Vandra på Island i September

Hej!
Jag ock två vänner skall till Island nu i slutet på september och tänkte en del av denna tid se om vi kunde komma ut och vandra. Det verkar tyvärr som att alla vandringsleder är "stängda" då, vilket lett till att jag fått rådet att inte vandra över huvud taget. Det kan väl inte stämma? Är det någon som har erfarenhet av att vandra till exempel Laugavegur lite senare på hösten, eller har andra bra tips på leder/turer på rimligt avstånd från Reykjavik?

Tacksam för svar!

På höglandet är det ofta snö redan i slutet av september så det kan nog stämma att lederna är stängda. Är det bra väder kan man såklart vandra ändå men fjällräddningen blir nog sur om dom får lov att hämta er efter ni gått förbi en varningsskylt och blivit överraskade av dåligt väder. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite lurig transportsituation...

Hejsan,

Precis som oriole skriver så gör man nog klokt om man tar med i beräkningen att det kan dumpa en hel del snö så sent på säsongen som slutet av September. Har ingen som helst koll på hur vanligt det är, men kollar man in snövallarna som ligger kvar där på sommaren så är det i alla fall uppenbart att det faller en hel del snö i området.

Ett annat litet beskymmer är förståss hur man tar sig dit. Så vitt jag kan se på internet så slutade bussarna till landmannalaugar gå i söndags. Nu kan man givetvis hyra bil och köra dit själv....men kommer snön och man blir fast lär det vara långt ifrån gratis.

Enda andra vandringsområdet som jag varit på och där jag tror att det skulle vara möjligt att vandra är området runt Lón i sydöstra "hörnet" av Island. Du kan hitta lite info här http://www.vatnajokulsthjodgardur.is/english/hiking/lonsoraefi/ och här http://nat.is/gonguleidireng/gonguleidir_lonsoraefi.htm

Beskymmret med detta området är förståss att det är ganska nära det pågående vulkanutbrottet...

/ Stefan

Hej Stefan och oriole!

Tack för bra feedback. Ja, vi kommer definitivt att få hyra eget fordon och hålla bra koll på väderleksrapporten - jag vill ju gärna ut på tur men blir ogärna fast i en snöstorm... Dessutom kan det hända att vi får prova på att vada med bil!

Jag ska ta upp lederna du föreslog med mitt sällskap Stefan, de är definitivt värda att kolla upp mer!

/Naomi

Slugt att hålla sig på vanliga vägar

Hej igen,

Efter att kört runt hela Island, bland F26 annat rakt genom sprengisandur, kan jag meddela att om man söker sig bortanför det "vanliga" vägarna så är det inte fråga om om man behöver vada med bilen utan när och hur svårt det blir. Kan som litet perspektiv berätta att jag bland annat rest runt med terrängbil i Alaska och norra Kanada i 8 månader och aldrig stött på några så svårframkommliga vägar som vi mötte på 2 veckor på Island....är ingen slump att det är något av ett off-road mecka!!!

Kort sammanfattat kan man dela in vägarna på Island i 3 kategorier. Först har vi "vanliga" vägar som har vägnummer typ "1" (ringleden runt ön...). Dessa är i bästa fall som en halvusel svensk landsväg och i sämsta fall som en dåligt underhållen grusväg uppe i norrlands inland.

Nästa "nivå" är det lite större fjällvägarna. Dessa känns igen genom att de heter F26, F208 osv. Dessa så kallade vägar är egentligen inte mer än att man kört genom terrängen med en vägskrapa och byggt broar över de största glaciärälvarna. Letar man sig in på en F-väg måste man räkna med att man förr eller senare måste vada med bilen. Jag skulle inte heller räkna med att de plogas, men det har jag iofs dålig koll på. Om man tar landmannalaugar som exempel så är det just en sådan där F-väg som går dit och mycket riktigt måste man vada. Är väldigt vanligt att bilar med turister fastnar på dessa vägar, ofta i en större bäck, och sen måste räddas därifrån. Ett MYCKET dyrt "nöje". Kan även vara värt att nämna att om man vill ge sig ut på någon F-väg så är detta bara tillåtet om man hyr en terrängbil som är godkänd för detta.

Den sista "nivån" är det jag kallar för F-stigarna. Kännetecknas av att det i princip bara är två hjulspår som leder rakt ut i vildmarken och att de inte sällan står att man bara bör köra på dom med STORA terrängbilar och dessutom minst två stycken, så personerna i den främre bilen kan räddas om den första kör fast i exempelvis kvicksand.

Så i slutet av September hade jag hållit mig borta från alla F-vägar.....jag har nämligen inte råd att hyra en Monster-Terrängbil och även med en sådan kan det bli väldigt lurigt om den stora snöstormen blåser in....

/ Stefan

Tack Stefan, det där var verkligen viktig input! Vi hyr en fyrhjulsdriven bil men det är verkligen ingen terrängbil, och jag tar helst inga risker. Bäst att ta det säkra före det osäkra, alltså!

/Naomi

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips