Sarek (andra halvan av september)

Hej

Jag och en vän planerar att vandra i Sarek under andra halvan av september. Vi är båda unga och spänstiga och ganska vana fjällvandrare. Har vandrat flera gånger i bl.a. Abisko-Kebnekaisefjällen och Jotunheimen och går lätt 2-3 mil per dag. Vi har dock aldrig varit i Sarek tidigare eller gått långa sträckor oledat. Jag ber därför om tips och råd.

Själv är jag särskilt sugen på att se Rapadalen i höstprakt, medan min vän är väldigt taggad på glaciärer och höga toppar. Vi är också intresserade av flora och fauna (mest fauna i det här fallet, med tanke på årstiden). Vi vill försöka få ihop en tur på 14 dagar där vi får allt detta.
Med tanke på buss- och båttider är Kvikkjokk den enda möjliga slutpunkten och det går inte att starta i Änonjalme. (Vi använder kollektivtrafiken.)

Jag har övervägt tre alternativ:

1. Kvikkjokk alt. Saltoluokta - Aktse - Buovdajågåsj - Jilajåhkå - Topptur(er) Låddebakte/Bielatjåkkå - Skarja - Alggavagge - Niejdariehpvagge - Luohttolahko - Topptur(er) Pårte/Ryggåsberget/Tsähkkok/Nåite - Sähkok - Pårek - Kvikkjokk

2. Suorva - Guhkesvakkjåhkå - Topptur(er) Vuojnestjåkkå/Sarektjåkkå/Ähpar - Skarja - Jilajåhkå - Buovdajågåsj - Aktse - Pårtestugan - Kvikkjokk
(Här hänger det på hur länge roddbåtarna vid Laitaure ligger ute.)

3. Kvikkjokk - Pårek - Gadokjåhkå - Topptur(er) Gadoktjåkkå/Bielloriehppe/Pårte/Ryggåsberget/Tsähkkok/Nåite - Njoatsosvagge - Tarraluoppal - Padjelantaleden till Kvikkjokk (alternativt via Vallevagge)

Vilket av ovanstående skulle ni rekommendera? Eller har ni kanske några andra idéer?
 
Hej, jag tror första alternativet är finast, där får ni verkligen se bästa delarna av Sarek enligt mitt tycke. Risken med andra halvan i september är att det kan dumpa snö, vilket det gjorde för mig i början av oktober en gång. Men jag tror inte det skulle vålla er några allvarliga problem då ni har väldigt gott om tid då ni är vana vid långa dagsetapper.
 
Rutt nr 1 är ju helt klart en kaxig tur, men ni kommer nog få slita ganska hårt för den. Att gå oledat tar mycket mer av både tid och energi. Detta säger jag inte för att jag inte tror att ni är starka, men jag har själv jobbat som militärpolisjägare för några år sedan och var kaxig nog att tro att jag skulle kunna hålla samma tempo i busken som på stig. Det blev en uppfostrande fjällvandring som slutade med löparknä och ödmjukhet.
Men det är givetvis beroende på terräng, och på fjällhed eller dylikt så kan ni nog hålla nästan samma hastighet som på en stig. Jag brukar numera räkna med 3km/h när jag går oledat, vilket ger en hyffsad genomsnittshastighet för olika terrängtyper för mig.

När ni går genom Rapadalen så vill jag uppmuntra er till att ta er tid och söka efter vilt, mitt sällskap såg björn med kubbar där för några veckor sedan. Marken där är helt full med spår av viltet om man bara är uppmärksam och kan tyda tecknen. Nammatj är även en topp som är väl värd att bestiga, en av de mest värda toppbestigningar som jag gjort faktiskt och bättre än Skierfe.
Glöm inte heller att besöka Alkavare Kapell (Sveriges ödslighetspunkt) om ni går genom Alggavagge.
I övrigt kan jag inte uttala mig så mycket om rutterna, jag har bara gått delar av dem. Suorva tycker jag är en utmärkt start/slutpunkt som ger en enkel och snabb entré till fjällvärlden och som inte kostar något till skillnad från båtskjuts till t.ex Saltoluokta. Vägen från Suorva in till Guhkesvagge är enkel och kan nog gås på en dag om man pinnar på.
Vallevagge är stenblocksterräng. Särskilt när man kommer över krönet och börjar gå nerför mot Habres blir terrängen besvärlig med mycket stora stenar att hoppa mellan. Vallevarre är däremot en lättgången fjällhed, men jag är inte säker på hur länge båtskjutsen över Gamajåhkå går, så att ni kan ta er till bussen i Kvikkjokk.

