Jämtland sen Oktober 2025

Tack! Angående kängor, går du i kängor vanligtvis i fjäll på sommaren eller trail skor? Jag tror jag väljer närmare efter väder men skulle helst försöka gå i trail skor.

Jag tror att jag kanske missat lite/förstår inte det där med kök och har gärna en diskussion kring det. Jag tänker typ i olika nivåer:

safety/basic comfort:
- värmekälla att värma tält. Jag gör inte det med gas eller sprit (OBS! Knappt använt sprit mer än en resa) men vet att vissa uppskattar det/riskerar att somna med det. Jag har bränt bort kondens med gas på höst/vinter men andvänder då främst ett nödljus eller värmeljus.
- koka vatten för Nalgene. Jättefint vid kallt väder men ska försöka överkompensera kring liggunderlag och sovsäck. Om det verkligen behövs kan jag hålla mig vaken och göra det med sprit.
- varm mat/dryck. Beredd att skita i maten och te kan jag göra med mugg på kant av nödljus.

Allt under det är typ lyx/comfort för mig som jag kan släppa i några dagar då att gå med puls flera timmar i fin natur är fokus FÖR DENNA RESA för mig. Kom jättegärna med input kring saker jag (antagligen) missat!

Btw lovar komma med packningslista närmare samt berätta hur det gick i efterhand!!!

Personligen går jag alltid i Jörn kängor (samma typ som Lundhags). Då fördelen är att man är ganska opåverkad av vädret och det bara är sockorna och eventuellt sulorna som blir blöta. Och dessa är ganska lätta att torka i sovsäcken.

Ett bra kök har flera fördelar på en tur i oktober som jag ser det. Man kan naturligtvis laga mat, men även få lite extra värme i tältet på morgonen innan man kryper ur sovsäcken.

Men visst klarar man sig utan kök. Vi människor överlevde trots allt de första 200-250 tusen åren med bara kunskapen hur man gör upp eld. På en liten tredagars tur går det självklart bra att ha med sig typ torkat kött, skorpor/bröd kex, nötter och choklad osv och sen bara dricka vatten till. Det handlar främst om hur bekvämt man vill ha det.

Men säger prognosen att det ska bli ner mot -10 på nätterna kan det vara klokt att ha med ett kök för säkerhets skull, om man vill testa gränserna är det klokare att göra det på sommaren…

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag vet att det inte är bästa månaden men har förstått det som att många uppskattar framförallt september och hösten! Nu blir det dock lite sent pga. jobb men vill gärna komma ut en gång till i år igen!

Det är noll risk med välventilerat tält kort stund och halvöppen absid. Anledningen till att jag tänkte UL lösning där är pga. dels kommer bara användas kort på kvällen och vill då inte ha med något större/omfattande (typ mitt gaskök), sen dels kul testa något nytt och sen halvöppet förtält just pga avsaknad av skydd/reflektor!
Själv har jag alltid använt kök i tältabsiden. När det är kallt använder jag även köket för att göra det varmare i tältet och för att torka kläder.

"- dag 2, Sylarna - Helags - Vålastugorna, 3+ mil,"
Det blir väl snarare runt 4 mil? Även om det också är långt så skulle jag nog föredra att gå via Gåsen istället. Det finns dessutom tre vindskydd efter den sträckan.

Oktober kan va fint om du prickar ett högtryck men också rätt bedrövligt med blötsnö, vind och regn.

Allt blir blött o inget torkar. Hög kyleffekt med vind o regn även om det inte är minusgrader. Kondensfukt i tältet.

Skummade tråden lite fort bara o vill inte va en olyckskorp men läs tx denna tråd som exempel på hur det kan gå med moderna o lätta tält:
https://www.utsidan.se/forum/thread...ltevis-naturreservat-i-jokkmokk-kommun.95811/

Ta skor som klarar väta o kyla, låga trailskor o du är både blöt o kall. Gummistövlar är inte fel på senhösten med snö o ofrusen myr under. Eller Lundhags o andra höga kängor.

En pannlampa med bra batteritid, långa kvällar annars.

Gärna skalbyxor o ett par tights eller långkallingar direkt istället för vanliga vandringsbyxor+regnbyxor.

Jag har själv vandrat och tältat året om i hela mitt vuxna liv. För mig är det en stor källa till glädje att kunna vara ute i alla väder. Det är dock mycket viktigt att ha rätt utrustning och kunskaper. Att vandra i oktober kan onekligen medföra utmaningar. Utmaningar behöver dock inte vara något dåligt. Jag reagerar på formuleringar som "årets allra värsta månad" och "bedrövligt väder". Det viktigaste för TS är ha bra utrustning - framförallt ett tält som klarar hårda vindar. Fjällstugorna har nödutrymmen öppna året runt. I oktober finns goda möjligheter till ensamhet, om det är något som eftersträvas.

