Grövelsjön i september

Hej!

Kommer åka upp till Grövelsjön i september och tänkte vara där ondag till söndag. Det är första gången jag är där så jag skulle vilja ha tips på hur jag bäst lägger upp vandringen under dessa dagar för att få ut så mycket som möjligt av detta område. Jag kommer utgå från Grövelsjöns fjällstation. Tacksam för alla tips.
Mvh Daniel

Antar att du tänker dig 5 vandringsdagar (?), i så fall kan en lämplig sträcka att studera vara:
Grövelsjön STF-Störrödtjärn (via Hävlingen)-Rogen-Svukuriset (Norge)-Grövelsjön STF. Ger en bra insyn i kalfjäll, sjöar, fjällnära urskog och den berömda storblockiga Rogenmoränen som är typisk för området.
Vissa sträckor är ganska långa, men packar du lätt eller bor i stuga är turen fullt genomförbar.

Du kan korta sista sträckan med att ta båten över Grövelsjön från Sylen i Norge, men då tappar du utsikterna över de två fjällövergångarna på sträckan ex Forborgen och Salsfjället (sista dagens sträcka följer Linnés väg från 1734)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Bra förslag ovan

Om du åker kommunalt till Grövelsjön kanske det kan vara idé att fortsätta till Tänndalen och åka hem därifrån. Finns också möjligheter att gå in i Femundsmarka nationalpark och ta båt tillbaks över Femunden till Eljå (med reservattion för att båttrafiken där kanske upphör för säsongen).

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips