Jag gick igenom och planerade lite ytligt nu ikväll! Jag var i Abisko nu i augusti utan att hinna förbereda mig ordentligt. Inte att det blev direkt farligt men blev en oskön och stressig start så försöker vara ute i god(lugn) tid nu!
Planerar då fjällvandring med fokus på att gå med puls i natur! Någon gång slutet september till slutet på oktober! (Väldigt brett och väder-beroende, så behöver vara flexibel!)
Preliminära förväntningar/planering:
Vägen dit: tåg från Stockholm med liggvagn, byta i Duved (!) och sen gå av i Storlien strax efter 09 på fredag. Målet är att ta tåg hem efter 18 på söndag. Satsar på att vara igång och gå vid senast 07 de två senare dagarna. Mot slutet av oktober så börjar solen gå ner efter 15. Planerar att hålla mig på led hela tiden!
Från Storlien går jag till Storvallen via spår eller väg. Joggat båda partierna på sommaren och kommer gå på något vis. Här har jag ett lyx/comfort-problem då jag vill köpa proviant antingen i Duved (30 minuter byte och Ica nära 300 meter bort) eller vid mack, orientalisk livs eller stor Coop i Storlien. Onödig stress men vill inte köra frystorkat och tänkte försöka få till lite varm mat på resan. Worst case scenario är att gå förbi stor Coop om jag har tajt med tid vid byte och inte löser på annat vis. Det här är det förväntat psykologiskt mest aversiva partiet då jag kommer harva på utan att komma iväg och starta dagen. Det kan bli att jag skiter i kök och varm mat då jag är noll sugen på att stressa kring detta.
Mat/kök:
- kökssystem: antagligen liten/standard primus power (230g?) och ett firemaple cooking system. Kan bli titanium pot toaks och bsr 3000t med gasol, låna Soto eller pocket stove 2 eller att jag testar DIY spritkök med titanium pot.
- vatten: Nalgeneflaska, liten stålkopp, pet/vattenpåse med sawyer filter,
- snacks/vitaminer: liten påse 165 g jordnötter, 110 g torkat renkött, vingummin/liknande, energy bullets(koffein godis), vätskeåterhämtning brustabletter, magnesium, saltlösning.
- dryck: 30 cl whiskey (lite för tåget), Nespresso ecologica snabbkaffe (dubbelt än tidigare), Nespresso Islatte pulver, (Sawyer mini squeeze och fjällvatten)
- lunch/snabb mat: tortillabröd, skivad ost eller ost-tub,
- middag/varm mat: förstekta köttbullar/grönsaksbullar, pulvermos, snabbmakaroner, smörstav, portionspåsar ketchup och senap, kryddblandning, torkad/rostad lök, gröt blandning (havregryn, proteinpulver med jordgubbssmak, mjölkpulver),
Etapper:
- Storlien till Storvallen (3-5 km),
- Storvallen till Blåhammar,
- Blåhammar till Sylarna,
- Sylarna till STF gåsen,
- Gåsen till Vålåstugorna,
- Vålåstugorns till Vålådalen,
Lite osäker/velar kring utrustning och kommer bestämma exakt nära inpå, men tankarna går typ enligt nedan...
Sova/ta skydd:
- Tält, Bergans tunneltält 2.1 kg med extra y-tält pinnar och förstärkningslina.
- Liggunderlag, 2 x Evo gramjakt/skallmo 150x2 g, 1.5 x 2 R-värde. Samt cellplast Z-lite 350g-isch och Naturehike 400g. Borde komma upp en bit över 6 i r-värde med bra comfort utan risk.
- Random sovsäck, 90% obehandlad dun sovsäck på 400 g,
- Tyvek bivy-sovsäck 3fUL på 250~ g som tål väta och isolerar, också lättillgänglig vid skada/tillfälligt skydd,
- Eventuellt också -6 comfort syntet från Helsport som väger 1+ kilo och tar plats,
- Duntofflor,
- Garanterat sova i 70 % Merino ull underställ samt standard fjällräven ull mössa. (Eventuellt sova i mer kläder.)
- Backup: 12-timmar nödljus, koka vatten i Nalgene, bränna bort kondens med Gasol, värma upp med gasol, sitt-ups/fysisk aktivitet...
Kläder:
- Fjällräven ull-mössa,
- Scarf/handuk från Kambodja,
- Haglöfs skaljacka,
- Lättvikts dunjacka,
- Houdini powerhoodie ca. 450g,
- 1-2 Merino underställ,
- 1-2 syntetfunktions tshirts,
- eventuellt extra tunn syntetfleece med brynjaväv från HH,
- Lundhagsbyxor,
- 1-2 Merino underställ,
- Galoschbyxor från Stadium ca. 250g,
- 2 x ull liners strumpor,
- 2 x mellanstora ull raggsockor Naturkompaniet,
- gummistrumpor,
- Merill trail hikers,
Ryggsäck/packning:
- 3ful UL ryggsäck 750+g med cellplast som ryggstöd,
- parachord vätskebärare utanpå,
- 3 x liners för väta,
- 20 liter drybag kläder,
- 20 liter drybag/kompression för sovsäck,
Annan utrustning:
- Urberg vandringsstavar,
- Sea to Summit mikroduk utanpå
- billig lätt pannlampa xxl,
- UL ficklampa super luminen/moonshine-läge,
- Mora slöjdkniv 150g/all around Mora 420~ g,
- silvertejp på stav,
- 10 meter 3 mm lina,
- 4 säkerhetsnålar,
- Tyvek karta,
- Silva kompass med kompasshus men utan spegel,
- nål och björntråd,
- knä-stöd,
- JBL tråd hörlurar,
- mobil,
- Garmin Messenger,
- Snus,
- 20000 powerbank,
- usb-c till usb, usb-c till usb-c,
- övrig first aid-kit, hygienoch patches, (fyll på tvåltabletter/tvål-bar)eco-tvål, toalettpapper, avhuggen deostick, tandkrämstabletter,)
(Öronproppar? Bok? Sovmask? Kikare? Regnponcho för att spara? Ölkorv (😥) istället för färsk? Ta med fryst i metallfolie? Chips om volym?)
Ni känner inte mig men vill tillägga att jag är ganska feg och försiktig av mig på många sätt och vis. Jag har inga problem med att sänka krav, avbryta eller vända hem. Kanske dock att jag underskattar risker på ett sätt jag inte förstår då jag tänker att det här inte kan vara farligt utöver någon freak accident förutsatt att jag just är lite försiktig och inte får panik.
Men kom gärna med feedback, pepp och kritik!