Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug)

Nu är det snart dags för mig att ge mig ut på nya äventyr! Och nytt kommer det verkligen att bli....(!)
Jag kommer att vandra ensam från Abisko-Hemavan med start 10/7. Samlar ihop det sista i packningen just nu. Bara en bra sovsäck som fattas!

Tänkte bara posta upp detta här, om det är någon som traskar samma rutt samtidigt?


Allt gott!

/Maria
 
Tack så mycket!
Det ska jag absolut göra! En 'update' med härliga bilder och vyer kommer om en dryg månad =)

Allt gott!

/M
 
Jag gick samma sträckning förra året med start i slutet av juli. Det är sammantaget en otroligt fin och skiftande tur. Jag måste nog säga att jag uppskattade sträckan mellan Kvikkjokk till Ammarnäs mest då "vildmarkskänslan" blev mycket mer påtaglig. Sista sträckan innan Jäckvik var endast snitslade med plastband så det gäller att ha ögonen med sig om man vill följa dessa då vissa hade ramlat ner eller gömt sig i björkriset.

Hoppas du har samma tur med vädret som jag hade. Om jag kommer ihåg rätt så hade jag två regniga dagar av de totalt 13 dagar (varav 2 vilodagar) som jag var ute. En av de regniga dagarna lyckades jag dessutom pricka av med mina två inplanerade vilodagar =).

God tur!

/Micke
 
Tack för att du delade med dig Micke! =)

Några goda råd inför turen? Svåra/tunga etapper? Utrustning som du insåg "måste" packas ner?
Detta är första gången jag vandrar ensam så jag är lite ny i gemet kan man säga =).

Håller tummen för att jag får överta dina fina väderförhållanden!

/M
 
Gott om tid.

När jag vandrade samma tur tog det mig 19 dagar! Ganska mycket längre tid, om man tex. jämför med "mickere" här ovan. Jag tycker nog att jag vandrade "skapliga" dagsetapper ändå.
Tipset är således att skaffa sig goda tidsmarginaler, det är viktigt om njutningen och upplevelserna ska bli optimala.

God tur!
Lars Östlin
 
Tack för tipset Lars!

Jag har beräknat ca 25 dagar, då jag inte har vandrat denna leden innan och inte riktigt vet vad som väntar. Goda tidsmarginaler, helt rätt =). Hojta gärna till om du kommer på något mer som kan vara bra att tänka på!

Tack igen.

/M
 
Lars: Hur man väljer att lägga upp sina turer vad gäller längden på dagsetapperna är väl ytterst personligt. För mig är det inte mindre njutbart att gå än att sitta still och jag skulle nog vilja säga att upplevelserna från min tur var optimala. Min poäng är iaf att vi alla har olika uppfattningar av hur en fjälltur ska avnjutas, det ena sättet är inte mer rätt än det andra.

Maria: Ett råd är att verkligen fundera en och två gånger på hur mycket prylar du tar med. Det finns en tendens att packa både hängslen och livrem. Detta avgörs såklart till viss del av erfarenhet så det handlar väl i slutändan om att ta med sig så lite saker som möjligt men att ändå känna sig trygg och komfortabel. Ett annat råd är att skriva "dagbok". Jag gjorde inga skriftliga noteringar från min tur och man glömmer fort bort fina tältplatser eller annat spännande som man tänkte försökte lägga på minnet. Mitt tredje råd är att ta mycket kort! Man ångrar sig alltid när man kommer hem när man har försökt snåla med batterianvändningen. Köp ett extrabatteri istället! Fjärde rådet blir att ta med dig lösa pengar. Det behövs för att kunna betala båtfärder om du inte har tänkt ro alla båtsträckor. Sen vet jag inte om du brukar använda stavar när du vandrar. Jag tycker det är klockrent man sparar benen/knäna en hel del när det går uppför och utförs, vilket det kommer att göra =). Kanske kommer på något mer isf återkommer jag.

/Micke
 
Lars: Hur man väljer att lägga upp sina turer vad gäller längden på dagsetapperna är väl ytterst personligt. För mig är det inte mindre njutbart att gå än att sitta still och jag skulle nog vilja säga att upplevelserna från min tur var optimala. Min poäng är iaf att vi alla har olika uppfattningar av hur en fjälltur ska avnjutas, det ena sättet är inte mer rätt än det andra.
/Micke

Min jämförelse var bara ett konstanterande av fakta, inte kritik.

mvh
Lars Östlin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
s57521 Vandra för första gången med barn i Abisko - tips? Fjällvandring 3
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.