Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge

Hej

Ny medlem och ny när det gäller vandring.

Jag har fått en födelsedagspresent att vandra
i Abisko i slutet av juni med min fru som är ny
beträffande vandring hon också.

Vår plan är att vandra från Abisko till
Abiskojaurestugorna sova där och sedan ta oss över till Kårsavaggestugan sova där och sen tillbaka Abisko.

Enligt lantmäteriets karta ska det finnas en led som går mellan stugorna och jag hittade även på internet
en beskrivning av leden som medelsvår.

Är det någon här som har vandrat sträckan och kan ge
en hint om hur den sträckan är att vandra.

/Johan Ringblom
 
En i mitt tycke mycket intressantare vandring får du om ni istället:
1) tar tåget/bussen/bilen en station längre västerut - till Björkliden.
2) Följ leden upp till Låktatjåkkastugan och sov över där.
3) Följ leden söderut genom Latnjavagge och prata med forskarna vid forskningsstationen där (klimatforskning)
4) Följ den dramatiskt vackra leden ner i Gorsavagge och övernatta i den lilla stugan där.
5) Avsluta med en vandring ner till Abisko.

Just dessa fjälltrakter hör till mina absoluta favoriter. Klicka gärna på länken nedan och läs om ett par av mina vandringar i dessa trakter.

HåkanF

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/972.htm
 
Hallå!

Ring annars till Abisko Fjällstation angående din fundering om leden från Abiskojaure, har inte gått där.

(Men Håkan har rätt i att Låkta-Latnjavagge-Gorsavagge är ett bra tips, det är en sanslöst vacker tur.)

Lycka till!!
 
Jag vet inte riktigt vilken "led" du menar, men jag har gått från abiskojaure till kårsavaggestugan och tillbaka som en dagstur. Då tog jag en väg dit och en annan tillbaka. På vägen dit (abiskojaure-kårsavagge) så rundade jag njunjesgeachi och på vägen tillbaka (kårsavagge-abiskojaure) gick jag över njunesgeachi.

Jag gick vid midsommartid (2004) och det var en hel del snö kvar på höjderna. Jag började med att gå på "andra" sidan abiskojaure, dvs på västra sidan av sjön. Där fanns en mycket gammal stig som gick att följa ett bra tag innan jag tappade bort den. Den var igenväxt och flera gånger fick jag klättra över eller under nedfallna träd. Efter ett tag tappade jag bort stigen och började gå på "frihand" genom skogen. Det var jobbigt, eftersom skogen skymde sikten och jag fick svårt att välja bästa väg. Jag siktade mot bron över jokken i kårsavagges öppning. Så här på efterhand så kan jag nog råda att följa sjön tills den tar slut innan du viker av och börjar snedda uppåt mot bron. Så slipper du sneddningen genom skogen. Vid bron kommer man på stig som enkelt följs ända till stugan.

Mer troligt är den "led" du talar om den väg jag gick tillbaka. För min del var det också jobbigt, eftersom snön var djup och inte bar, men jag tyckte ändå att över fjället var bättre än genom skogen, för sikten var fri. Vill du gå från Abiskojaure så gå bort mot hundstugan i skogen och följ sedan jokken upp mot höjden 1150, men sikta strax öster om höjden. Väl uppe på åsen där bör det inte vara några problem att hitta en bra väg ner mot kårsavaggestugan, det är inte särskilt brant. Ett krux är att när du kommer söderifrån måste du vada över "sjön" nere i kårsavagge till stugan. Det som jag kan tänka mig som problem är
1) hitta bra väg upp genom skogen
2) vada över till stugan.
när jag gick var det lite vatten vid vadet över till stugan även fast det var i snösmältningstid så jag tycker att det borde gå bra nästan jämt. Men å andra sidan är det ju inte kul om man blir strandad på fel sida vattnet...

oj vad mycket jag skrev. hoppas du orkar läsa allt...
 
Tack så mycket för att ni tog er tid!

Jo Emma det är stigen som försvinner som jag syftar på. Verkar inte vara någon höjdare...

Låter trevligt att starta i Björkliden. Hurr pass krävande är den vandringen med tanke på att man börjar med uppförsbacke så att säga :)

/Ringblom
 
"Eländets" skogstig

Vi gick där för ca 10 år sedan en mycket varm vecka i slutet på juni. Vi gick över den bro som finns i Kårsavagge och ned genom skogen för att sedan ta oss ned mot sjön för att leta efter stigen.

Stigen hittade vi inte men den ska visst finnas enligt andra jag mött genom åren. Den användes ju runt 1910-20. Att vi inte fann den kan ha berott på högt vattenstånd och att stigen då låg under vattnet vid Abiskojaure. Nivån var någon meter över det normala och gick nästan upp till stugan vid Abiskojaure.

Då vi valde skogen enligt gamla kartor kunde vi snabbt kostatera att det var en "eländets" väg. Ryggsäcken fastnade i princip i allt som växte. Runt 29 - 30 grader var det enligt termometern så det kändes som att vara i en tropisk regnskog.

