EBC i September - Vilket klimat ska man klä sig för?

Hejsan Utsidan!

Jag och en vän ska äntligen uppfylla en dröm och åka iväg till Nepal för att vandra till EBC(och tillhörande turiststopp ;) ).
Vi kommer åka 8 september(Själva vandringen börjar 10/9) och vandra i lite över två veckor. Har försökt att läsa på här på utsidan och även andra ställen om hur man bör klä sig där, men blir inte riktigt klok på det. Tänkte om någon här kanske kunde hjälpa till och räta ut de frågetecken vi har :)

Beroende på vart man kollar uppges för t.ex. Namche Bazar temperaturer från 3* till 20-25** i september, men vad bör vi räkna med?

Förstår att det blir kallt på nätterna och det är vi fullt förberedda på men just dagstemp medan vi vandrar, bör vi packa med fokus på shorts och funktionströja eller ullunderställ och skaljacka? :)

Hoppas någon kan ge oss lite klarhet i vår resenoja :D

Med vänlig hälsning,
Alexander

*http://www.meoweather.com/history/Nepal/na/27.8166667/86.7166667/Namche Bazar.html
**http://www.accuweather.com/sv/np/namche-bazar/245360/september-weather/245360?monyr=9/1/2013
 
Jag skulle säga ja till både och. Gick upp till EBC i månadsskiftet okt/nov förra hösten och använde såväl shorts på dagarna på lägre höjder som tunn dunjacka ibland högre upp. Så lager-princip rekommenderas för enkel justering. De flesta dagarna gick jag med byxor och en eller två tröjor, ullunderställ kom fram i tehusen på kvällarna. Kan hända det är något varmare nu i början av hösten.

Ha en fantastisk tur!
 
Okej! Verkar som att vi kommer rätt långt med lite sunt förnuft då =)
Låter ju som att det är ganska liknande förutsättningar som i de svenska fjällen under sensommaren!

Det ska vi! Tack för infon och trevlig helg! :)
 
Var där i november och vandrade förra året. Startade i Jiri och gick till EBC över Cho La och Renjo La och tillbaka till Lukla. Det kanske med andra ord är lite varmare nu när ni är där.
Över Namche gick jag alla dagar i långbyxor men hade inte på mig underställ på underkroppen någon dag när vi gick. (Självklart på kvällar och nätter) På överkroppen gick jag i allt från underställ och skjorta till dubbla underställ och skaljacka. Titta på bilderna på min blogg axelbengtson.wordpress.com så kanske du får en uppfattning om hur mycket vi hade på oss.
Nätterna var som svalas ner mot -15 inomhus.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.