Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :)

Ja jag kollade det med. Verkligt kul läsning. Folk har så mycket åsikter om andra. Alla är dock olika. Men nu är det ju så att fjällen rymmer så mycket olika typer av folk att man inser att var och en blir nöjd av sin egen typ av vandring dom nu företager sig. Och det är ju bra.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ojojoj!...

Jag blev helt stum av den läsningen.
Jag själv tyckte att jag hade goda förutsättningar första gången på fjälltur, men hade då minst 7-8 kilo övervikt i ryggan och drog på mig ett trasigt knä efter en onödigt brant stigning utanför led.

Jag tror att "stadsfolk" inte riktigt förstår förutsättningarna däruppe. Att det på 5minuter kan växla från 22 grader varmt till 3 minus och snö.

Jag kan berätta om en händelse förra året som bevisar detta.

Efter en dryg veckas tur med snålblåst och snö nästan varje dag kom vi åter till Abisko för proviantering och lite vila. I entrén träffade vi en kille som frågade efter lämplig färdväg från Abisko via Abiskojaurestugan och sedan västerut till Norge.

Det var en rysk grabb i ett par Jeans och gympadojor och en ryggsäck typ salomon 20l.

När vi frågade vad han hade för tält svarade han, Tält? sovsäck?.-Det finns väl stugor med varm mat osv?

Näe, svarade vi med en olustig känsla som började krypa upp längs ryggen.

-ja ja, det är väl ändå inga problem tyckte han. Det är ju inte så långt!

Vägen han visade ut på kartan var säkert bårtåt 7-8 mil och dessutom utanför led efter Abiskojaure och gick vid tillfällen upp för i princip lodräta väggar.

Vi blev då tvungna att noggrant förklara för denne unge man att han skulle komma att dö på ett mycket olustigt vis om han skulle fortsätta upp på fjället.

Inte förrän efter säkert en timmes övertalning började han förstå vad han höll på med och gav upp sin dröm.

Till slut gick han med på att bara ta en promenad ToR Abiskojaure.

Pust. Tur att han frågade någon om vägen!!

Johann

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips