Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren?

Tjena.

Vi är två kamrater som har planerat in en resa upp till Abisko under Juni månad.
Tidigare år har vi varit uppe i mellansverige och vandrat, bla. i Fulufjället som var en riktigt underbar upplevelse.
I Fulufjället vandrade vi i 4 dagar och vi såg inte en enda själ under hela vandringen från att vi lämnade fjällstationen. Det var vi och naturen och det är det vi är ute efter när vi skall besöka Abisko också.

Abisko blir våra första "riktiga" fjällvandring, och om jag har uppfattat det rätt så är det en av Sveriges mest besökta fjäll turistorter. Frågan är då om man får vara i fred med naturen något?
Kan tänka mig att det är väldigt mycket folk i Naturreservatet, där kommer vi nog ta en kort tur igenom, men sedan vill vi iväg ut på fjället där vi har tänkt att tälta, fota och helt enkelt njuta till naturens ljud.

Frågorna är:

*Någon som har vandringserfarenhet i området som kan tipsa om lite mindre besökta vandringsleder?

*Får man tälta överallt (förutom i naturreservatet)?

*Finns det utsatta eldplatser längs med lederna eller är det totalt eldförbud uppe på fjället?

*En dröm vore att skymta en renflock eller andra större djur (på avstånd) i fotograferingssyfte, så tips på trakter där det finns en liten chans att se sånt är välkommet :)

Har kollat runt i lite trådar men inte hittat något som specifikt svarar på mina frågor ovan så jag valde att göra ett nytt inlägg, hoppas ni inte tycker det är tjatigt då det verkar vara en del inlägg om just Absiko.

Tack!
 
Någon som har vandringserfarenhet i området som kan tipsa om lite mindre besökta vandringsleder?

Vill ni gå på markerade leder så är ett tips att ta linbanan up på Njulla och sedan gå leden mot Kåppatjåkka och sen Latnjavagge- Kårsavagge. i Kårsavagge rör det sig en hel del folk men resten av vägen är nog ganska lugn. Om ni kan tänka er att gå omarkerat öppnar sig helt andra möjligheter, t.ex höjderna norr och söder om Hoiganvagge. Utanför ledrena är det inte mycket folk.

*Får man tälta överallt (förutom i naturreservatet)?

Ja, fast tältar ni vid stugorna är det mot betalning, finns även en tältplats i nationalparken (efter kungsleden)

*Finns det utsatta eldplatser längs med lederna eller är det totalt eldförbud uppe på fjället?

Inga utsatta eldplatser utom vid tältplatsen jag skrev om ovan.

*En dröm vore att skymta en renflock eller andra större djur (på avstånd) i fotograferingssyfte, så tips på trakter där det finns en liten chans att se sånt är välkommet

Renar stöter man på lite här och där.

Har kollat runt i lite trådar men inte hittat något som specifikt svarar på mina frågor ovan så jag valde att göra ett nytt inlägg, hoppas ni inte tycker det är tjatigt då det verkar vara en del inlägg om just Absiko.
 
I stort sett allt utom kungsleden och leden upp mot Låktatjåkka är tämligen folktomt. Exempelvis har jag gått Abisko-Nikkaloukta över Mårma-Vistas-Tarfala och inte sett en själ på hela vägen från Abiskojaure till strax innan Nikkaloukta. Men där är det ju heller inga leder.

Tälta och elda får ni göra på samma premisser som överallt annars, dvs inte där det någon form av reservatsbestämmelser som förbjuder det eller där det annars är olämpligt. Vad beträffar eldning så finns det ju inte så mycket att elda med på fjället och jag brukar i alla fall inte förknippa fjällvandring med eldning alls. Normalt finns heller inga eldplatser längs lederna annat än sådana som andra vandrare skapat när de försökt elda någon gammal rot ihop med lite kråkris och sopor. Oftast inget roligt att se dessa spår. Spara eldandet till någon låglandstur istället.

Renar - hur många behöver du? Det är bara att kolla runt. Är det mycket mygg är de ofta uppe på snöfälten. Annars är de ungefär överallt.
 
Tälta och elda får ni göra på samma premisser som överallt annars, dvs inte där det någon form av reservatsbestämmelser som förbjuder det eller där det annars är olämpligt. Vad beträffar eldning så finns det ju inte så mycket att elda med på fjället och jag brukar i alla fall inte förknippa fjällvandring med eldning alls. Normalt finns heller inga eldplatser längs lederna annat än sådana som andra vandrare skapat när de försökt elda någon gammal rot ihop med lite kråkris och sopor. Oftast inget roligt att se dessa spår. Spara eldandet till någon låglandstur istället.


http://runeberg.org/sarek/0017.html
"Inom nationalparken är allt skadande av fast naturföremål eller
ytbildning, fällande av träd eller borttagande av växter,
medförande av hund, jakt och fiske m. m. förbjudet. (Sv.
Författningssamling 1909, nr 56). Då resor inom trakten ej äro
förbjudna, är det självklart att insamlande av för
matkokning nödigt bränsle – torra grenar av vide eller
kullfallna björkar – och det lilla skadandet av mark och
vegetation, som äger rum genom gång och uppsättandet
av tält m. m. icke kan vara förbjudet, då allt detta
tydligen är nödvändigt för färder och uppehåll i trakten."

sid. 26 "Över skogsgränsen kan, utom vide, dvärgbjörk och med
största fördel en användas. Under mycket torr väderlek kunna
diverse små buskar och torv användas, sällan är dock
väderleken så torr. "

Fast om man är mot förskogningen av kalfjället bör man göra som samerna och elda på av levande björkar och videkratt, förstås.

