Jämtland sen Oktober 2025

Tack! Angående kängor, går du i kängor vanligtvis i fjäll på sommaren eller trail skor? Jag tror jag väljer närmare efter väder men skulle helst försöka gå i trail skor.

Jag tror att jag kanske missat lite/förstår inte det där med kök och har gärna en diskussion kring det. Jag tänker typ i olika nivåer:

safety/basic comfort:
- värmekälla att värma tält. Jag gör inte det med gas eller sprit (OBS! Knappt använt sprit mer än en resa) men vet att vissa uppskattar det/riskerar att somna med det. Jag har bränt bort kondens med gas på höst/vinter men andvänder då främst ett nödljus eller värmeljus.
- koka vatten för Nalgene. Jättefint vid kallt väder men ska försöka överkompensera kring liggunderlag och sovsäck. Om det verkligen behövs kan jag hålla mig vaken och göra det med sprit.
- varm mat/dryck. Beredd att skita i maten och te kan jag göra med mugg på kant av nödljus.

Allt under det är typ lyx/comfort för mig som jag kan släppa i några dagar då att gå med puls flera timmar i fin natur är fokus FÖR DENNA RESA för mig. Kom jättegärna med input kring saker jag (antagligen) missat!

Btw lovar komma med packningslista närmare samt berätta hur det gick i efterhand!!!

Personligen går jag alltid i Jörn kängor (samma typ som Lundhags). Då fördelen är att man är ganska opåverkad av vädret och det bara är sockorna och eventuellt sulorna som blir blöta. Och dessa är ganska lätta att torka i sovsäcken.

Ett bra kök har flera fördelar på en tur i oktober som jag ser det. Man kan naturligtvis laga mat, men även få lite extra värme i tältet på morgonen innan man kryper ur sovsäcken.

Men visst klarar man sig utan kök. Vi människor överlevde trots allt de första 200-250 tusen åren med bara kunskapen hur man gör upp eld. På en liten tredagars tur går det självklart bra att ha med sig typ torkat kött, skorpor/bröd kex, nötter och choklad osv och sen bara dricka vatten till. Det handlar främst om hur bekvämt man vill ha det.

Men säger prognosen att det ska bli ner mot -10 på nätterna kan det vara klokt att ha med ett kök för säkerhets skull, om man vill testa gränserna är det klokare att göra det på sommaren…

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips