Bloggar och artiklar - avsaknad av antal läsningar

Det är en stor förlust att det inte längre går att se antal läsningar för blogginlägg och artiklar.

Det är väldigt märkligt att just denna siffra plockats bort utan någon förklaring, det är ju Utsidans styrka!

Nyss hänvisade Björn Andersson till en väldigt bra blogg som är bland de mest lästa, något som han kan hävda endast utifrån minne, för nu kan vi inte längre veta. Inte heller kan vi sortera bloggar utifrån vilka som är de mest lästa sedan tidernas begynnelse eller senaste året etc.

Antal läsningar är ett enkelt se vilka som är de där riktigt kvalitativa bloggarna.

Att antal läsningar plockats bort är en rejäl förlust av fler anledningar.

Alldeles särskilt, så är det utvecklande och lärorikt för skribenter som får en bild av vilka inlägg som blir lästa och vilka som inte blir det. Slarvigt skrivna blogginlägg, mängdinlägg och intetsägande blogginlägg får färre läsningar, så är det bara. Kvalitetsinlägg får många läsningar, så enkelt är det. Att skriva ut antal läsningar av samtliga bloggar och artiklar, inte bara de egna, är ett sätt att gynna ett lärande och uppmuntra kvalitet. Och kvalitet vill vi väl ha på Utsidan..?

Vidare ger siffran en känsla av sammanhang och gemenskap. När jag läser något riktigt bra och det återspeglas i antalet läsningar (och det gör det alltid) får jag en trevlig bekräftande känsla av att flera uppskattar samma som jag. NU däremot när jag läser, så känns det lite ensamt. Kanske är det 30 pers som hittat till den artikel jag läser? Vem vet, jag är kanske ensam online också. Vad gör jag här liksom.

Om det inte vore för att det som man skriver här faktiskt blir väldigt mycket läst här på Utsidan, så kan ju var och en likagärna välja att starta egna bloggar på egna hemsidor för att kunna utforma precis som man vill ha det... Och få sina 30 läsningar.

Antalet läsningar av blogginläggen är Utsidans STYRKA. Lyft fram den!
 
Senast ändrad:

clindh

Forumvärd
Hoppsan! Vi har aldrig visat läsningar på artiklar annat än för författaren, och när vi slog ihop koden för att få en mer enhetlig visning av boxen som ligger under texten så fick bloggarna in den logiken också. Det är fixat nu, nu visas "Läst:" på bloggarna för alla.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.