:e Juni.
Efter att ha tittat på fjällprognosen på SMHI så har temperaturen gått från 12 grader i Maj till ca -2 (dagstid) Vi räknar med en ganska tuff vandring men hade varit tacksamma för tips och idéer som kan underlätta.
Vi har tidigare vandrat i Augusti (Kungsleden och Jämtland) men börjar så smått inse att vi måste planera mycket noggrannare.

Är det någon som varit uppe där den senaste tiden och kan ge en inblick i vad vi har att vänta, och även tipsa om några måsten att ha med sig? Vi har ett bra tält och bra sovsäckar, men vet ej om vi behöver snöskor eller annan vinterutrustning då vi tidigare aldrig vandrat vid denna tid.
Så allt ni kan komma på hade underlättat och tages emot tacksamt.

MvH Jonathan
 
Vi gick där veckan efter midsommar för något år sen, norra delen ett år och södra ett annat år. Då var det inte mycket snö kvar och inte heller speciellt blött. En trevlig tur. Bastun i Staloluokta är toppen, nära till ett dopp i jokken när det blir för hett om öronen. Rekommenderas varmt!
 
De senaste åren har jag gjort tredagarsvandringar på Fulufjället under midsommarveckan. Det har gått bra, inte särskilt mycket snö. I år ska jag upp tidigare, redan på tisdag den 8:e juni. Jag ska berätta sen hur det blev.
QUOTE]

På Fulufjället ligger det inte mycket snö alls. Inga snöfält som jag kunde se, men en del snöfläckar, kanske upp till 50 meter långa.
Jag gick från Morbäcksätern på östra sidan, till Tangåstugan, och gjorde dagsturer därifrån. Lättvandrat överallt, och inte särskilt blött. Enda problemet var gökarna, de var ALDRIG tysta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Vandra på Svalbard? Fjällvandring 20
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
jiana Vandra på Grönland Fjällvandring 12
maskrosfjun vandra på egen hand? Fjällvandring 8
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
erila107 Vandra på Island Fjällvandring 4
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
0032 Vandra på Madeira Fjällvandring 3
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Vandra på kreta Fjällvandring 0
Vandra på Gran Canaria Fjällvandring 0
Vandra på NYA ZEELAND Fjällvandring 0
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.