Det gäller särskilt de som betraktar fjällen som samisk kulturmark snarare än vildmark..
 
Abiskofjällen

Jag har för mig att inom Abisko Nationalpark är tältning bara tillåten på särskilda platser. I övrigt kan man tälta var man vill.
På sommaren finns det ingen anledning att elda, det är mycket smidigare att ha med sig ett kök som eldas med gas eller annat. Dessutom finns det inte ved överallt och regnar det är det en stor konst att göra upp eld.
Efter kungsleden kommer ni att möta storleksordningen 20 vandrare varje dag, i närheten av Abisko turist kommer det även att vara en del som är ute på dagstur.
Om ni går utanför lederna kommer ni varje dag bara att se nån enstaka vandrare eller ingen alls.
Mitt förslag till vandring är att ni går söderut genom någon av dalarna ner mot Rautas eller Alesätno. Från Kaisepakte station strax öster om Abisko går en rösad led som också kommer fram till Alesätno. Ovanför Rautas och före Pieggaluoppal finns fina tältplatser. Från Alesätno finns fin spångad led som ansluter till kungsleden. Kungsleden kan man sen ta som transportsträcka tillbaka till Abisko.
 
Jag har för mig att inom Abisko Nationalpark är tältning bara tillåten på särskilda platser. I övrigt kan man tälta var man vill.
På sommaren finns det ingen anledning att elda, det är mycket smidigare att ha med sig ett kök som eldas med gas eller annat. Dessutom finns det inte ved överallt och regnar det är det en stor konst att göra upp eld.

Enligt Abisko NPs föreskrifter:
Tillåtet:
"− ta torra grenar och kvistar för att göra upp eld eller ordna skydd"
Förbjudet:
"− bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd, ris och buskar"
(det är bara att hoppas att man inte begår nåt allvarligt miljöbrott om man skulle knäcka en torr, i färdvägen uttstickande kvist.)
http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...atur/Nationalparker/Foreskrifter_abiskoNP.pdf

Finns visst en anledning att elda - för att man vill det.
 
Var beredda på att juni i Abisko kan innebära mycket snö vilket ger blöta marker, fuktig luft och mycket regn.
 
Tack

Tack för alla tips och råd!

Fick hem fjällkartan nu i helgen och kommer att titta igenom den och planera vår vandring, kommer då att ha era tips på destinationer i åtanke.

Märkte att det var olika åsikter om eldandet.. jag kan förstå varför man är emot eldande i fjällen, alla har sina egna mål och avsikter med vandingar, och att sitta framför en liten brasa och mysa när kvällen kryper in är något jag uppskattar och känner skall ingå i min resa. Självklart dock efter dom regler och restriktioner som är uppsatta.

Jag är också väldigt nyfiken på väderleken under Juni månad. Har läst att broar och rodbåtar inte läggs ut fören midsommar.. samtidigt så har jag läst att säsongen ändå börjar innan midsommar.

Är det verkligen snö kvar?

Någon som har vandringserfarenhet från just Juni månad som kan svara på hur kallt det blir på nätterna i Abisko? Uppskattar ett svar på den frågan då jag planerar att köpa en ny sovsäck men inte riktigt kan avgöra vilken komforttemp jag skall gå efter. Abisko skall vara Sveriges nederbördfattigaste ort, så regn är jag inte så himla orolig för, det är mest ifall det skulle vara minusgrader som jag vill välja en sovsäck med rätt komfort temp.
 
:)

Dessa båda vandringar kan rekommenderas, men du behöver kunna läsa karta och hantera en kompass.

http://www.utsidan.se/cldoc/tva-vandringar-i-abiskotrakten_972.htm

Ni ska också veta att ni får diplom om ni duschar i Frippes fall. Nyfiken? Hör av dig!

HåkanF


Haha, ok.. låter intressant, får bli som ett litet äventyr :)
Lyckas vi få upp en lite brasa någon av kvällarna så kommer vi garanterat ta oss ett kallt dopp någonstans, jag kommer då föreslå frippes fall :)

Vilken månad/datum var du där? (första och andra gången)
 
Jag har varit där fyra (!) gånger nu. Duschat varje gång förstås. Juli och augusti är det som gäller för mig.

Håkan/Frippe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
s57521 Vandra för första gången med barn i Abisko - tips? Fjällvandring 3
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.