"- dag 2, Sylarna - Helags - Vålastugorna, 3+ mil,"
Det blir väl snarare runt 4 mil? Även om det också är långt så skulle jag nog föredra att gå via Gåsen istället. Det finns dessutom tre vindskydd efter den sträckan.
Tack för feedback/tips! Faktiskt tänkt kollar upp vindskydd och platser mer detaljerat!

Skriver utförligare snart och försöker uppdatera 'tankar'/planering allt eftersom! Mycket mindre pepp, tar nog med kök, går nog tidigare i oktober och är mycket mindre orolig kring att optimera och att det ska kännas härligt! (Lite motsägelsefullt!)

Jag gick igenom och planerade lite ytligt nu ikväll! Jag var i Abisko nu i augusti utan att hinna förbereda mig ordentligt. Inte att det blev direkt farligt men blev en oskön och stressig start så försöker vara ute i god(lugn) tid nu!

Planerar då fjällvandring med fokus på att gå med puls i natur! Någon gång slutet september till slutet på oktober! (Väldigt brett och väder-beroende, så behöver vara flexibel!)

Preliminära förväntningar/planering:
Vägen dit: tåg från Stockholm med liggvagn, byta i Duved (!) och sen gå av i Storlien strax efter 09 på fredag. Målet är att ta tåg hem efter 18 på söndag. Satsar på att vara igång och gå vid senast 07 de två senare dagarna. Mot slutet av oktober så börjar solen gå ner efter 15. Planerar att hålla mig på led hela tiden!

Från Storlien går jag till Storvallen via spår eller väg. Joggat båda partierna på sommaren och kommer gå på något vis. Här har jag ett lyx/comfort-problem då jag vill köpa proviant antingen i Duved (30 minuter byte och Ica nära 300 meter bort) eller vid mack, orientalisk livs eller stor Coop i Storlien. Onödig stress men vill inte köra frystorkat och tänkte försöka få till lite varm mat på resan. Worst case scenario är att gå förbi stor Coop om jag har tajt med tid vid byte och inte löser på annat vis. Det här är det förväntat psykologiskt mest aversiva partiet då jag kommer harva på utan att komma iväg och starta dagen. Det kan bli att jag skiter i kök och varm mat då jag är noll sugen på att stressa kring detta.

Mat/kök:
- kökssystem: antagligen liten/standard primus power (230g?) och ett firemaple cooking system. Kan bli titanium pot toaks och bsr 3000t med gasol, låna Soto eller pocket stove 2 eller att jag testar DIY spritkök med titanium pot.
- vatten: Nalgeneflaska, liten stålkopp, pet/vattenpåse med sawyer filter,
- snacks/vitaminer: liten påse 165 g jordnötter, 110 g torkat renkött, vingummin/liknande, energy bullets(koffein godis), vätskeåterhämtning brustabletter, magnesium, saltlösning.
- dryck: 30 cl whiskey (lite för tåget), Nespresso ecologica snabbkaffe (dubbelt än tidigare), Nespresso Islatte pulver, (Sawyer mini squeeze och fjällvatten)
- lunch/snabb mat: tortillabröd, skivad ost eller ost-tub,
- middag/varm mat: förstekta köttbullar/grönsaksbullar, pulvermos, snabbmakaroner, smörstav, portionspåsar ketchup och senap, kryddblandning, torkad/rostad lök, gröt blandning (havregryn, proteinpulver med jordgubbssmak, mjölkpulver),

Etapper:
- Storlien till Storvallen (3-5 km),
- Storvallen till Blåhammar,
- Blåhammar till Sylarna,
- Sylarna till STF gåsen,
- Gåsen till Vålåstugorna,
- Vålåstugorns till Vålådalen,

Lite osäker/velar kring utrustning och kommer bestämma exakt nära inpå, men tankarna går typ enligt nedan...

Sova/ta skydd:
- Tält, Bergans tunneltält 2.1 kg med extra y-tält pinnar och förstärkningslina.
- Liggunderlag, 2 x Evo gramjakt/skallmo 150x2 g, 1.5 x 2 R-värde. Samt cellplast Z-lite 350g-isch och Naturehike 400g. Borde komma upp en bit över 6 i r-värde med bra comfort utan risk.
- Random sovsäck, 90% obehandlad dun sovsäck på 400 g,
- Tyvek bivy-sovsäck 3fUL på 250~ g som tål väta och isolerar, också lättillgänglig vid skada/tillfälligt skydd,
- Eventuellt också -6 comfort syntet från Helsport som väger 1+ kilo och tar plats,
- Duntofflor,
- Garanterat sova i 70 % Merino ull underställ samt standard fjällräven ull mössa. (Eventuellt sova i mer kläder.)
- Backup: 12-timmar nödljus, koka vatten i Nalgene, bränna bort kondens med Gasol, värma upp med gasol, sitt-ups/fysisk aktivitet...

