Grövelsjön i september

Hej!

Kommer åka upp till Grövelsjön i september och tänkte vara där ondag till söndag. Det är första gången jag är där så jag skulle vilja ha tips på hur jag bäst lägger upp vandringen under dessa dagar för att få ut så mycket som möjligt av detta område. Jag kommer utgå från Grövelsjöns fjällstation. Tacksam för alla tips.
Mvh Daniel

Antar att du tänker dig 5 vandringsdagar (?), i så fall kan en lämplig sträcka att studera vara:
Grövelsjön STF-Störrödtjärn (via Hävlingen)-Rogen-Svukuriset (Norge)-Grövelsjön STF. Ger en bra insyn i kalfjäll, sjöar, fjällnära urskog och den berömda storblockiga Rogenmoränen som är typisk för området.
Vissa sträckor är ganska långa, men packar du lätt eller bor i stuga är turen fullt genomförbar.

Du kan korta sista sträckan med att ta båten över Grövelsjön från Sylen i Norge, men då tappar du utsikterna över de två fjällövergångarna på sträckan ex Forborgen och Salsfjället (sista dagens sträcka följer Linnés väg från 1734)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bra förslag ovan

Om du åker kommunalt till Grövelsjön kanske det kan vara idé att fortsätta till Tänndalen och åka hem därifrån. Finns också möjligheter att gå in i Femundsmarka nationalpark och ta båt tillbaks över Femunden till Eljå (med reservattion för att båttrafiken där kanske upphör för säsongen).

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips