El Camino i september 2010?

Hej

Tillsammans med min fru, svåger och svägerska planerar vi en vandringssemester nästa år. Alternativen är Dolomiterna, sannolikt delar av Via Alta 1, eller någon av pilgrimslederna genom Spanien som leder fram till Santiago de Compostela. Vi har cirka 14 dagar inklusive resdagar.

Dolomiterna lockar men pilgrimsvandringen känns också tilltalande. Kanske lite på ett annat sätt - lite mera nedvarvat liksom.

Min fundering riktar sig nog mest till erfarna pilgrimsvandrare med erfarenheter från El Camino. Det är ju nämligen så att nästa år är pilgrimsår, eftersom den helige Jakobs dag infaller på en söndag. Kommer det att vara toktrångt på pilgrimslederna under hela säsongen eller kan vi få en behaglig vandring utan stor risk för utsålda refugios och massor av folk?
Vi funderar, om det blir El Camino, på att inte ta El Camino France, den allra vanligaste leden som startar i Pied du port utan att satsa på El Camino Norte eller annan mindre använd pilgrimsled i Spanien. Åsikter om detta?

Har läst skildringar som säger att El Camino France börjar bli så populär att det under högsäsong är rena racet om sängplatserna och att folk går upp i svinottan för att komma iväg och därmed få sängplats i nästa etappmål. Så vill vi INTE ha det. Hela idén med en pilgrimsvandring känns förfelad om det blir så....

Så nu tar vi tacksamt emot råd och lyssnar till erfarenheterna!

Curt
 
Hej

.

Dolomiterna lockar men pilgrimsvandringen känns också tilltalande. Kanske lite på ett annat sätt - lite mera nedvarvat liksom.



Har läst skildringar som säger att El Camino France börjar bli så populär att det under högsäsong är rena racet om sängplatserna och att folk går upp i svinottan för att komma iväg och därmed få sängplats i nästa etappmål. Så vill vi INTE ha det. Hela idén med en pilgrimsvandring känns förfelad om det blir så....



QUOTE]

Om det är som du skriver ovan så verkar inte El Camino vara mer nedvarvat än Dolomiterna.

Får jag föreslå ett tredje långvandringsalternativ: Fernweg 5 från Bodensjön till Venedig. Den tar en månad men den finaste delen från Oberstdorf till Bozen bör du hinna med på 14 dagar. Jag har inte gått den (aldrig tagit mig tid till en riktig långvandring) med Fernweg 5 verkar mycket intressant.

Därmed inte sagt att inte El Camino också är det, men kanske av mer kulturella anledningar än pga. naturupplevelser.
 
Tack!

Bra info om andra möjligheter där ... men om jag återkommer till grundfrågan: Skulle det innebära trängsel och stress att försöka gå en av de spanska pilgrimslederna, kanske El Camino Norte, under första hälften av september nästa år?

Curt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Ståhlmamman Camino de Ronda Trekking 2
86008 Vandring GR65 och Camino de Santiago Trekking 12
mrbambocha Camino de Santiago: Sova och barfota Trekking 9
Illyren Renovering av Camino del Rey? Trekking 0
Margareta i tantåldern El Camino Trekking 3
The Wanderer Packning för Camino de Santiago de Compostela Trekking 2
The Wanderer Camino Francés i juli, någon som varit där då? Trekking 0
oddball camino de santiago, igen, några praktiska frågor Trekking 14
broccolinn El Camino Trekking 17
Dracaena El Camino de Santiago Trekking 4
w2rjnd Camino de santiago Trekking 0
pilgrimen Camino de Santiago i Spanien Trekking 0
pasi.rantala Camino de Santiago i Spanien Trekking 8
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
RosenbergAlexander EBC i September - Vilket klimat ska man klä sig för? Trekking 3
Tettan Indien i september? Trekking 0
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
monkeyboy Nepal i september? Trekking 5
camoscio Mina vandringar sommaren 2010 Trekking 2
jonte 3 Gran Paradiso sommaren 2010? Trekking 2
Cola Annapurnaleden hösten 2010 Trekking 6
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
callemilla Planer för sommaren 2010 Trekking 26
mariabe Vandring Europa början april 2010 Trekking 4
mardh Norra Indien Januari 2010 Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.