Sammanfattningsvis håll höjd så långt det går och gå sedan rakt på eller från Abiskojaurestugan.

Mvh Björn
 
Leden från Björkliden till Låkktajåkkastugan är 9km och nyrösad 2006. Man kan inte gå fel! Stigningen är i början och slutet, däremellan vandrar man på nästan helt plana gräsfält på platån Rakkaslako. Vid stugan är det några snöfält att passera. Enkel vandring, tar 3-4 timmar om man tar det väldigt lungt och njuter av den fina utsikten mot Torne Träsk. Låkktastugan är berömd för sina goda våfflor. Man kan även beställa vin till middagen. En mysig stuga med hemtrevlig atmosfär.

/Janne
 
Ringblom; sa:
Låter trevligt att starta i Björkliden. Hurr pass krävande är den vandringen med tanke på att man börjar med uppförsbacke så att säga :)

Ett alternativ är att börja vid Låktatjåkka järnvägsstation, då är det 2km kortare och 100m mindre stigning. Men om ni åker tåg upp stannar tyvärr inte eftermiddagståget där.

/Ulf
 
Vill inte vara den som är den, men för någon som är helt ny på vandring skulle jag nog inte rekomendera turen från Låktatjåkka till Latnjajaure. Om inget dramatiskt hänt med rösningen söder om Låkta så är det en ganska klurig platå att hitta rätt över om sikten blir dålig, vilken den ofta är i det området. Dessutom lär det vara en hel del snö i slutet av juni. Har jobbat flera sommrar på nämnda forskningsstation,och fått ta hand om en hel del folk som kommit från andra hållet men vänt och kommit ner en smula medtagna.

Men det är klart, är det välrösat upp till Låkta så kan man ju alltid gå dit, och se om vädrets makter tillåter att man tar sig vidare. Då har man ju dessutom redan fixat stigningen, så efter en våffla eller två borde man vara på hugget! Det är onekligen en vacker tur.

Skulle man bli riktigt taggad av våfflan så går det faktiskt att gå västeråt från Låktatjåkka, via de små sjöarna och ner till 'Trollsjön', brant (!)nedstigning på fin stig om man hittar på den.

/Per
 
fson; sa:
Vill inte vara den som är den, men för någon som är helt ny på vandring skulle jag nog inte rekomendera turen från Låktatjåkka till Latnjajaure. Om inget dramatiskt hänt med rösningen söder om Låkta så är det en ganska klurig platå att hitta rätt över om sikten blir dålig, vilken den ofta är i det området. Dessutom lär det vara en hel del snö i slutet av juni. Har jobbat flera sommrar på nämnda forskningsstation,och fått ta hand om en hel del folk som kommit från andra hållet men vänt och kommit ner en smula medtagna.

Men det är klart, är det välrösat upp till Låkta så kan man ju alltid gå dit, och se om vädrets makter tillåter att man tar sig vidare. Då har man ju dessutom redan fixat stigningen, så efter en våffla eller två borde man vara på hugget! Det är onekligen en vacker tur.

Skulle man bli riktigt taggad av våfflan så går det faktiskt att gå västeråt från Låktatjåkka, via de små sjöarna och ner till 'Trollsjön', brant (!)nedstigning på fin stig om man hittar på den.

/Per

Håller med Per. Som vanligt avgör vädret vad som är möjligt. Rösningen efter Låkkta är inte så bra. Eftersom många leder möts ca 2 km söder om Låkkta är det väldigt lätt att ta fel där.
Däremot tycker jag inte att nedstigningen till Trollsjön är lämplig för förstagångsvandrare, oavsett väder. Det är mycket brant och löst underlag en lång sträcka.

/Janne
 
Låter som en fin tur att starta med

Ringblom; sa:
Hej

Ny medlem och ny när det gäller vandring.

Jag har fått en födelsedagspresent att vandra
i Abisko i slutet av juni med min fru som är ny
beträffande vandring hon också.

Vår plan är att vandra från Abisko till
Abiskojaurestugorna sova där och sedan ta oss över till Kårsavaggestugan sova där och sen tillbaka Abisko.

Enligt lantmäteriets karta ska det finnas en led som går mellan stugorna och jag hittade även på internet
en beskrivning av leden som medelsvår.

Är det någon här som har vandrat sträckan och kan ge
en hint om hur den sträckan är att vandra.

/Johan Ringblom

Det låter som en fin tur att starta sitt fjällvandrande med.

Abiskodalen är väldigt bra när det gäller nederbörd om man gillar ringa sådan d.v.s. Och med den turen är man hela tiden på rätt sida molndelaren.
 
Går man till Låktatjåkko kan man alltid välja att gå ner till Björkliden om det är för dåligt väder. Sedan kan man morgonen efter ta tåget till Vassijaure och göra en dagstur till Trollsjön, sedan tåget tillbaka från Låktastationen.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
s57521 Vandra för första gången med barn i Abisko - tips? Fjällvandring 3
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.