Kläder:
- Fjällräven ull-mössa,
- Scarf/handuk från Kambodja,
- Haglöfs skaljacka,
- Lättvikts dunjacka,
- Houdini powerhoodie ca. 450g,
- 1-2 Merino underställ,
- 1-2 syntetfunktions tshirts,
- eventuellt extra tunn syntetfleece med brynjaväv från HH,
- Lundhagsbyxor,
- 1-2 Merino underställ,
- Galoschbyxor från Stadium ca. 250g,
- 2 x ull liners strumpor,
- 2 x mellanstora ull raggsockor Naturkompaniet,
- gummistrumpor,
- Merill trail hikers,

Ryggsäck/packning:
- 3ful UL ryggsäck 750+g med cellplast som ryggstöd,
- parachord vätskebärare utanpå,
- 3 x liners för väta,
- 20 liter drybag kläder,
- 20 liter drybag/kompression för sovsäck,

Annan utrustning:
- Urberg vandringsstavar,
- Sea to Summit mikroduk utanpå
- billig lätt pannlampa xxl,
- UL ficklampa super luminen/moonshine-läge,
- Mora slöjdkniv 150g/all around Mora 420~ g,
- silvertejp på stav,
- 10 meter 3 mm lina,
- 4 säkerhetsnålar,
- Tyvek karta,
- Silva kompass med kompasshus men utan spegel,
- nål och björntråd,
- knä-stöd,
- JBL tråd hörlurar,
- mobil,
- Garmin Messenger,
- Snus,
- 20000 powerbank,
- usb-c till usb, usb-c till usb-c,
- övrig first aid-kit, hygienoch patches, (fyll på tvåltabletter/tvål-bar)eco-tvål, toalettpapper, avhuggen deostick, tandkrämstabletter,)

(Öronproppar? Bok? Sovmask? Kikare? Regnponcho för att spara? Ölkorv (😥) istället för färsk? Ta med fryst i metallfolie? Chips om volym?)

Ni känner inte mig men vill tillägga att jag är ganska feg och försiktig av mig på många sätt och vis. Jag har inga problem med att sänka krav, avbryta eller vända hem. Kanske dock att jag underskattar risker på ett sätt jag inte förstår då jag tänker att det här inte kan vara farligt utöver någon freak accident förutsatt att jag just är lite försiktig och inte får panik.

Men kom gärna med feedback, pepp och kritik!

Senast ändrad:
Oktober kan va fint om du prickar ett högtryck men också rätt bedrövligt med blötsnö, vind och regn.

Allt blir blött o inget torkar. Hög kyleffekt med vind o regn även om det inte är minusgrader. Kondensfukt i tältet.

Skummade tråden lite fort bara o vill inte va en olyckskorp men läs tx denna tråd som exempel på hur det kan gå med moderna o lätta tält:
https://www.utsidan.se/forum/thread...ltevis-naturreservat-i-jokkmokk-kommun.95811/

Ta skor som klarar väta o kyla, låga trailskor o du är både blöt o kall. Gummistövlar är inte fel på senhösten med snö o ofrusen myr under. Eller Lundhags o andra höga kängor.

En pannlampa med bra batteritid, långa kvällar annars.

Gärna skalbyxor o ett par tights eller långkallingar direkt istället för vanliga vandringsbyxor+regnbyxor.
Tack för omtanken! Saker kan ju alltid hända men jag är inte främst orolig för det där!

Hejsan,

Jo det är väldigt bra om man kan vara flexibel och invänta ett tillfälle med bättre väder :) . Personligen tycker jag väl att din packlista kanske är lite maxad för en så kort tur. Jag hade personligen:

1: Bara tagit med en sovsäck, mest sannolikt -6 sovsäcken då jag misstänker att en 400g's dunsovsäck är lite för kall...om det nu inte är en sovsäck fylld med 400g dun? Tyvek bivy säcken hade jag inte tagit med mig alls.

2: Eftersom du tar med dig en dunjacka hade jag nog lämnat houdini hoodien hemma. Men då är jag iofs ganska varm av mig och går i bara underställ + skaljacka ner till -5 till -15 beroende på om det blåser.

3: Borde även räcka med ett underställ + en T-shirt + en tröja med brynjaväv från HH.

4: Sen hade jag definitivt bara tagit med en kniv.

Lycka till på turen, den blir säkert jättetrevlig!

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips