Vandra på Grönland

Vi har ärende förbi Grönland i sommar och vill gärna kombinera besöket med en vandring men har problem med att hitta lämpliga sträckor. Enda jag hittat hittills är Kangerlussuaq - Sisimiut men det känns kanske lite långt. Är det någon som har gått den och kan rapportera är jag dock intresserad. Annars funderar jag på om det finns något runt Ilulissat. Det ideala vore en vandring på en 3-7 dagar som kunde kombineras med lite turistande. Någon som har några förslag? Vi har god fjällvana.

/Johanna
 
Vi har ärende förbi Grönland i sommar och vill gärna kombinera besöket med en vandring men har problem med att hitta lämpliga sträckor. Enda jag hittat hittills är Kangerlussuaq - Sisimiut men det känns kanske lite långt. Är det någon som har gått den och kan rapportera är jag dock intresserad. Annars funderar jag på om det finns något runt Ilulissat. Det ideala vore en vandring på en 3-7 dagar som kunde kombineras med lite turistande. Någon som har några förslag? Vi har god fjällvana.

/Johanna

Det är alltså till västra Grönland du ska, dvs flyg till Kangerlussuaq ?
 
Har bara besökt Grönland en gång och är därför ingen expert, men kan helt klart rekommendera Grönland. För att få en överblick av Grönland kan jag tipsa om Lonely Planets guidebok. Kartor kan köpas på www.scanmaps.dk. De har bla vandringkartor (1:100'000) med föreslagna rutter för både området runt Kangerlussuaq och Ililussat.

Har du bara några få dagar så är mitt tips att vandra i området runt flygplatsen Kangerlussuaq (västgrönland) Där kan du se både myskoxe och inlandsis, men inga isberg eller valar. Jag har lite bilder från Kangerlussuaq här:
http://picasaweb.google.com/siriushf/4GrNland2008Kangerlussuaq

Är ni beredda att lägga lite mer tid (och pengar) så kan ni ta flyget från Kangerlussuaq till Ililussat och vandra längs den fantastiska isfjorden med dess isberg och kanske avsluta med en valsafari eller en båttur bland isbergen. Det finns dock inga myskoxar runt Ililussat. Lite bilder från Ililussat här:
https://picasaweb.google.com/siriushf/3GrNland2008Ilulissat#
 
Hur är det med isbjörnar? Utbredningsområdet ska vara hela Grönland men är det i allmänhet så få att det inte är något att bry sig om söderut?
 
Det beror väl på var på Grönland. men om du tar tex Sisimiut och Ilullisat så är det så pass ovanligt att det ger tidningsrubriker. Händer bara vintertid såvitt jag har hört. Längre norrut, ja det är nog en annan sak.
 
När jag var där så kunde man hyra cyklar vid flygplatsen och sen cyklade vi ut till myskoxarna, tog en kvart.

På flygplatsen i Ilullisat finns det väl inget mer än en flygplats? Dessutom går den enda vägen(3km) in till byn?

Säker på att du inte tänker på Kangerlussuaq? Vid flygplatsen i Kangerlussuaq finns det cykeluthyrning, väg ut på fjället (ett par mil) samt gott om myskoxe.
 
På flygplatsen i Ilullisat finns det väl inget mer än en flygplats? Dessutom går den enda vägen(3km) in till byn?

Säker på att du inte tänker på Kangerlussuaq? Vid flygplatsen i Kangerlussuaq finns det cykeluthyrning, väg ut på fjället (ett par mil) samt gott om myskoxe.

Jovisst menar jag Kangerlussuaq, slarvigt läst av mig.

Christian
 
Tack för alla goda idéer. Vi ska till Kangerlussuaq men det verkar som om det är värt att fortsätta till isfjorden. Vi får se om det verkar praktiskt att ta sig söder om isfjorden eller om det får bli dagsturer istället.

/Johanna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Vandra på Svalbard? Fjällvandring 20
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
maskrosfjun vandra på egen hand? Fjällvandring 8
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
nanook Vandra på "våren" Fjällvandring 10
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
erila107 Vandra på Island Fjällvandring 4
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
0032 Vandra på Madeira Fjällvandring 3
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Vandra på kreta Fjällvandring 0
Vandra på Gran Canaria Fjällvandring 0
Vandra på NYA ZEELAND Fjällvandring 0
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.