Trevlig tur!
 
Instämmer i föregående inlägg, det går betydligt långsammare att gå oledat och väljer man fel väg och hamnar i vide eller stenskravel går det mycket långsamt. Att dessutom leta säkra vadplatser I högre vattenföring kan kosta många extra timmar utan att man kommer en enda km längre.
Alternativ 1 och 2 bygger båda på att ni går via Skarja vilket inte fungerar när bron är avlyft för säsongen, så både dessa alternativ går tyvärr bort andra halvan av september.
 
Om bron är borta så borde det gå att gå upp i routhesvagge, korsa mihkajåkken via glaciärstungan och gå upp så långt en behöver? Typ 1 dag extra eller mindre beroende på tempo?

På 1a alternativet är det mest avancerade vadet avrinningen från nuortap luotthojiegna tror jag. Men det är inte jättesvårt. Och håller ni stigen någorlunda i rapadalen är det bara snårigt i slutet av algavagge och i njoatosvagge, men det är inga långa sträckor.
 
Om bron är borta så borde det gå att gå upp i routhesvagge, korsa mihkajåkken via glaciärstungan och gå upp så långt en behöver? Typ 1 dag extra eller mindre beroende på tempo?

Är inte det ett rätt så avancerat alternativ som kräver mycket gedigen kunskap och erfarenhet och inte bara pigga och raska ben (med all respekt för TS kunskap och erfarenhet)?
 
Om bron är borta så borde det gå att gå upp i routhesvagge, korsa mihkajåkken via glaciärstungan och gå upp så långt en behöver? Typ 1 dag extra eller mindre beroende på tempo.

Jag har en stor respekt för jokkar och specifikt för mihkajåkkå. Flödet har fått sitt namn av att samen Mihka drunknade där. Jag har dock aldrig sett flödet eller omgivningen med egna ögon och kunnat göra en bedömning, utan istället valt att planera rutterna förbi platsen.
 
Om bron är borta så borde det gå att gå upp i routhesvagge, korsa mihkajåkken via glaciärstungan och gå upp så långt en behöver? Typ 1 dag extra eller mindre beroende på tempo?

På 1a alternativet är det mest avancerade vadet avrinningen från nuortap luotthojiegna tror jag. Men det är inte jättesvårt. Och håller ni stigen någorlunda i rapadalen är det bara snårigt i slutet av algavagge och i njoatosvagge, men det är inga långa sträckor.

Alternativ 1 är redan väldigt tidspressat om vi vill hinna med toppturer, så det börjar luta mot att jag får glömma den rutten.

Instämmer i föregående inlägg, det går betydligt långsammare att gå oledat och väljer man fel väg och hamnar i vide eller stenskravel går det mycket långsamt. Att dessutom leta säkra vadplatser I högre vattenföring kan kosta många extra timmar utan att man kommer en enda km längre.
Alternativ 1 och 2 bygger båda på att ni går via Skarja vilket inte fungerar när bron är avlyft för säsongen, så både dessa alternativ går tyvärr bort andra halvan av september.

Skrev fel. Alternativ 2 innebär att vi går via Pielaslätten ner i Rapadalen, förbi Skarja men inte över bron alltså.
 
Senast ändrad:
Är det någon som gått ner i Rapadalen söder om Rapaädno via Gådokbuollda och sett utsikten från Gådokvarasj eller Lavnnem?
 
Skrev fel. Alternativ 2 innebär att vi går via Pielaslätten ner i Rapadalen, förbi Skarja men inte över bron alltså.

Betyder det att ni ränkt vada Smailajåhkkå? Jag har inte hört om att någon gått den vägen och vadat Smailajåhkkå nere i dalen vid utloppet i Rapaätno, tveksam till att det överhuvudtaget är möjligt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.