när kan man senast vandra nikka - abisko?

är desperat på att komma iväg till fjällen. när stänger fjällstationerna och när är senast som man kan vandra den sträckan? Är det ok hela september?
 
är desperat på att komma iväg till fjällen. när stänger fjällstationerna och när är senast som man kan vandra den sträckan? Är det ok hela september?

STF är bäst på att tala om när deras stationer stänger ;).

...man kan väl i princip vandra tills snön sätter stopp. September är normalt inga problem men räkna med att det kan bli pulsning i både torr och blöt snö om vädrets makter slår till. Är man under 1000 så töar det mesta nog bort.

Oktober går också men nu är man definitivt där på lånad tid, man kan ha tur och få en vacker och kall vecka men man kan också hamna i vinterföre och få problem. Upplysningsvis räcker det inte med att åka söderut för precis samma sak kan hända i ex vis grövelsjöfjällen i oktober...fjällen är luriga på hösten. Men vackra :).

//J
 
Bra sammanfattning av joru, tycker jag. Jag ser att stugorna längs leden inkl. Keb fjällstation har öppet till den 23 september. Detta datum uttrycker väl STF:s syn på vandringssäsongen, men visst kan man förlänga den ytterligare...........

Hälsn Pelle
 
Abisko-Nikkaluokta i september/oktober

Hej!

Gick Abisko-Nikka vid månadsskiftet september/oktober för några år sedan. Följde bara Kungsleden dock träffade inte många vandrare. Hade i stort sätt tur med vädret, bara lite snö i början och slutet av min tur. Har för mig att alla stugor har ett nödutrymme, även Kebnekaise fjällstation (i separat byggnad). Det går alltså att torka kläder och värma upp sig om vädret är dåligt. Fick även hyra en stuga i Nikkaluokta för en natt fastän restaurangen/stugbyn redan var stängd för säsongen och personalen hade åkt hem. Dagen därpå (3/10) åkte jag buss till Kiruna och var den enda fartgästen på 7 mil. Men kolla busstiderna utanför säsongen, om jag minns rätt fanns det två avgångar (tidigt på morgonen och sedan på eftermiddagen). Skickar med några bilder från min vandring.
Hoppas du får uppleva en färgglad höst och kommer att njuta av den fina naturen!

Matthias

Bild 1 - Möte med renar mellan Abiskojaure och Allesjaure
Bild 2 - Leden mot Nikkaluokta, nära Kebnekaise fjällstation
Bild 3 - Vid Allesjaurestugan
 

Bilagor

  • imm031_32.jpg
    imm031_32.jpg
    85.8 KB · Visningar: 1,738
  • imm009_10.jpg
    imm009_10.jpg
    61.2 KB · Visningar: 1,913
  • imm042_13.jpg
    imm042_13.jpg
    75.3 KB · Visningar: 1,909
Tack för svaren och bilderna. Vi får se om jag kommer upp, tiden är lite begränsad samt att jag drar mig för att sitta 24h på tåget. Men det är fint där uppe, har varit där tidigare.
 
hur är det med jämtlands triangeln? såg att stugorna har öppet till 30/9, kan man vandra den leden på 4,5 dagar? starta och avsluta i enafors? eller är jag helt fel?
 
Hej!

Gick Abisko-Nikka vid månadsskiftet september/oktober för några år sedan. Följde bara Kungsleden dock träffade inte många vandrare. Hade i stort sätt tur med vädret, bara lite snö i början och slutet av min tur. Har för mig att alla stugor har ett nödutrymme, även Kebnekaise fjällstation (i separat byggnad). Det går alltså att torka kläder och värma upp sig om vädret är dåligt. Fick även hyra en stuga i Nikkaluokta för en natt fastän restaurangen/stugbyn redan var stängd för säsongen och personalen hade åkt hem. Dagen därpå (3/10) åkte jag buss till Kiruna och var den enda fartgästen på 7 mil. Men kolla busstiderna utanför säsongen, om jag minns rätt fanns det två avgångar (tidigt på morgonen och sedan på eftermiddagen). Skickar med några bilder från min vandring.
Hoppas du får uppleva en färgglad höst och kommer att njuta av den fina naturen!

Matthias

Bild 1 - Möte med renar mellan Abiskojaure och Allesjaure
Bild 2 - Leden mot Nikkaluokta, nära Kebnekaise fjällstation
Bild 3 - Vid Allesjaurestugan

Att se dessa fina bilder ökar fjällsuget alldeles enormt!
De visar också prov på de skiftande förhållanden som kan råda i fjällen på hösten. Beredskap för detta anbefalles.

God tur!
LarsÖ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.